
⤾ڪش ملـك ❥͜͡وليـد͜͡❥ ملـك الوآتسـآب آجمـد قنـآة فـي السـوشيـال ميديـا..🖤))⍣
January 23, 2025 at 06:28 PM
*ࢪوايـهہ/ صعيـدۍ غيـࢪ حيـاتـۍ🤎https://whatsapp.com/channel/0029VansIN26hENlC7wrom29
*
* *تـم مـشـآرڪه الـروايـه من قـنـاهہ جمـيع روﺍيـات واتـبـاد🤎🦋*
* *تـابـع قـنـاهہ جمـيع رويـات واتبـاد علي الـواتـسـاب:🤎🦋*
*البارت الثامن*
*البارت التاسع*
*البارت العاشر*
*البارت الحادي عشر*
طااال صمت مهران فنظرت صافي لعينيه وقالت : للدرجه دي مش عارف إذا كنت بتخاف عليا ولا لا
مهران بصوت متحشرج من كثرة الاحساسيس التي تكمن داخله : طبعا بخااف عليكي 😍 انتي بت عمي ولازم اخاف عليكي انتي وابتسام
غضبت صافي عندما ذكر اسمها : وانت مهتم بيها اووي كده ليه كل ما اتكلم في حاجه القيك جبت سيرتها
مهران بشبح ابتسامه : وهه مش بت عمي زيك ولا اي طبعا لازم اخاف عليها وافديها بروحي
صافي بعصبيه : ناقص تقول انك بتحبها وهتتجوزها
مهران وهو مستمتع بنرفزتها وغيرتها : واي اللي فيها ابتسام بت جميله جوووي وتتحب والف واحد يتمنوا اللي زيها
لم تفهم معني كلاامه الاخير فسألته : قصدك اي ب اللي زيها
مهران : جصدي جمالها وادبها وأخلاقها لا تعرف راجل ولا بتسلم عليه ولا بتترمي في احضانه وهو ميجربلهاش وبتصلي فرض ربنا ب فرضه ومحافظه ع حالها وساترة نفسها من عيون الناس
اغتاظت صافي بشدة : عال عال بتكتب فيها شعر
صمت وكأنها فهمت معني كلامه الذي قاله أنه يقارنها بها : انت بتقارنها بيا ف الجمال اني اجمل منها ومحافظه ع حالي بردو
مهران بخيبه أمل : طيب وصلاتك ولبسك وطريجتك كل ده فين
صافي : دي حياتي وانا بحب كده ومش هتغير علشان حد
مهران وهو يهم بالخروج : ع كيفك ي بت عمي
خرج واغلق الباب خلفه وتركها
صافي وهي تنظر ل أثره بحزن : أنا مش هعرف اتغيررر ي مهران أنا حاسه اني بدأت احبك ومتعلقه بيك بس بردو انت مش فيك كل اللي أنا عاوزاه
*****★******★**********
ف المساء
كانوا جميعا يجلسون في غرفه معيشتهم أمام التلفاز يأكلون المسليات
دخل عليهم توماس فجأة : هاااي
نظروا إليه ولم يتكلموا
صفوان : وعليكم السلام بكرة
توماس وهو ينظر ل شاهي : انتي كده مش هتيجي معايا بكرة
شاهي بهدوء : لا مش هاجي أنا قاعدة مع صافي
توماس بنظرة هي تفهمها : طيب تعالي عاوزك في كلمه لوحدينا
نظروا إليه كل من مهران وعمران
قامت شاهي وخرجت معاه
تمشوا سويا بعيدا عن الأنظار
توماس : يعني ولا صافي جايه ولا انتي جايه طيب صافي مش مهم لكن انتي هتبعدي عني
شاهي : توماس انت عارف اني مش بحب الكلام ده وقولتلك قبل كده
توماس : أنا قولت اي انت بترفضيني كل مرة بحاول فيها اقرب منك
شاهي : وتقرب مني ليه انت بتحب صافي
توماس : صافي دي كانت البنك بتاعي لكن انتي اللي نفسي فيكي
شاهي : وانا ابعد من نجوم السما بالنسبالي
توماس : انتي اتغيرتي اوووي فين شاهي فين الميكب واي الشوال اللي لابسه ده
شاهي : قرفت من كل دوول وعاوزة انضف قرفت من عيشتي اللي كنت فيها تعبت من الميكب ومن القصير والملزق تعبت من الشرب تعبت من المعصيه اللي كنت بعملها
توماس بصدمه : طيب خلاص اعملي كل اللي نفسك فيه بس تعالي معايا
شاهي : معلشي ي توماس روح انت وهاجي مع صافي
توماس وهو يقترب منها : طيب انا مسافر الصبح
شاهي بتوتر وهي ترجع للخلف : أيوة يعني اعمل اي
توماس برغبه : خديني بالحضن مثلا او اطلعي معايا حضري شنطتي اقولك تعالي معايا احلقيلي دقني
شاهي وهي تبتعد عنه : انت بتقول اي انت اتجننت
توماس : لا متجننتش أنا لسه هتجنن قالها وهو يشدها إليه ويقبلها بعنفف
كانت هيا تحاول التخلص منه
شاهي : ابعد عني انت مجنون ابعد ي توماس هصوت
زقها توماس وقام بشق ملابسها وكاد أنا يكمل ولكن تفاجأ بيد كادت أن تكسر يداه
نظر إليها وجد عينان تزداد احمرار من الغضب
أما عن شاهي كانت تلملم ملابسها وما أن رأته ذهبت إليه مسرعه وارتمت بين أحضانه
ربت عليها وقام بإحتضانها حتي تهدأ وبعدها عنه وقام بلكم توماس عديد من الضربات كاد أن يقتله وتفاجأ ب ابن عمه يمسك يده
عمران : كفايا هيموت ف ايدك
مهران بغضب : هقتله 😡
عمران : ي مهران خلاص بقي
نظر إليه مهران : الكلب ده يمشي حالا من هنا ميستناش ولا دقيقه
اطلع ارميله خلجاته من فوج شيله من قدامي
عمران وهو يجر توماس : حاضر خلاص اهدي
سحبه عمران وذهب ليحضر له حقيبه ملابسه ملابسه
