
مملكة الروايات 🥰💜🧜♀️ عشاق روايات عالم الخيال قصص اقتباسات صور ملصقات حالات حزن حب عشق نكت ضحك فديوهات
June 13, 2025 at 01:54 PM
*رواية بلوة حياتي الجزء الاول🥰💜🧜🏻♀️*
الحلقة 25
الحلقة 26
الاخيرة
`للانضمام لـ أجمل قناة روايات ادخلوا اعملوا متابعه للقناة:`
> تابع قناة هونت عليك..🖤," في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VbATI1cLY6dG1N8DVd1R
> تابع قناة مملكة الروايات 🥰💜🧜♀️ في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VaSThnvDzgT6UdODKc2D
🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
الحلقة الخامسة والعشرون
عمر.في مكتب مهاب منتظر يوسف
فريده.دخلت وشافت عمر وكان فيه جرح فوق حاجبه وكمان ظاهر على وشه ملامح التعب.جريت عليه وحضنته بشوق
عمر.مكنش متوقع إنها تيجي هو كان محتاج يشوفها اوي لكن مكنش عايزها تشوفه بالحالة دي عشان متضعفش وتجبره إنه يطلع 🙂
عمر.ساب نفسه لاشتياقه وحضنها هو كمان
فريده.بعدت عن حضنه وباسته من خده وبعدين همست في إذنه: بحبك ♥️
عمر: إنتي قولتي إيه!؟.
فريده.بصت في عين عمر اللي كلها دهشة:انا بحبك♥️
عمر.بعدم تصديق:قوليها تاني كده
فريده.ابتسمت:بحبك اوي ومقدرش اعيش من غيرك
عمر.حضنها: وأخيراً وانا بعشقك مش بحبك بس
فريده:انا بحبك اوي يا عمر وصدقني معرفش اعيش من غيرك
عمر.بدأ يستوعب هما فين وخرج فريده من حضنه بغضب: إنتي عارفه إحنا فين دلوقتي يا ست هانم؟!.
فريده.رفعت كتفها ببراءة مصتنعة:قصدك إيه؟!
عمر: حبيبتي انا كان في قلم كده اديته ليكي قبل كده ممكن اعرف هو فين
فريده.ابتسمت بمكر 😂:اهو
وافتكرت كلام يوسف فلاش باك
يوسف:اسميعني يا ستي
فريده:اممممه
يوسف:في البداية عمر بيحب التفاصيل جدااا يعني وكمان بيكره اللي بيخدعه
فريده: أيوة يعني
يوسف: يعني أولا لو عرف إن إحنا كنا عارفين إن إحنا عرفنا إن فيه حاجة يطلع منها هيطربقها علي دماغك ودماغي ودماغ النعسان ده «كان بيشاور علي مهاب وهو بيتاوب»
فريده: أيوة بس انتو كده عارفين لازم أقوله
يوسف: مش دلوقتي 🙂
فريده:تمام كمل
يوسف:بيحب التفاصيل مثلاً اتقابلتو في تاكسي مش بعيد إن عمر يكون أشتري التاكسي ده !!
