
عالم الروايات🎀🦋🇵🇸عشق WhatsAppحزن قصص حب استوريهات اخبار ملصقات نكت فيديوهات حالات روايات صور كتابات
February 19, 2025 at 05:49 AM
*ـ ࢪواية. قدري الجميل🥳🥀↻≯🍒⸙•♡»»)) 1/2/3
غرام الروايات
تابع قناة غـ͓̽ـرٍآمـ͓̽ـ آلَرٍوٌآيـ͓̽ـآتـ͓̽ـ 🧚♀️📚💅💫 في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VakuN1aHwXbJf5jj7w0J
رواية:قدري الجميل 🌨️🌸
البارد :ال1🌨️🌸
وهو يقف أمام باب الشقه اللتي اتاجرها له بعد أن تم تعيينه كا مدير لي دار العواجيز ...وبمجرد أن دخل القي بجسده علي الاريكه بتعب حتي وجدها ترن وارتسمت علي وجهه ابتسامه جميله فا ماهيا الا حبيت قلبه الأولي
سليم :ست الكل
رشا بقلق :وصلت يبني...والشقه كويسه ولا متبه.دله ....وكلت ولا لسه....
سليم بي مقاطعه :اهدي يا شوشو انا وصلت وكويس الحمدلله
رشاد بغيرة وضيق(والده) :قولها يا خويا محسساني انها بعته ابن اختها
رشا:مش ابني حبيبي وبطمن عليه لحد متجيله بنت الحلال وتستلم هيا الشفت مكاني
ادهم بضحك :الشفت!...احم عموماً انا راي اخلع بسرعه بصفت أن موضوع العروسه اتفتح
رشا:ماشي يا سليم عقبال متيجي اللي توقعك
سليم بضحك :مظنش بس اشطا يعني ...عايزين حاجه
رشا &رشاد:سلامتك
وبمجرد أن أغلق القي الهاتف بجانبه وقام اخذ شور .....أما علي الجهه الأخري وفي الشقه اللتي أمام شقه سليم بطبط تقف وهيا تلم شنتها استعدادا للقاء الأحباب
ذياد:فين يا ماما تشرتي الاسووود اللي مشتريه الجديد
إيناس من الخارج :دور في الرف اللي فوق
ذياد:مش لاقيه.......ثم غمض عيونه وفتحها بغضب ....لللللليلللللللي
وخرج بغضب وذهب لغرفه ليلي الللتي كانت ترتدي تيشرت ذياد وتغني مع الاغنيه
ليلي :رمش عينه اللي جرحني رمش عينه ..
ذياد بقي مقاطعه وغضب :لللليلللي انتي خدي تشرتاتي الجداد
ليلي وهيا تنظر له بغباء :قصدق ده
ذياد وهو يمسكها من قفاها بغضب :يا بنتي ارحمي أمي شويا مش كل مجيب لبس اجي الاقيقي وخداه كله ...دولابك قصررررر في اي معاااكي نفسي اعرف ده في هدوم تكفي بلد
ايناس وهيا تدخل :في اي يا ولاد وصوتكم عالي
ذياد وهو ينظر لامه بغضب ولاكن صدم انها تردي تشرته الاخر
ذياد بقهر :انتو عايزين تجلطوني صح
ايناس:بعيد الشر عنك يا حبيبي مالك بس
ذياد وهو يرحل ويتركهم :حسبي الله ونعم الوكيل...عدينننننني
ايناس :ماله اخوكي يا ليلي
ليلي :مش عارفه المهم انتي خلصتي
ايناس:ايوي...امال فين كوكز (كلب ليلي جبهولها والدها قبل أن يتوفي )
ليلي :مش عارفه
وبسرعه اعدد تدور عليه ..وطلعت البلكونه واعدد تنظر لحد ما لقته نايم في الزاويه
ليلي وهيا تحمله :انت هنا وانا بدور عليك