أما شاهي فكانت تبكي اقترب منها ومهران ونظر في عينها
فجأت في تخيلاته طفله صغيره تشبهها بهذه العيون تبكي
مهران : متخفيش اهدي اهدي خالص
شاهي بنهنها : مكنتش اعرف هو عاوز اي
مهران وهو يمسح دموعها : هوووش خلاص اهدي
كانت تراقب كل هذا وهي تشعر بألم في قلبها لما كل من حولها يريدونه هي من أحبته اولا هيا من عشقته منذ نعومه أظافرها لا تعلم من سوف تلاقيها من صافي أما من هذه الشاهي التي أحبها الجميع
اتي عمران ونظر الي شاهي بقلق : انتي كويسه
اومأت شاهي : ااه كويسه
كانت بين يدي مهران نظر عمران الي هذا الوضع ولا يعرف لما تضايق هكذا هل من الممكن أن يكون قد اعجب بها
عمران بداخله : لا لا مفيش غيرها ف قلبي مستحيل ولكن ولما لا فهي تذكره بمعشوقته الصغيرة
فاق عمران ع صوت مهران : يلا ي عمران ندخل ادخل انت الاول وانا وشاهي وراك علشان منعملش قلق للكل
عمران بغيرة : واشمعني انت اللي تفضل معاها ما تدخل انت وانا وهي هنيجي وراك
ابتسم مهران ع غيرة ابن عمه وعلم أنه قد احبها أو أن محبوبته قد عادت إليه وهو مثله يشعر بها
أما شاهي ابتسمت ع كلماته وغمرتها السعادة من موقفه هذا
مهران : ومالوا ي واد عمي
ودخلوا جميعا مهران اولا وخلفه عمران وشاهي وهم يركدون الي الاعلي مسرعا
مهران : أنا طالع انام ي جماعه تصبحوا ع خيررر
الجميع : وانت من أهله ي ولدي
صفوان : وانتوا كلكوا يلااا عندنا طالعه الصبح ي رحاله هموا واطلعوا ناموا
ذهب كل منهم الي طريقه أما مهران قبل أن يدخل غرفته غير اتجاهه وذهب إليها مطمئنن نفسه أنه يريد الاطمئنان عليها لا اكثر
دخل بهدوء عليها ولكن خالفت توقعاته أن تكون نائمه وجدها جالسه تبكي بحرقه
انفطر قلبه عليها : صافي مالك عتبكي ليه
صافي ببكاء : مفيش حاجه
مهران بتصميم : مفيش ازاي بس احكيلي
صافي بحزن : انتوا نسيتوني وقاعدين تحت كلكوا تضحكوا وتهزروا وانا علشان مش قادرة امشي محدش سأل فيا ولا فكر يجي ينزلني اقعد معاكوا بدل ما أنا لوحدي وانا معاكوا لوحدي وانا مسافرة بردو لوحدي كل الاوقات بتسبوني لوحدي
كانت تبكي بحرقه اقترب منها مهران ورفع يديه ع كتفها فقامت برمي نفسها عليه وهي تبكي ربت مهران عليها بحنان
مهران بحنان : اهدي اهدي ي صافي متزعليش خالص
نظرت إليه وعيونها تهطل بالدموع
قام مهران بتردد بمسح دموعها قائلا : خلاص ي ستي متزعليش بكرة ان شاء الله هاخدك وهمشيك وافسحك تاتا تاتا 😁
ابتسمت صافي ع طريقته : بجد ♥️ طب همسي ازاي
مهران بتأكيد : انتي مش مكسورة دي حاجه بسيطه وانا هشوفلك عكاز تتسندي عليه واخرجك
صافي : هتسند عليك انت والعكاز
مهران : ومالوا ي ستي
صافي بتذكر : هنخرج أنا وأنت. بس ماشي مش مفيش حد تاني ماشي
ضحك مهران عليها فهو يفهم قصدها : حاضر أنا وانتي بس
ابتسمت صافي وقامت بتقبيله من خده
صدم مهران من فعلته هي
**********★***********★***********
أما عند عمران بعد أن صعد هو وشاهي الي غرفتها
عمران : مش عاوزك تزعلي من اللي حصل ده كلب وميسواش
شاهي : عمري ما ازعل عليه وهو ميعنيش ليا اي شئ
عمران ببعض الفرح : بجد يعني مش بتحبيه أنا كنت بلاحظ أنه بيحبك
شاهي بنفي : لا مش بحبه ولا عمري حبيته
عمران بتذكر : اومال بتحبي واد عمي مهران
شاهي بشرود : مهران اخويا ♥️
عمران بعدم فهم : اخوكي كييف
شاهي بإنتباه : ااقصد زي اخويا
فرح عمران كثيرا من كلامها ولاحظت هي فرحته تلك
عمران بفرحه : ماشي ي قمرررر روحي ارتاحي
ابتسمت شاهي رغم عنها
عمران وهو يغادر استوقفه صوتها : شكرا اوووي ي عمراان انت انسان جمييل
عمران : انتي اللي جميله ♥️
خجلت شاهي من كلامه وابتسام هو من خجلها
تركها عمران وغادر
»»»»»»»»»»»»))))**"""*****"****""**"""***
قامت صافي بتقبيل مهران من خده ونظرت إليه منتظرة رد فعله
مهران يهب واقفا بصدمه : وهه اي اللي عملتيه ده
صافي ببراءة: أنا بس كنت عاوزة اشكرك وملقتش قدامي غير كده
مهران غير مصدق ما حدث : ملجتيش اي
مهران بتحذير: لتاني مرة متعمليش اكده فهماني احنا اهنا غير بلادة برة وعندنا لو البت عملت اكده نجطع رقبتها
صافي بدلع : وانت دلوقتي هتقطعلي رقبتي ولا هتعملي اي قالت هذا بوجه عبوس ذاد من جمالها الذي يفتنه
مهران ويبتلع ريقه : لا مهعملش اكده بس تاني مرة اوعاكي تفكري اكده تاني حدانا عيب فاهمه
صافي : فاهمه ي مرمر
مهران ب اتساع عينيه : مرمر مين
صافي بدلع : انت بدلعك انت
مهران وهو يتصبب عرقا : متجوليش اكده تاني اني مش مرة جاعدة معاكي