فريده:ليه مجنون ده ولا إيه
يوسف:زي اخته بيحبو التفاصيل ف هو كل لحظة مميزة بتعدي في حياته بيحفظ حصلت فين يعني التاكسي زي ما قولت اشتراه والله صاحبي وعارفه
... وأول مكان قولتي فيه معجبة بيك المطبخ كمان بقي مكان مميز بالنسبة ليه
...ما بالك لما تقولي ليه بحبك في السجن هيضايق وهيحاول إنه يطلع بسرعة ب أي شكل
...بس عشان يروح اكتر مكان بيحبه عشان يرجع يعيد اللحظة من جديد
...ومش هيطيق إنه يقعد دقيقة واحدة سواء خطته هتبوظ أو لأ
...الحب عند عمر بيحتل المرتبة الأولى وبس ومش هيفرق معاه غير التفاصيل الصغيرة وهيعيد لحظة الاعتراف من جديد
...لازم تاخدي بالك إنه هيكون متعصب شوية بس هيحاول بقدر الإمكان يمسك نفسه
فريده: يعني أقوله بحبك وبس
يوسف: كفاية وزيادة عليه 😂 وبص لمهاب:ابقي اتحمل عصبية عمر بقي
مهاب.بنعس:ماشي هستحمل عصبية امه
باااااااااااااااك
عمر.بصوت مرتفع:يا مهااااااااب
مهاب.دخل:خيررررررر
عمر.عطي مهاب القلم:في ظرف مفيش عايز اخرج من هنآ
مهاب.مندهش طبعاً لأنهم مش عارفين إيه دليل براءة عمر: إيه ده
عمر: القلم ده عليه حاجات انا مش عارفها لكن اظن إن دليل براءتي فيه
مهاب:طب نتأكد ونشوف
عمر:تمام
مهاب فتح الميموري وخد التسجيل اللي في القلم
والقلم مسجل من لحظة نزول عمر وفريده من العربية
مهاب فضل يقدم لحد ما ظهر فادي في التسجيل (العم الاصغر لعمر)
في التسجيل فادي دخل عربية عمر وحط أكبر كمية مخدرات يقدر عليها وبعدين جالها تليفون
فادي:تمام يعني قدرتو انكم تحطو المخدرات في قبو الفيلا !
....
فادي:اوعي يكون خد باله إن في حركة في الفيلا
...
فادي:خارجين دلوقتي طيب حاولو تختفو بسرعة لحد ما يركبو ويتحركو وبعدين هنبلغ
وانتهت المكالمة
فادي: اخيرا هخلص منك يا عمر إنت أكبر عقبة في حياتي ومتفتكرش إن السجن النهاية لأ انا مظبط إزاي تتقتل في السجن
مهاب.قام بغضب ومسك عمر من رقبته: إنت يا بني آدم إنت إزاي تخبي حاجة زي دي تخيل بس لو كان قدر فعلاً ياذيك وقدر يقتلك
عمر.بلا مبالاة:اتصرف وطلعني
مهاب.بعصيبة:عايز اعرف ليه خبيت عني إن معاك دليل ليه؟!
عمر:كان كل همي القبض على فادي وفارس وفكرت إنه لما اتسجن هيروحو الفيلا يطلبو فلوس من أمي
مهاب:يا بني آدم إنت إزاي محتاجين فلوس
عمر: عشان انا كنت سبب في رجوعهم مصر
مهاب.بصدمة: إزاي ؟!
عمر.بص لفريده وبعدين رجع بص لمهاب:من كام سنة اتفقت مع مافيا يدخلو حياتهم ويخليهم يخسرو كل حاجة ف مش هيكون قدامهم حل غير إنهم يرجعو مصر عشان يستردو قوتهم من جديد عن طريق فلوسي
مهاب: مش ممكن يا عمر متوقعتش منك كل ده
عمر:مكنش ينفع اقولك يا مهاب عشان ده تاري انا وانتقامي لابويا واخويا مكنتش هقدر اخلي دمهم يروح هدر مكنتش هقدر كان لازم اسعي ورا انتقامي حتي لو كنت غلط
مهاب.بحزن وواخد جنب من عمر:انا دلوقتي هخلص إجراءات خروجك ... وطلع مهاب
عمر.بص لفريده اللي مصدومة:انا عملت كده عشان انتقامي وإلا في حياتي مكنت عملت كده واتعاملت مع مافيا ودخلت الطريق الوسخ ده
فريده: إنت غلط مكنش لازم تنزل للمستوى ده
عمر.بغضب:مكنش لازم...مين إنتو عشان تقولو مكنش لازم كنتو عشتو اللي انا عشته ... شوفتو اللي انا شوفته
...انا شوفت ابويا وهو بيطلع في روحه شوفت أخويا توأمي وصديقي ونص التاني جثة بسببي عمري ما نمت مرتاح
...انا كل يوم بشوف المنظر نفسه في نومي بشوف مالك الميت وبابا وهو بياخد آخر انفسه وبفتكر
... إن اللي قتلوهم عايشين حياتهم بالطول والعرض وانا اللي متعذب
...كل يوم كنت بحاول أنقذ نفسي من إني أغرق في الظلام بس عشان انتقامي
...كنت بحاول انقذ روحي إنها تغرق من هدف الانتقام كان ممكن دلوقني اكون زيهم بس عشان انتقامي!!