وبعدها بربع ساعه كان ذياد يغلق باب الشقه وحمل حقيبته ونزل ووضعها في السيارة وانطلق اللي وجهته
ومع اشراقت يوم جديد وهو يدخل المستشفى حتي وجد حمدي الغفير يجري تجاهه
حمدي بنهجان:الحقنااااااا يا دكتووووور
سليم بعدم فهم :في اي ؟..وانت مين؟
حمدي وهو يجري :انت لسه هتسال اجري
سليم وهو يجري ولا يفهم شئ حتي وجدد رجل عجوز يجري خلفهم ويحمل سكين..سليم وهو يولول
سليم :سكككككينة!!...انت متاكد ان ده عجوز دا بيجري احسن منننني ومنك ...انت قلتلي انت مين صح؟
حمدي وهو يقف ويسلم عليه :اعرفك بي نفسي يا بيه انا حمدي الغفير
سليم بتصحيح:قصدق البواب
حمدي بلوي بوز :بقولك اي يا بيه مش معني انك دكتور تتفزلك علينا اكمننا مش متعلمين ذيك
سليم :مش قصد...اعاااااااااا
ولم يكمل كلامه حتي وجد الرجل العوز يدخل الس.كين بجانب حمدي وهو يبتسم ابتسامه خبيثه
سليم بفزع :اااااانت عملت اي
محسن وهو يحرك الس.كين بضحكه خبيثه :موووووو.ت يا حمدي موووووووو.ت عشان تعرف تسرق اللانشون برحتك بعد كدددددده
وتركه ورحل تحت نظرات سليم المصدوم :لانشوووون ...بقي الحرب الاهليه دي عشان حتت لاااانشون
حمدي وهو نائم علي الارض واكنه يحكي عن حبيبته :ومش اي لانشون ده لانشون بزيتون وما ادراك بالزيتون
حمدي وهو يقوم ويحمل الس.كين في يديه وينفض
ثيابه:لاء ده الطبيعي هنا يا دكتور متستغربش
سليم :مش المفروض تكون ميت
حمدي :دي سكينه لعبه يا سي الدكتور..الله يمسيها بلخير انسه ليلي لما لقته ق.تل واحد بسكينه قبل كده
سليم بصدمه :نننننننعم هو ق.تل قبل كده !
حمدي بتأكيد :ايوي بس الحمدلله لحقناه ودخل في غيبوبه ليومنا هذا
سليم :روح يا شيخ ربنا يطمنك فكرته مات
حمدي :ربنا ستر أصله كان دكتور جديد ذيك كده فا معرفش يتصرف ساعتها ...يلا حصل خير
سليم بضحكه بلهاء :كان دكتور جديد ذي كده!
حمدي بتأكيد :ايوي...ثم سكت وستوعب قصد سليم ...لا يا بيه متخفش منت لو تخليني اكمل كلامي...المهم انسه ليلي راحت واشترت لي السكينه اللعبه دي وبتحطها جنبه كل يوم إثنين
سليم :اشمعنا يوم الإثنين
حمدي :اصل الحاله بتجيله كل يوم اثنين
سليم :ربنا يطمنك فكرتها كل حد وخميس...امشي وريني المكان
حمدي :يلا يا بيه
ولسه هيمشي مسكه سليم من قميصه
سليم :في حد منهم هيعمل حركه غبيه تاني ولا أمان
حمدي :عيب عليك يا دكتور تخاف وحمدي جنبك
سليم بسخريه :انت هتقولي..منككككك لله يا سيد الكلب علي افكارك واللي يمشي وراك
حمدي :مين سيد ده يا سي الدكتور
سليم :واحد حبيبي ..وهو اللي جبني هنا
حمدي بابتسامه:شكله بيحبك قوي
سليم بقهر:قوي قوي
بقلمي: نيرو هاني 🌨️🌸
يتبع 🌸🌨️رواية:قدري الجميل 🌸🌨️
البارد:ال2🌸🌨️
سليم وهو ينظر أمامه ببلاهه:ايوي المشكله فين دلوقتي ؟!