صافي بإعجاب : قطع لسان اللي يقول كده انت سيد الرجاله كلهم
ابتسم مهران ع كلامها ولكن حمحم بحرج : طيب هسيبك ترتاحي واني كمان هروح انام شويه
صافي : تصبح على خير ي مرمر
مهران مهدأً حاله : مرمر مرمر وانتي من أهله ي صفصف
ضحكت صافي علي طريقته في نطقه ب الكلام
كان هناك من يتجسس عليهم ويطرق سمعه إليهم وعندما قام مهران ليفتح الباب ذهب مسرعا
خرج مهران وذهب غرفته دون أن يري من الذي يراقبه
***********★************★***********
في الصباح
استيقظ الجميع ونهضوا ع غرفه الطعام
كان الجميع موجود ماعدا شاهي وصافي ومهران
عند مهران
كان قد جهز حاله وارتدي ملابس خروج ع غير عادته فكان يرتدي بنطلون من الجينز الاسود وقميص ب اللون النبيتي وجزمه سمراء ومشط شعره وقام برش عطره المفضل
وخرج وفي طريقه قابلته شاهي
شاهي بإنبهار: واوو اي الشياكه والحلاوة دي
مهران بإبتسامه زادته وسامه : شكرا بجوول اي
شاهي بترقب : ها قول
مهران : متيجي معايا نساعد صافي تنزل تفطر معانا بدل ما تفطر لحالها بتزعل
ابتسمت شاهي ع اهتمامه بها : اوكيه يلا
دق مهران غرفه صافي وقامت شاهي بفتح الباب ودخلت اولا وبعدها مهران الذي ما ان رأته صافي حتي عزمت في نفسها أنه لا رأت أحد في وسامته أو جاذبيته ولأول مرة تراه يرتدي ملابس انيقه غير الجلباب
صافي بإعجاب ظاهر عليها : اي اللي أنا شايفه ده بجد
مهران بمزاح: خبر اي عاد اومال مفكراني بجلبيه بس ولا اي لا احنا لما بنحب نترووش بنروق ع حالنا
صافي بابتسامه لطيفه : بس تعرف انك طلعت قمررر اوووي
مهران بمشاكسه : انتي بتعاكسيني عااد
صافي بتأكيد : الصراحه اه انت طلعت قموووور اوووي
شاهي بحمحمه : أنا هنا ي جماعه
نظر مهران وصافي لبعضهم لأنهم لم ينتبهوا إليها ونسوا وجودها
مهران : طيب اني هطلع استني برة لحد ما تجهزيها
خرج مهران ينتظر وبداخله بركان كبير
مهران ف نفسه : وبعدين انت وقعت ولا اي دي مش توبك ي مهران وهيا كمان ممكن معجبه بيك ومبهورة وبعدها غشاوتها تنزاح عن عنيها ي خوفي ي صافي
صمت وفكر ماذا سوف ترتدي صافي فاق ع فتح الباب
رأها تطل من الباب بهيئتها فكانت ترتدي بنطلون جينز ضيف وبلوزة حمراء ذراعها شفافين وقامت بفرد شعرها
مهران ف نفسه : اي فكرت أنها اتغيرت وهتغير نفسها لا فوووج ي مهران هي بت عمك وبس مش من توبك عندك اللي تمشي علي خطاك وتتمناك بس انت تشاور وهي تلبي لكن صافي لا هيا بتحب المظهر وبس
فاق من سرحانه ع صوتها : مهران يلا بقي
مهران : ها طيب يلا بينا
وبالفعل ساعدوها حتي نزلوا ع غرفه الطعام ودخلوا سويا ساندين إياها
مهران : صباح الخير
الجميع : صباح النور
صافيه بحب : كيفك ي جلب ستك
صافي : الحمد لله ي تيتا بخيررر
خالد : والله السفرة نورت بوجودك ي بتي
صافي بإمتنان: ميرسي ي عمووو
صفوان : عجبال ما تجوميلنا ب السلامه ي حبيبتي
صافي : يااارب ي جدوو
الهام مرات احمد : وهه وهه اي الحلاوة دي ي مهران ع فين ب الشياكه دي انت والسنيورة
مهران بخنقه : خارج وصافي حابه تتمشي شويه
الهام : واشمعني صافي يعني طب ما تاخد ابتسام معاك
ظفرت صافي بضيق من هذة الإلهام تلك هي وابنتها
مهران : لا انا مواعد صافي أخرجها بدل حبستها دي ولما وعدتها جولتلها لحالها بس
صمت الجميع وابتسمت صافي بإنتصار وبدي الحزن ع ابتسام والغيظ والكرهه ع الهام
صفوان : خلاص ي مهران خرج صافي تشم هوا شويه وبليل حدانا فرح ف البلد ابجي خد شاهي وابتسام
نطقت صافي قبل الكل : طب وانا
ابتسم جدها : ي حبيبتي انتي هتخرجي دلوجتي معاه
صافي بعبوس وهي تنظر لمهران تترجاه بعينيها : لا عاوزة اروح معاهم
هرب مهران من عيونها قبل ان يضعف وترك لجده الأمر
صافيه بخبث : خلاص ي حبيبتي ابجي روحي معاهم ميجراش حاجه
ابتسمت صافي بسعادة وصفقت بيديها : صح ي تيتا ربنا يخليكي ليا ♥️
أما ابتسام ف غضبت وبشدة لأنها فكرت أنها هتقدر تقضي وقت مع مهران ولكن صافي هتكون معاهم وهيضطر مهران ب الاهتمام بها
مهران : مش يلااا ي صافي
صافي بفرحه : يلااا
ذهب إليها ليساعدها ع الوقوف ولكن وقفوا عندنا سمعوااا الصووت
@@@ مش هتاخدوني معاكوا ي خونه
نظروا إليه كلهم في دهشه مع استغراب كل من مهران وخالد
صفوان بفرح : ادم كيفك ي ولدي اتوحشتك جووي وقام بضمه بحب وفرح
خالد بدموع : اددم
ركد إليه ادم وقام بتقبيل يده وضمه : كيفك ي ابوي اتوحشتك جوووي
خالد : وانت كمان ي ولدي