... محدش منكم هيحس بعذاب الضمير اللي عايشه عشان انا سبب في موت مالك لو مكنتش سمعت مكنش حصل كده
فريده:بس خلاص سبق وقولتلك مالك مش مات بسببك ده قدره خلاص كده ولا كده كان رايح مع والدك يعني كان هيكون موجود في الحادثة ...!
عمر: كان ممكن لو فادي عرف إن انا اللي سمعت مكنش قتل مالك كان هيعيش وانا هرتاح من العذاب اللي عشته
فريده:كان قدره وطول ما إنت بتلوم نفسك عمرك ما هتقدر تعيش!!
عمر: مش بس انا اللي بلوم نفسي في ناس تانية بتلومني "ياريتك موت إنت وعاش هو...ليه عشت إنت" الجملة دي قادرة تقتلني كل يوم
فريده:مين اللي قالها
عمر لسا هيتكلم قاطعه دخول مهاب
مهاب:تعال امضي علي الاوراق عشان تخرج
عمر:يلا...
فريده طلعت معاه .وعمر خلص كل حاجة واخيرا طلع 💕
عمر: مهاب بلاش تزعل مني...
مهاب: تمام يا عمر سلام
عمر:استني انا آسف بجد إني مقولتش ليك بس بجد انا كنت عايز انتقم ب أي شكل وخوفت أقولك تمنعني
مهاب: طيب سبني استوعب اللي عملته الأول طيب..
عمر: خلاص خلي قلبك ابيض بقي متبقاش رخم
مهاب:عمر إنت مسوعب انت عملت إيه فوق إنك خبيت التسجيل ده عني كان ممكن تموت لولا ستر ربنا...وفوق كده متورط مع مافيا... إنت عبيط انا حاسس إني مش عارفك...مش انت عمر صديقي اللي اعرفه!!!
عمر: صدقني عملت كده بس عشان ارتاح انا بجد تعبت
مهاب: إنت ورط نفسك في مصيبة مش هتدرك ده غير مع مرور الزمن 🙂 بس مش زعلان يا عمر حقك اللي عديت بيه مش سهل
عمر: يعني مش زعلان بجد ؟!.
مهاب: بقي حيوان زيك وغبي ومتسرع و بيشغل عقله في امور تافهة ويجي عند الجد وعقله يقف لأ طبعاً مش زعلان
عمر:اومال لو زعلان هتعمل ايه يا هوبا 🤨!!
مهاب: هموت وانام والمصحف مش فاضيلك قلت مش زعلان
عمر:طب تعال يا بني وإنت الكبير ابقي حل المشاكل اللي هتيجي مستقبلا وحضنه 😅
مهاب: أي مشكلة مستقبلا اعذرني هيبقي عندي ابن أحل مشاكله انا مش خلفتك ونسيتك
عمر: لأ بجد هتبقي بابا يا هوبااا
مهاب: أيوة يا سيدي
عمر: لأ يا بابا مهاب انا كده هغير من البيبي اللي جاي هياخدك مني
فريده.واقفة بتضحك عمر فعلاً ذكي قدر يخلي مهاب يفك 😹
مهاب:طب بعد اذنك ابعدي جوزك عني عشان انا ما صدقت صالحت مراتي
عمر:يا باشا إحنا بنا معاااد 😂
فريده:معاد إيه ؟!
عمر: لأ هعلمك تكوني زيي ومتكونيش زي اخوكي ابو دم تقيل إلا مش بيفرق معاه هو فين انا بحب التفاصيل يا ست هانم ...يلا قدامي
فريده:تمام ... وبصوت منخفض تافه هو في حد يهتم بالتفاصيل كده
عمر:يا بنتي متحاوليش تفكري في حاجة لا في نفسك ولا بصوت واطي بسمع وبعرف علي فكرة
فريده.في نفسها:يييي نسيت إن البعيد بيقرأ الأفكار بقاله كتير مش بيقرأ افكار رخم
عمر:هقرأ من هنا ورايح يا قلبي وشكرا وانا مش رخم
فريده.لفتله بسرعة: إنت متأكد إنك مش بتقرأ الأفكار وعندك حاسة سادسة؟!