صافيه بلوي بوز (ست كبيره علي مقابل ال60): بقولك اخدد ريمود عربيتي كده هفسح سكر بي اه
سهير بغضب(ست كبيرة علي مقبل ال70):منا بقولك هاتيها أفسح حسام مش بتردي
صافيه بغضب :عايزة تفسحي حبيبك علي عربيتي يا سافله
حمدي :كلو الا الغلط يا حجه صافيه
سليم :اخيرا حد بيتكلم بالعقل هنا
حمدي مكمل:وبعدا فيها اي لما تفسح حببها مش احسن ميخدها بره ومنعرفش ليها طريق
صافيه بشهقه :لاء كلو الا بنتنا تطلع بره خدي العربيه بس رجعيها لما تخلصي
سهير :حببتي يا صفصف
وخدو بعضهم طلعوا من المكتب
حمدي وهو ينظر للباب :تبات نار تصبح رماد
سليم بعدم تصديق :بص انا مش هسالك انت طبيعي ولا لاء ....ومش هسالك عن حاجه بس هم.وت واعرف مين حسام وسكر
حمدي :سكر دي العروسه بتاعه حجه صافيه وحسام عروسه ولد بتاعه حجه سهير...اصل انسه ليلي الله يمسيها بلخير هيا الللي جابت العرايس دي عشان يتلهوي فيها عشان كانو بيضايقوا كل اللي حواليهم...عارف لو هيا موجوده كانت حلت النقاش ده كله في دقيقه
سليم :امال هيا فين ؟
......:أصلها عندها فرح واخده اجازة اربع ايام
وعندما نظر وجد فتاه تضع كم من الميك اب يكفي دهان شقه والطقم ملتزق بجسدها بشكل غير مستحب
حنين بدلع :نورتنا يا دكتور
سليم : شكراً
حنين : معلش بقي تلاقي حمدي وشك وصدعلك دماغك من اول يوم
حمدي بقرف:الناس تقول صباح الخير...بس هنقول اي مش كل الناس بتفهم
حنين بسخرية :هههههه بس عشان بضحكني ...وبعدا انت اخر واحد يتكلم عن الفهم دا انت اخرك تفك الخط وبلعااافية.... عموماً تقدر تطلع انا هكمل مش الدكتور من دلوقتي وهفهمه كل حاجه
حمدي بحزن أخفاه :انا طالع يا دكتور لو احتجت اي حاجه انا قدام البوابه
وطلع ونظر سليم لي حنين نظرة لم تفهمها
حنين بدلع :تحب نبدء منين
سليم بعدم اهتمام :لاء انا هشوف الورق ده الاول .
حنين وهيا تخرج :طيب ولو احتجت اي حاجه قول يا حنين هتلاقيني جيت
واغلقت الباب
سليم الي نفسه :يخربااااتك دا انتي طلعتي اتقل من طبقة الأوزون شخصيا
أما علي الجهه الأخري يدخل ذياد الشقه ومعه أمه وليلي ويضعون اشيائهم ثم نظر ذياد الي ليلي اللتي انفجرت من الضحك
ليلي :لاء البت جامده بجد
ذياد :حقيقي خالتي عرفت تربي
ايناس :بس بقي يا عيال البت فرحها اتلغي قبل كتب الكتاب بساعه
ليلي :لاء معلش يا ماما بس رهف اتصرفت صح .. معلش يعني تسيبه يزعق لي عمي قدام كل الناس وتسكت
ذياد :شفتي يا ليلي وهيا بترمي الدبله في وشه وقلتله لعااااش ولكان اللي يضايق ابويا ويلا من غير مطرود
وخبط الباب وكانت الصدمه انو رهف ووالدها
ذياد :عمي اتفضل
حليم : ذياد انا محتاج مساعدتك
ايناس:في اي يا حليم
حليم :ذياد لازم يتجوز رهف
رهف & ذياد:نننننننعم
حليم مكمل :سيف بعد ما انتو مشيتوا والكل مشي جه وتهجم عليا وكان معاه ناس كتير وهدد أنه هياخد رهف ويعاقبها علي اللي حصل ...عشان كده لازم تتجوزها عشان تقدر تحميها
ذياد :بس...
ايناس بي مقاطعه:وده اللي هيحصل يا حليم ولو ذياد محماش أخته مين اللي هيحميها
رهف :بس يا بابا..