احمد : وحشتنا جوي ي ادم
ادم : وانت كمان ي عمي
ثم نظر إلي جدته وذهب إليهها وجلس في واجهتها ع ركبته وقبل يدها : كيفك ي ستي اتوحشتك جوووي والله
صافيه وهي تنظر ل مهران بشرود : زينه ي ولددي
ادم بدموع : لسه بردو مش راضيه عني ولا حباني
صافيه وعينيها تتغلغل بدموع قامت بإحتضانه : لا ي ولدي انت حتي من كبدي انت واخوك
انتبه ادم الي كلمه اخوه ف التفت مسرعا الي مهران
ادم وهو ينظر ل مهران بفرح : كيفك ي مهران
مهران بإبتسامه شارده : زين ي اخوي
ادم وهو يضمه : مش وحشك ي مهران ونظر ف عينيه
نظر مهران إليه وقام بتقبيله وضمه وبكي داخل احضان أخيه : اتوحشتني جووي رجلي مشلتنيش لما سمعت صوتك
ادم بدموع وهو يضع يده ع وجهه أخيه : لساك زي ما انت حنين وجلبك كبيررر
مهران بترقب : انت جاي لحالك ولا
صمت ليترك له المجال للاجابه
ادم بتأكيد : ايوووة لوحدي
زفر مهران بإرتياح شديد
ادم وهو ينظر ل صافي : مين دي
مهران : دي بت عمك صالح الله يرحمه
ادم ذهب نحوها وقام بتقبيل جبهتها : كيفك ي جمرررر
ابتسمت صافي ع طريقته الانيقه ولهجته الصعيديه التي يحاول تقليدها بمهارة : أنا بخيرر انت اخو مهران
هز ادم رأسه بنعم ولكن قاطعه غضب من مهران : انت كيف تبوسها أكده
ادم : اني كنت بسلم عليها عادي
مهران : والسلام ب الايد مش ب البوس
ادم وهو ينظر إليه بمشاكسه : جولي انت بتسلم عليها ازاي وقام بالغمز له 😉
ابتسم مهران لأخيه الذي يفهمه ولاحظ كل شئ
صمت مهران ولكن تحدث عمران : وهه يظهر أنه واد عمك مش واحشينك
ادم : عمران
وركدوا الاثنين معا في أن واحد يحتضنوا بعضهم فهم في نفس عمر بعض وكانوا اصدقاء
عمران : عامل اي ي حبيبي
ادم : تمام انت كيفك
عمران : بخيرررر
نظر ادم ل ابتسام بفرح
ادم بسعادة : كبرتي ي ابتسام
ابتسمت ف خجل : كيفك ي واد عمي
اقترب ادم منها : أنا كويس انت عامله اي
ابتسام وقد زادت حمرة وجههها : أنا زينه جووي
ابتسم ادم ونظر الي الهام امها وقام بضمها
كيفك ي مرت عمي
الهام بفرحه : أنا حلوة اهه وفرحت اكتر لما شوفتك ي غالي ي ابن الغاليه قالت هذا وهي تنظر ل مهران بكرهه
جلس ادم : ياااه مش مصدق أني قاعد في وسطكوا كده وحشتوني اوووي اوووي بجد ♥️
الجميع : وانت كمان
ولكن لفت نظرة بنت جميله محجبه ولكن هبا واقفا عندما رآها اقترب منها ووقفها أمامها
ادم بصدمه شديدة : م مهرة 🥺
شاهي بخوف : مهرة مين حضرتك
صافيه : دي شاهي ي حبيبي صاحبه صافي بت عمك
نظر إليهم ادم ف صدمه
مهران اخوه : كلامهم صح ي ادم
حزن ادم بشدة ع حال الصغيرة التي تركتهم بسبب ما كان يحدث ل اخواتها
مهران : أني طالع بجي اتمشي مع صافي
ادم بمشاكسه : وهه واني بجي اتمشي مع مين
مهران بمزح : مع الجمرررر اللي هناك دي وشاور ع ابتسام
ادم بسعادة : واني معنديش مانع
الهام بفرحه : جومي ي ابتسام مع واد عمك
ابتسام بخجل : بتجووولي اي يماااه هروح معاه لحالي
امها : وهه ما صافي راحه مع مهران وبعدين ما انت كنتي بتطلعي مع مهران
ابتسام بحرج : حاضر يماااه
وذهبت وهي حزينه مع ادم الذي يفهمها وأخذها وخرج اولا
مهران : خلاص هنخرج احنا بجي معيزينش حاجه
الجميع ماعدا الهام : عاوزين سلامتك
عمران وهو يهمس ل شاهي : وانتي اي مش نفسك تخرجي تشمي الهوا زيهم
ابتسمت شاهي بحرج: نفسي بس اني مينفعش اقول
عمران بصوت عالي لكي يسمعوه: طيب ي جماعه واني هاخد شاهي تتمشي بردو انتوا مهملينها أكده وهيا ضيفه مينفعش ولا اي ي جدي
ابتسم جده وغمز لحفيده 😉: ولا اي ي ولدي عندك حق يلااا اطلعوا انتوا كمان
وبالفعل خرجوا كلهم وذهبوا كل واحد في طريقه
صفوان : اخيراا العيال كلتهم بجوا في حضني
صافيه : الحمدلله ي صفوان
خالد بقلق : بس مها ممكن تيجي
صفوان بغضب : ما تيجي هتعمل اي يعني والله اجطع رجلها جبل ما تخطي أهنا وضرب بعصايته جومي معايا ي صافيه نطلع نريح
وخالد واحمد : مش هتيجي معانا ي ابوي
صفوان : ده اني نسيت صوح روحوا انتوا اني مش جادر
احمد : ولا يهمك ي ابوي يلااا ي خالد علشان منتأخرش
خالد : يلااا
وبالفعل ذهب كل من خالد واحمد ل مصر يشوف شغلهم وصفوان وصافيه ذهبوا غرفتهم وتلقت الهام
الهام بكرهه: يااريت تيجي ي مها علشان تبجي ددم
******★******★*********
عند مهران
اخذ صافي لمكان جميل كله ورد ومنظر طبيعي يريح اعصابك
صافي : المكان حلووو اووي ♥️
مهران بشرود : امممم
صافيه بضيق : وبعدين ي مهران هتفضل سرحان كده .