عمر: لأ والله مش بقرأ بس انا اتعودت إني أفهم اللي قدامي بيفكر في إيه 🙂
فريده.في نفسها:الواد ده كداب انا عارفة
عمر: أيوة حصل انا كداب قدامي 😂
وركبو العربية
فريده ساكتة مش مستوعبة هو إزاي بيعرف هي بتفكر في ايه ده مش طبيعي
عمر: والله طبيعي بس انا يمكن من وانا صغير بعرف اللي قدامي بيفكر في إيه من مجرد ملامحه سكوته كنت زكي شويتين عكس مالك كنت هادي بحب اعرف اللي قدامي من تعابير وشه وكمان سكوته مش بحب الكلام كتير...هقعد اشرح وافسر كتير في معاد مهم لازم اللحظة دي تكون في المعاد اللي انا عايزه
فريده: خلاص تمام أيوة هنروح فين
عمر:اما نوصل .
فريده:تمام
ووصل عمر عند البحر اكتر مكان بيحبه وكان وقت الغروب وكان الشكل حلو جدااا ونزل وراح فتح الباب لفريده
عمر: تعالي ...
عمر خدها ووقف قدام البحر
عمر.خد نفس عميق:هنا اكتر مكان برتاح فيه وبحبه عايزة اقولك حاجة مهمة
فريده:اممممه
عمر.مسك ايديها وقرب منها وبص في عنيها:بحبك ومحبتش غيرك قبل كده ودلوقتي بطلب منك تديني الحق إن يكون زواجنا حقيقي مش مجرد جواز موقت انا فعلاً بحبك وبطلب ايديك من جديد انا بحبك وعايزك في حياتي دائما جنبي تقبلي تتجوزيني من جديد
فريده.باصة في عين عمر وقالت بهيام: وانا كمان بحبك وعلي فكرة إنت حبي الاول والاخير ومحبتش غيرك وموافقة اكمل حياتي كلها معاك ...
انا اصلا مقدرش أكمل حياتي من غيرك ... إنت بقيت كل حياتي...انا عمري ما اتخيلت إن الحب كده
...انا معرفتش الحب غير معاك صدقني يا عمر انا متخيلتش إن الحب كده ...
انا يمكن حبيتك أصلا من قبل ما نتجوز من وقت ما كنا اصدقاء يمكن وقتها قلبي دق ليك بس انا اللي كابرت وقتها لكن أنا بحبك ومش عارفة حبيتك ايمتا ولا فين لكن أنا بحبك اوي
عمر:وانا حبيتك لحظة ما شوفتك أول مرة يمكن كان حب من أول نظرة وأول نظرة بالنسبة ليا
... بتكون نظرات القلوب قلوب شافت بعض وعرفت إن ده هو القلب اللي هيكون نصك التاني
...انا آمنت بوجود الحب معاكي إنتي عرفت يعني إيه حب ويعني إيه تمنع نفسك عن اللي بتحبه بس عشان ميخافش منك
...انا معاكي عشت أحاسيس عمري ما عشتها في حياتي كنت بسأل نفسي هو فيه كده ولا اللي بعمله جنون
...لكن هو الحب،الحب هو حب القلوب مش الرغبات والمظاهر الحب هو حب جمال الروح مش جمال المظهر
...الحب ما هو إلا دقة غريبة ومش دائماً بيكون حبك هو أول دقة لأن في دقات كتير للقلب
...منها دقات تعب وارهاق وحاجات لأسباب طبية كتير ودقات للعواطف الدقة الأولي هي دقة اعجاب بتكون دقة سريعة ودقة حب بتكون دقة عنيفة وبتكون لو تقدر قلبك يطلع من مكانه متهيألي كان هيحصل كده وانا شوفت الدقتين الحب والإعجاب
فريده.بغيرة: الاعجاب دي بقي حصلت لمين
عمر.باستفزاز:كتيرررررررر متعديش...