حليم :صدقيني انا بعمل كل ده لمصلحتك
ذياد بعصبيه :يا جماااااعه اسمعوني دقيقه...انا بحب وحده احتمال تسجني لو عرفت اني عكست بنت في الشارع مبالكم لو عرفت اني هتجوز
ايناس :وانت اذي متقليش علي حاجه ذي كده يا ذياد ... وبعدا تسجنك لي يعني
ليلي وهيا تكتم ضحكتها:اصل ابوها بعيد عنك ظابط
ايناس بولوله: وانت من بين بنات مصر كلها محبتش غير مجنونه وبنت ظااااابط
ذياد :اهو اللي حصل بقي
حليم :طب هنعمل اي دلوقتي
رهف :انا عندي فكره ..
بقلمي : نيرو هاني 🌸🌨️
يتبع 🌸🌨️رواية:قدري الجميل🌨️🌸
البارد:ال3🌸🌨️
ذياد:عااااارفه لو فكرتك منجحتش هنتسلوح كلنا
رهف بثقه :عيب عليك
ليلي وهيا تضع يديها علي خدها : يعني انتوا الاتنين حباتوا اتنين مجانين ومهوسين يازين مخترتوا
رهف :اما نشوف انتي هتجبلنا اي
وخبط الباب
ذياد بقلق.: استر يلي بتستر
وراح فتح الباب وكانت فتاه ملامحها جميله ويبدو عليها الهدوء
ذياد بقلق أخفاه:حبيبي العسل نورتي
.......:بنورك يا قلب اخوك
وعندما نظر وجد شب بجانبها وهو أخو ياسمين
سامر :مالك مستغرب لي ...اكيد يعني مش هخليها تيجي لحد هنا لوحدها وهو بالمره نشوف اي الموضوع اللي ميستناش
ذياد :تنور طبعا اتفضل
ودخلوا الثلاثه
ذياد:اعرفكم ياسمين وسامر...ودي والدتي وده يبقي جوز خالتي ودي رهف وطبعا ليلي اكيد عرفاها
ياسمين بابتسامه جميله :اتشرفت بي معرفتكم
حليم :احنا اكتر يا بنتي
رهف لي ذياد :ما البت شكلها هادئه اهو امال لي خوفتنا منها
ياسمين وهيا تتوعد لذياد :هو كده ذياد بيحب الهزار
ايناس لي ليلي :بقي حتت البسبوسه دي حبت اخوكي علي اي يا حسرة
ليلي : مينفعش نقول كده يا ايناس ابننا هيتعقد مننا مش كفايه مستوليين علي كل اكله وفلوسه و دولابه ومش بيتكلم
ايناس:معاكي حق ...وانتي شدي حيلك عشان خلاص بفكر اجيب طقم الكاسات والحلل من عند ام جمال
ليلي بعدم فهم :هو العريس بقي عليه يجيب الحلل والكاسات
ايناس بشلل:ارحمني يا رب...شايفه حتت الكريم كراميل اللي جنب البت
ليلي :ايوي
ايناس :ااااااي لسه موصلتش
ليلي:يا ماما.....اااااااه انا اتجوز المعقد ددددددده
ومخددش بالها أن الكل نظر لها
رهف بغمزة :دا مين ده يا ليلو
ليلي : عريس بس مرفوووووض من قبل ميجي
ايناس بغضب :ماشي بنت بطني
ذياد لي ليلي وأمه :لينا كلام بعدا....بس ممكن نتكلم في الموضوع الاساسي
ياسمين برقه :اي هو يا زيزو
ذياد بغمزة :اموت اناااا
سامر بغضب :احمم احممم
رهف وهيا تضرب رأسها :مش وقت نحنحه يا اخ سوما العاشق
حليم :بصي يا بنتي انتي بتحبي ذياد صح
ياسمين:اكيد يا اونكل حتي أنه قابل سامر عشان يكون عارف كل حاجه بنا واول ما يجي الوقت المناسب هايتقدملي
ايناس بنظرة حاده:وكمااان قبلت اخوها
ذياد:عادي يا امي مجرد تعارف ...كمل يا خال خلينا نخلص
حليم :ذياد هيتجوز رهف ..