مهران بهدوء: لا اني معاكي اهوو
صافي وهي تنظر في عينيه : انت جميل اوووي
مهران بحرج : وانتي بردك جميله ♥️
صافي :. بجد يعني أنا حلوة
مهران وهو يحاول كتم مشاعره : جوووي
صافي وهي تقوم بمسك يديه وتضعها ع قلبها
صافي : مهران انت سامع وحاسس ب ده
مهران بحب : مالوا ده
صافي بحب : ده بيقول مهران مهران مهران
مهران بسعادة : بيجول مهران وبس
صافي بحب : بس انت وبس
فرح مهران بكلامها ولكن قام من قعدته وابتعد عنها
صافي : ف اي ي مهران مالك
مهران بخنقه : مفيش حاجه
صافي وهي تقف ف اتجاهه: لا في بتخبي مشاعرك ليه مني مش عاوز تقول ليه انك حبتني
مهران وقلبه يتألم : اني محبتكيش وهرب من عيونها
صافي وهي تعيد وجهه إليها : كداب انت بتحبني زي ما انا متأكدة انك عارف اني بحبك ♥️
مهران بتردد: بتحبيني
صافي بتأكيد : أيوة بحبك ي مهران ♥️
مهران : يبجي بتكدبي ع حالك
صافي : بقولك أنا متأكدة من مشاعري
مهران : مشاعرك متلخبطه
قامت صافي بهز رأسها بدموع : لا متأكده
مهران : واخر حبك اي عاوزة اي مني
صافي بحزن : وهما اللي بيحبوا بعض بيعملوا ايه غير يتجوزوا ويعيشوا مع بعض
مهران : جواز أنا وانتي شكلك نسيتي ي صافي
صافي بعصبيه : نسيت اي
مهران بزعيق وأنه سوف ينفجر : نسيتي انك خواجايه نسيتي اني مش توبك ولا انتي توبي انتي اه مني لكن مش شبهي تجدري تجوليلي حبيتي فيا اي
صافي بدموع: حبيتك انت حبيت مهران كله ع بعضه
مهران : وعملتي اي ل مهران أنا معاكي نتجوز لكن تجدري تكملي حياتك هنا وتعيش هنا وتلبسي زيهم وتكلمي زيهم هتقدري تستحملي كل اللي بتشوفيه حواليكي تقدري تتكرمي وتعرفي تطبخي أنا بحب لما اتجوز اكل من يد مرتي هتجدري ي صافي
صافي بدموع ووجع لأنها مفكرتش في كل ده : ااانا أنا
مهران بمقاطعه : انتي اي انتي بحالك فترة هنا اتعلمتي اي اتغيرتي ف اي ده انتي حتي مغرتيش من صاحبتك لما اتحجبت وبجت زينه وحلوة مغرتيش لما بتجعد جمبك وبعدها تجولك هروح اصلي ها تجدري تجوليلي انتي مبتصليش ليه انتي مسلمه فين صلاتك فين دينك فين لبسك اللي يدل ع الاحترام
صافي غير مصدقه وتبكي بحرقه : اني مش محترمه
مهران بزعيق: لما تلبسي لبسك ده تبجي أيوة مش محترمه لما الفني كل عيون الناس ليك علشان لابسه المحزج والملزج تبجي اه مش محترمه انتي بلبسك ده بتجدمي دعوة لكل راجل أنه يشتهيكي بتجوليلهم اني اهوا شوفوني جدامكوا حلوة ولا اعري نفسي كمان شويه ده مش احترام ي صافي
صافي بحزن : أنا مكنش عندي حد يعلمني
مهران : وجيتي هنا والكل بيجولك اللي انتي عايزاه اطلبيه مطلبتيش منهم ليه زي صحبتك بتشوفيهم بيصلوا مبتجدميش ليه وتعملي زيهم لكن انتي عايشه بدماغك وهوائيه وطايشه ماشيه تتخبطي وانتي مش عارفه هتعملي اي جوليلي ي صافي انا غلطان ف كلامي جوليلي إذا أنا اتبليت عليكي جوليلي أنا أكده بظلمك ولا بنورك
كانت تبكي بمرارة ع ما هي فيه
مهران بحزن ودموع : عرفتي ليه ي صافي ببعد عنك ومش عاوزك اجرب خايفه لما اجرب تجرحيني وتسبيني انتي التانيه وتمشي
صافي : بس انا بحبك اعمل اي
مهران : شوفي اي اللي يرضي نفسك واعمليه اتغيري ي صافي اتغيري علشان نفسك مش عشاني اتغيري علشان تجابلي ربنا وانتي زينه مش فيكي كل الصفات العفشه اتغيري انتي لسه جدامك فرصه
صافي بأمل : ولو اتغيررت
مهران بهدوء : سبيها ع الله لحد ما تتغيري
صافي بدموع : طيب
مهران وهو يزفر الهواء وكأنه شال كل همومه التي كانت ع صدر : اقترب منها وقام بمسح دموعها وقطف ورده وردة ووضعها في شعرها
مهران بحب : خليكي كيف الوردة أكده ♥️
صافي بدموع وحب : حاضر
وأخذوا يقضوا وقتهم وأخذها مهران لحديقه العاب للاطفال وظلوا يلعبون سويا
*******★*******★********
عند ادم وابتسام طال السكوت بينهم فقال ادم : تعالي نقعد شويه
جلست جنبه ف صمت
ادم بهدوء: لساتك بتحبي مهران
تفاجأت ابتسام واحمر وجهها : بتجول اي ي ادم
ادم بحزن : بقول لسه بتحبي مهران من وقتها
ابتسام بسرحان : ومين ميحبش مهران
ادم بوجع : طيب وانا ي ابتسام