فريده:مستفز
عمر: وإنتي مفسدة لحظات سبتي كل الكلام اللي قولته ومسكتي في دي ...زي اخوكي 😒
فريده:شوية وهغير من أخويا اللي عارفك اكتر من اي حد
عمر:اموت انا في اللي غيرانة عليا
فريده:طب علي فكرة بقي هو اللي قالي اقولك بحبك في السجن عشان تطلع
عمر.بجدية:هو اللي إيه؟!
فريده.بخوف منه:انا هقولك بس خليك هادي أصلا مش هعرف اخبي عليك اكتر
عمر.بملامح كلها غضب:قولي
فريده.وهي مغمضة عنيها بخوف زي الاطفال وقالت بسرعة:بص مهاب جه وقال إنك اتهاجمت وانا قولت إني السبب وقتها أبيه فهم إن مخبين حاجة مرضيش يخلي مهاب يعرف مني وقالي لو دي خطة منك وتقدر تعرف تطلع اعمل اللي عملته اوووه
عمر.بيحاول يكتم ضحكته: يعني مقولتيش وهو اللي فهم
فريده: اه والله قالي بس اقول أيوة أو لأ وطبعا قولت أيوة وبعدين قالي اعمل كده وقالي إنك لو عرفت هتضايق..."بعدت عنه"...انت متعصب
عمر.حضنها:انا عايزك تكوني صريحة كده علي طول عشان مش بحب حد يخدعني خالص بحب الصراحة وبحبك
يوسف:هوب هوب عندك ابعد ممنوع اللمس 😂
عمر.بعد: إنت بتعمل ايه هنا
يوسف:جاي اخد الصايعة دي .وبص لفريده: إنتي ازاي تسمحي لحد غريب يحضنك
عمر:نعم يخويا دي مراتي
يوسف:وانا اخوها الكبير ومكان أبوها واختي مش هتطلع من بيت اهلها غير لما ولي أمرها يوافق
عمر: افندم ده انا ارتكب فيك جريمة انا مصدقت والله
يوسف: والله ما يحصل مش هترجع غير لما تيجي تطلب أيدها مني
عمر:لاحظ إني هزلك ومش هديك اختي
يوسف:ما هو انا مش هديك مراتك غير لما تكون اختك في بيتي يا حبيبي
عمر: نععععااااام
يوسف:زي ما سمعت شوف هتجوزني اختك ايمتا وبعدين توافق على جوازي منها ومتزلش امي زي ما عملت من كام سنة فاتت والله مانت واخد مراتك والله ما هيحصل
فريده كانت بتضحك.عمر بصلها:اضحكي ياختي مانتي مش حاسة بزلتي
يوسف:أنجز هتجوزني اختك موافق
عمر:موافق طول ما انتو عايزين يلا سيب مراتي وطرينا يارخم
يوسف:قولت لأ انا طقت في دماغي فرحك يبقي معايا ...ف شوف إنت الفرح هيكون ايمتا وخير البر عاجله 😂
عمر: اووووف هتفضل رخم ومش هتتغير
تليفون فريده رن وردت عليه
فريده: حبيبي وحشتني يا قلبي عامل ايه
عمر.فتح عنيه بصدمة:نعم يا روح امك
فريده: والله وإنت كمان وحشتني يا قلب فري
غيث:هو ملك العالم الوحش خدك علي طول ومش هشوفك تاني لا إنتي ولا هو
فريده: لأ طبعا أنا جايلك حالا إنت بجد وحشتني ومالكش دعوة ب عمر
غيث: أيوة تعالى عشان انا زعلان بجد ماما تعبانة وبتعيط من بدري ومش عايزة تكلم حد
فريده:تعبانة إزاي يا حبيبي
غيث:كنت بجري وهي بتجري ورايا وقعت ورجلها فيها يحح وبتعيط تعالى يا فري سكتيها عشان خاطري
فريده: خلاص جاية والله مش هطول
وانتهت المكالمة
عمر.بصوت عالي:مين حبيبك ده
فريده:ده غيث يا رخم ومي تعبانة
عمر:تعبانة؟!...ازاي ومكلمتنيش إزاي ده
فريده: معرفش غيث صغير مش هيقدر يقول كويس كل اللي قاله إنها كانت بتجري وراه ووقعت لازم نروح نشوفها
عمر:تمام يلا بسرعة
يوسف: مش فاهم حاجة !!