ياسمين بغضب واكنها تحولت :نننننننننننننعم يا عمر يتجوز مممممممممممممممين
رهف بصدمه :هيا دي كائن الرحمه اللي كان من شويا
ليلي :اقعدي بس يا ياسمين لحد ما يخلص كلامه
ياسمين بغضب :استني ااااااااي بيقولك هيتجوزها هيسبني اناااا ياسمين رياض عدلي عشاااااااااان دددددددي
رهف :وملها دددي ...نقصه يد ولا رجل
ايناس لي ليلي :دي مطلعتش بسبوسه دي طلعت نوسه انا مش هقبل بلجوازه دي
رحيم : يا بنتي جواز كده وكده يعني هما مش هيتجوزو بجد ده كلام علي الورق عشان ................
وقص لها الموضوع من أوله
ياسمين وهيا تهدء:يعني مش هيتجوزو بجد
ليلي :ايوي عشان نحميها بس
ياسمين:موفقه يس بمجرد ما سيف ده يبعد عنها هيطلقها فوراً
ذياد :من عيوني
رهف بسخريه :سلامت عيونك
وذهبت ياسمين وسامر وانطلق ذياد مع الباقي الي بلد رحيم حتي يكتبوا كتاب ذياد ورهف
في السيارة
ايناس بعند: وانا مش هقبل بيها تكون زوجه ليك في يوم من الايام دي مجنونه ياااااهبل
ذياد بضيق :منا عارف انها مجنونه بس للاسف متأخر وحتي لما جيت ابعد كانت هتلبسني قضيت مخدر.ات عشان اتسجن ومبصش لغيرها
ليلي وهيا تربت عليه :كل ده شيله في قلبك وساكت يا حبه عيني
ذياد بتأثر وتمثيل :اعمل اي بس
رهف :هم يضحك وهم يبكي
وعندما وصلوا البلد استقبلتهم حنان وهيا ام رهف وكان المازون في انتظارهم وتم عقد قرانهم ...وفي نفس اللحظه دخل سيف ومعه اربع رجال مثل المصارعين
سيف بغضب :مممممين ده ؟
رهف بضيق :ومع أن ملكش دعوه بس هرد عليك...اعرفك ذياد جوووزي
سيف بصدمه :مش ده اللي مكنتيش بطقيه ومش عايزة تشوفي وشه وبيتلزق فيكي وتقدملك خمس مرات ورفضيه وعملتيله بلوك سبع مرات
ذياد وهو ينظر لرهف اللي نظرت للسقف :انا عملت كل ده
ليلي بتاثر :يااااه لدرجه كان عندك فراغ عاطفي
ذياد وهو يجز علي أسنانه :مش عايز نففففس....وانت تقدر تتفضل لان اظن واضح انو مش مرحب بيك في البيت
واتت رساله الي سيف:انا كده كده لازم امشي بس اوعدك هتشوفني تاني واااااانتي مش هتكوني لحد غيري
وطلع وتركهم
ذياد :اي المجنون ده
رهف :لاااا شوف مين اللي بيتكلم ..دا انت بلوتك انيل من بلوتي
ليلي :وحياتكوااا انتوا الاتنين متنيلين اكتر من بعض
ذياد :حيث كده بقي استئذان انا خال عشان شغلي
حليم :طريق السلامه ومش هوصيك علي رهف يا ذياد
ذياد :متقلقش عليها اوعدك هعيد تربيتها من جديد....يلا قدمي
رهف بضيق وهيا ترحل
:,متزقش بس
ذياد :واناااا لمستك ولا هيا تلاقيك واي كلام
وبعد أن ودعوا حنان وحليم توجهوا لمنزلهم (بين بيت أناس وبيت اختها حنان ثلاث ساعات فقط )
يتبع 🌸🌨️
❤️
👍
😂
3️⃣
3⃣
2️⃣
😮
😢
♥️
✌️
1.0K