ابتسام : انت اي
ادم وهو ينظر إليها : وانا بالنسبالك اي ملاحظتيش حبي ليكي ولا مرة
ابتسام بخجل : انت مبتحبنيش
ادم : ومين قال كده انتي دخلتي جوايا انتي بس واخده مهران ف تفكيرك دايما
ابتسام بحزن : اني بحبه
ادم : وهو بيحبك
صمتت ابتسام فقال ادم بهدوء : مهران انتي شايفه هو جلبه فين مهران بيحب صافي
ابتسام يطمئنه : بس صافي مش زينا وهتمشي ومهران مش هيعجبه حالها
ادم : علشان كده محاولتيش تغيريها أو تجربي منها صح
انكست ابتسام رأسها لأنها بالفعل فعلت ذلك كانت لا تحاول ضم صافي معاها وتعلمها الصلاه او ترشدها لاي صحيح : عندك حق
ادم : متعلقيش نفسك بحبال دايبه وانتي مش قدها ي ابتسام
ابتسام بحزن : وانا مفيش حد جاري ولا حد بيحبني هو أنا وحشه ي ادم
نظر إليها ادم في عيونها الفيروزي وهي نظرت إلي خضرة عينيه : انتي اجمل بنت في الوجود ي ابتسام
ابتسام بخجل: بتجول اي ي ادم
ادم بحب : بجول انك لو بس ختي بالك مني شويه هتشوفي حبي ليكي من وانتي صغيرة انا بحبك ي بسبوسه
ابتسمت ابتسام ع كلمته فهو دائما ما كان يناديها ب بسبوسه ♥️ : احنا اتأخرنا جووي يلا نعاود .
ادم وهو يتقبل تغيير كلامها : يلاااا
وجاءت بتمشي شبك ادم صوابعه بصوابعها دون أن ينظر إليها أما ابتسام كتمت أنفاسها من كم المشاعر التي بداخلها
*****★********★***********
عند شاهي وعمران
عمران : تعرفي اني حاسس اني اعرفك
شاهي بتوتر : ازاي يعني
عمران : اهو أكده بتفكريني ب واحدة غاليه عليا جوووي
شاهي : مين دي
عمران بحب : ب حبيبتي 😍
شاهي وهي تبتلع ريقها : طيب وانت قولت أنه حبيبتك يعني يعني هيا
عمران بأمل : ماتت جصدك بس انا حاسس انها جريبه من جلبي ♥️ حاسس انها جاري شايفها فيكي ي شاهي كل ما ابص ف عنيكي أحسها جدامي مش عارف ليه بس حساك حبيبتي اللي مستنيها
شاهي : واي اللي محسسك أكده
اخذ مهران يدها ووضعها ع قلبه : ده اللي محسسني ب كده ده بجالوا سنين مدقش لحد انت من ساعت ماشوفتك وده في حرب جواه ناحيتك
ابتسمت شاهي واحمرت وجنتيها ☺️ : بس بس
عمران مش بس ولا حاجه بس اديني فرصه ماشي
شاهي بحب : ماشي
عمران : يلااا علشان الفرح نلحق نعاود بقي
شاهي : يلااا
وذهبوا في طريقهم للبيت
عادوا جميعا الي البيت منهم من كان سعيدا ومنهم من كان شاردا ومنهم من كان حزين
مهران ف غرفته ي تري هتلبسي اي ي صافي ف الفرح
وتوجه الي المرحاض وقام ب الاستحمام وخرج ليحضر ملابسه التي كانت عبارة عن جلباب فلاحي وعباءة عليه وأحضر شالا ونظر الي الملابس
مهران : ي تري هتعملي اي ي صافي لما تشوفيني أكده
*****★*******★*********
أما عند ادم فكان يفكر فيما يلبس هل يلبس اللبس الصعيدي ولا كاجول ولا كلاسيك ولكن عزم أمره وقام ليجهز حاله
أما عند عمران فقام بإخراج بنطلون جينز ابيض وقميص اسود
****★******★******
عند شاهي فقد أحضرت فستان اسود وجزمه سوداء وحجاب ب اللون الازرق
عند ابتسام كانت حائرة بماذا ترتدي لأنها ليست لديها فساتين خروج مثلهم فكرت كثيرا
وقامت بالذهاب لغرفه شاهي والدق عليها
شاهي : ادخل
ابتسام بحرج : أنا يعني ممكن اا
شاهي بإبتسامه: قولي ي بسبوسه متتكسفيش محتاجه حاجه
اومأت ابتسام : كنت محتاجه فستان خروج لانه معنديش فساتين تمشي مع مناسبه زي دي
شاهي : بس كده تعالي الدولاب قدامك نقي اللي انت عاوزاه
نظرت ابتسام للفساتين وكانت حائرة ولكن وقعت عينيها علي
فستان بيبي بلوو رقيق جدا كان محتشم وغايه ف الجمال
ابتسام بسعادة : ينفع اخد ده
شاهي بإبتسامه: طبعا ممكن ولكي خالص كمان
فرحت ابتسام كثيرا وشكرتها وأخذته وذهبت ل غرفتها
******★********★******★******
أما عند صافي كانت تراجع كلام مهران ويتكرر في سمعها
صافي بحزن : طيب أنا أعمل اي انا معنديش لبس مناسبات كويس كله مكشوف واكيد هيزعقلي خلاص انا مش هروح علشان محرجش مهران بيا وجلست ف يأس
*********★******★*********
أما عند الجميع فكانوا يجهزون حالهم ف البنات انتهت من اللبس ونزلوا ينتظرون الرجال
ادم وهو بطل ع الدرج بهيئته تلك اخذت انفاس التي كانت تنتظره ع آحر من الجمرر انبهرت ابتسام بزيه أنه فضل اللبس الصعيدي عن لبس الخواجات كمان تقول هي
ادم : اي الجمال ده كله
خجلت ابتسام : شكرا جوي بس انت بردو طالع حلووو
ادم بمشاكسه : بجد حلوو يعني هتعاكس ف الفرح
ابتسام بغضب طفولي : ومين دوول اللي هيعاكسوك
ادم بإبتسامه : ممكن شاهي أو صافي مثلا
ابتسام : لا دوول عندهم اللي يعاكسوهم مش محتاجينك في حاجه
ضحك ادم : وممكن انتي
ازادات حمرة وجنتيها : عيب اكده ي ادم اسكت
ادم بضحك : حاضر هسكت اهووو
ام شاهي فخطف عمران قلبها منذ أن رأته
عمران : اي رأيك
شاهي : حلووو بس ليه ملبستش زي ادم
عمران : الصراحه مش متعود بس لو عاوزة اطلع اغيرر
شاهي بسرعه : لا لا انت كده حلووو
عمران بغمز : والنبي انت اللي حلوو
شاهي بخجل : بس بقي ي عمران الله
عمران بتقليدها: بس بقي ي عمران الله
شاهي بضحك : بارد والله
عمران بتأكيد : جدا ومش اول واحدة تقوليلي كده
شاهي بغيرة : اومال كان في كام واحدة
عمران بمشاكسه : اي ده احنا بنغيررر
شاهي بتوتر : لا طبعا ولا غيرة ولا حاجه
عمران : ي كدابه عينيكي فضحاكي اوووي
شاهي وهي تضربه ع ذراعه : اسكت وقولي مين قالتلك كده
عمران بخوف : صافي والله
شاهي : امممممم سامحتك خلاص
عمران : ي واد ي ابو قلب كبير
أما عند مهران نزل وعندما رأته جدته : اي الحلاوة دي كلتها
كان يبحث عنها بعينيه ولم يجدها : تسلمي ي ستي
طال انتظارهم وتكلم ' اومااال فين صافي منزلتش ليه
البنات : مش عارفين احنا فاكرينها بتلبس
صافيه : اني هطلع اشوفها
صعدت صافيه لغرفه حفيدتها فرأتها جدتها جالسه تبكي بحزن
صافيه بهلع : وهه مالك ي جلب ستك
صافي بدموع : مفيش ي تيتا
صافيه بقلق : لا فيه خير اي عاد عتبكي من غير سبب وبعدين ملبستيش ليه كلاتهم مستنينك تحت
صافي بحزن : مش هروح
صافيه : ليه كده ي بنتي ده مهران جالي أنه رجلك صارت زينه
صافي : ايوا بقت كويسه شويه بس مش هروح بردو
صافيه بهدوء : لا كده يبجي في حاجه جوليلي ي بنتي مالك
صافي ببكاء: كلهم عندهم لبس للمناسبات دي ولبس كويس مش مكشوف لكن انا معنديش ولو لبست حاجه من اللي عندي مهران هيزعق معايا ويزعل مني
صافيه بإبتسامه : وانتي زعلانه علشان اللبس ولا علشان مهران هيزعق ويزعل
انتبهت صافي لكلام جدتها التي كشفت أمرها
صافي بتوتر : لا بس
صافيه : حبتيه ي صافي
صافي بحزن : حبيته اووي بس هو رفض حبي
صافيه : ليه
صافي وقصت لها ما قاله مهران
صافيه : عنده حق هو خايف عليكي انك تزهقي مع الوقت
صافي : بس انا هتغير علشانه علشان بحبه
صافيه : ومالوا ي بتي خلينا دلوجتي ف انك هتلبسي اي
صافي بحزن : خلاص مش مهم مش هروح
صافيه بتذكر : اي رايك انك هتروحي وهتكوني احلي واحدة في الفرح تعالي معايا
صافي : ع فين ي تيتا
صافيه : تعالي بس
وأخذته الي غرفتها وفتحت دولابها وأخرجت فستان من اللون النبيتي جميل ♥️ رغم انه ليس موضه ولكن بسيط وجميل
صافيه : اي رأيك
صافي بسعاده : حلو اووي ي تيتا ده بتاع مين
صافيه : ده كان بتاع زمان كنت لابسها ف فرح ولدي خالد
المهم دلوجتي تجومي تجهزي حالك وخدي دي الطرحه
ذهبت صافي الي غرفتها تجهز حالها بسعادة وهيا منتظرة رد فعل مهران
*********★********★********
تحت
صفوان : اومال فين صافي
صافيه بهدوء : نازله دلوجتي
وما أن أنهت صافيه كلمتها سمعوا صوت قدم تهبط إليهم رفعوا جميعا نظرهم إليها كانت جميله ♥️ بالفعل
مهران وقلبه يسارعه ليأخذها بين أحضانه ويداريها من أعين الناس
أما صفوان فنظر إلي زوجته وابتسم لها بإمتنان
صافي : أنا خلصت
ابتسموا جميعا إليها ومدحوها كثير وهي كانت ف غايه السعادة
ذهبوا جميعا الي سيارتهم
ف ركب مهران وصافي جمبه وجده وجدته ف الخلف بعد أن رفضوا أن يركبوا قدام ليقربوا المسافه بينهم
أما احمد وخالد والهام ركبوا مع
وادم الذي كان يقود السيارة بجانبه ابتسام وف الخلف عمران وشاهي
بعد وقت ليس بكثير وصلوا ودخلوا بهيبتهم المعتادة
والد العريس : ي اهلا وسهلا الحاج صفوان بنفسه هنا هو وعيلته نورتوا وشرفتوا اتفضلوا
شكرهم الجميع ودخلوا وجلسوا جميعهم يتابعون الفرح
ولكن جاء والد العريس : الفقرة الجايه ي مهران دي ليك تجووم وتورينا بعصايتك وتشوف حد جصادك
نظر مهران الي ادم وغمز له تيجي 😉😉
ادم : ومالوا
قاموا وتوسطوا الفرح والناس ناولوهم العصايا وشغلوا اغنيه الصعايدة
وكان مهران وادم يرقصون مع بعضهم بمهارة كبيرة وعملوا ضجه كبيرة ف الفرح خصوصا بلبسهم الصعيدي اللي طبعا اداهم هيبه كبيرة
أما عند صافي فكانت سعيدة للغايه لأنها لأول مرة تري هكذا وعرفت أنه مهران معروف ف البلد والكل بيحترموا ولكن سمعت همهمات
احدي بنات الفرح : يلهوووي شوفي قمرررر ازاي يلهوي لو يجوزوني له
فتاه أخري : ده طلع موزز جامد شوفي بيرقص ازاي
التانيه : ده مهران صفوان ي بنتي زينه الرجال
كانت الأخري تستشيط غضبا منهم وقلبها كانت تأكله نار الغيرة
خلصوا رقص وقعدوا
قعد مهران جمب صافي : طالعه كييف الجمرر
ابتسمت بداخلها ولكن تحدثت بجفاء : شكرا
مهران باستغراب : مالك فيكي حاجه
صافي بإصطناع الحزن : لا مفيش
صمت مهران يفكر فيما فعله جعلها لا تتحدث معه
أما عند ادم جلس وهو ينهج من كثرة الرقص
ابتسام بخجل : كنت حلووو جووي وانت بترجص
ادم بغمز : عقبال ما نرقص ف فرحنا 😉😉
ابتسمت في خجل جعلها أكثر جمالا لذلك الولهان بها
بعد وقت قاموا بمغادرة الفرح وذهبوا الي المنزل
صافيه : يلا كل واحد يطلع يغير خلاجته ويجي علشان نتعشي ماشي
انصرف الجميع الي غرفته لتبديل ملابسهم ولينزلوا ع العشاء
عند مهران خلص لبس وراح ودق باب غرفتها ليعلم ما بها
فتحت الباب وكانت قامت بتغيير ملابسها الي عباءة زيتي وطرحه صفراء
صافي : خير في حاجه
مهران وهو يقوم بدفعها للداخل : ادخلي كده الاول وقوليلي مالك بتتكلمي معايا كده ليه
صافي ببرود : عادي مالوا كلامي
مهران بعصبيه : صافي متعصبنيش عليكي مالك كنت كويسه بعدين جلبتي بوزك ف اي
صافي بغضب : ما انت سيادتك مش واخد بالك وعمال ترقص ولفت نظر الكل ليك خليتني اسمع كل بنات الفرح بيحلموا بيك ونفسهم فيك واللي عاوزة تجوزك واللي عاوزة تحضنك واللي عاوزة ااا معرفش عاوزين اي تاني بس كده كتير 😡😡
كانت تنهج من كثرة كلامها ورا بعض وتنظر إليها بغضب
مهران بإبتسامه وسيمه : وانتي غيرانه
صافي وهي تعطيه ضهرها : لا وهغيررر ليه
مهران وهو يقترب منها وانفاسه تلافح ضهرها وتشعر بحرارة جسده : اومال مالك. مضايجه ليه لما مش غيرانه
التفتت صافي إليه وجدت عينيه تشع بالحب داخلها وهيا الأخري لا تعلم ماذا تفعل قلبها في صراع داخلي تود أن يكون لها وحدها ولا احد اخر يشاركها فيه
صافي بتوتر : مهران اا
مهران بحب : قلب مهران
اقترب منها وتلاقت أنفسهم معا وتغيب العقل ع الواقع ولكن عندما كان ع استعداد لتذوق شفتيها تراجع رغم عنه
مهران بصوت متحشرج من كثرة مشاعره : اني نازل وانتي كمان انزلي ورايا علشان نتعشي
هزت راسها في صمت له
نزل مهران والتف الجميع حول سفرة الطعام وقاموا بتناول العشاء
وبعدما فرغوا من تناول العشاء قاموا ليجلسوا بغرفه المعيشه
في سعادة
فكان مهران وادم يضحكان بشدة وعمران كذلك والجميع يضحك عليهم ولكن تألمت احدي البنات وشعرت بألم في قلبها وقامت ب المغادرة وهيا تبكي بحرقه وذهبت لغرفتها رآها مهران وذهب خلفها ف صمت
صعدت لغرفتها وقامت بإخراج نفس الصورة ولكن أيضا صورة أخري واحدة بها ولد وبنت صغيرة والاخري بها ولدان وهم يضحكان ويحملان طفله صغيرة عمر 3 أو 4 سنوات ضمت الصورة إليها وظلت تبكي كثيرا
تود أن تشاركهم ضحكهم وسعادتهم هي الأخري ولكن لا تقدر
شاهي ببكاء: غصب عني ي حبايبي نفسي اقعد في وسطكم زي زمان واضحك معاكوا نفسي اترمي في حضنكوا واحكيلموا ع اللي مريت بيه واللي شوفته تعبت من غيركوا كتيررر ودايما وحشني اوووي ودلوقتي قلبي وجعني لما شوفتكوا زي الاول مع بعض ولكن ناقصني بس غصب عني مش هقدر مش هقدر
قاطعها صوته : مش هتقدري ليه ي مهرة
هيا : »»»»»»»»»»»»»»»»»»
يتبع...
❤️
👍
💗
🌝
💞
55