عمر: اطلع على بيتك يا يوسف هتلاقينا هناك
يوسف: تمام
عمر وفريده ركبو العربية ووصلو عند بيت مي وعمر دخل بقلق
مي.كانت قاعدة علي الكنبة ومادة رجلها: عمر !!!
عمر.بلهفة:مالك في إيه... إنتي كويسة
مي: بالراحة انا كويسة يا حبيبي متقلقش
عمر:رجلك مالها طيب
مي:مفيش حاجه بسيطة هتكون كويسة
غيث: حبيبتي يا ماما انا خلاص مش هكون شقي تاني
فريده.قعدت جنب غيث: إنتي كويسة
مي: كويسة يا حبيبتي والله كويس إنكم جيتو ده غيث كان هيتجنن عليكي ده نسي خاله خالص
غيث:انا زعلان من عمر عشان هو قال إن هو هيحمي فري من الراجل الشرير بس هو خدها مني انا زعلان منك
فريده.حضنته: حبيبي يا غيث والله وحشتني اوووووي
غيث: وإنتي كمان وحشتيني اوي يا فري متمشيش مع ملك العالم تاني انا خلاص بقيت قوي وهحميكي من الراجل الشرير
عمر:بقيت قوي جدا فعلاً يا ملك المحيط
غيث: اوعي تتكلم معايا انا مخاصمك يا وحش .
عمر.بيمثل الصدمة: مخاصمني يالهوووي انا هموت كده غيثو حبيب ملك العالم مخاصمه انا اسف
غيث: خلاص هصالحك بشرط متاخدش فري تاني
عمر:امممممه هفكر
غيث: هفضل مخاصمك
عمر:ماشي يا ملك المحيط خلاص كده ولا كده أخوها واخدها لحد ما تتجوز وده عنيد مش هقدر عليه
غيث:هييي هات حضن بقي
وعمر حضن غيث
عمر:روح بقي إنت وفري عند أخوها الرخم ده لحد ما أتكلم مع ماما شوية
غيث:ماشي...يلا يا فري
فريده:يلا يا حبيبي
وطلعت فريده مع غيث .
عمر.بص لمي بحزن:ليه ما كلمتنيش لما تعبتي ليه مقولتيش
مي:يا حبيبي دي حاجة مش مستاهلة
عمر:ولو بردو مهما حصل تكلميني ...مي علي فكرة إنتي بالنسبة ليا عيلتي الوحيدة من وانا صغير إنتي عارفة كده
مي:والله عارفة يا عمر
عمر:طب عارفة لما بابا كان بياخد آخر أنفاسه...مش وصاني عليكي عارفة ليه؟!
مي:ليه؟!
عمر:بابا قال"عمر انا عايزك توعدني إنك تخلي بالك من ماما وشهد" قال كده عشان خاف إن نفري منهم يخليني ابعد عنهم ومش اهتم بيهم
...مقالش مي عشان كان عارف إني عمري ما هأثر ناحيتك هو خاف علي شهد وماما مني لحسن كرهي لماما يطغي عليا وطبعاً عارفة إني كنت قريب منك اوووي وهو عايش
مي.بدموع: عارفة إنت برغم صغر سنك كنت بحس أوقات إنك الكبير مش انا 🥺
عمر: طب ليه مكلمتنيش علي فكرة زعلان منك
مي: خلاص مش هتتكرر تاني
عمر:بردو زعلان
مي:وعد مش هتتكرر تاني وعد آسفة بقي 😣😣
عمر: خلاص سامحتك تعالى بقي
عمر.حضن مي: إنتي علي فكرة أمي مش بس اختي اي حاجة تحصل بعد كده كلميني ...ولا كلميني إيه من هنا ورايح هتعيشي معايا
مي: لأ انا مرتاحة لوحدي
عمر.بعد: اووووف ماما من جديد
مي: مش حكاية أبلة زينب بس انا اتعودت أكون هنا ومش هقدر اغير مكاني
عمر: خلاص يا ستي انا ضيف عندك بقي لحد فترة مجهولة
مي:يا حبيبي بيتك والله بس خير .
عمر:الرخم يوسف خد فريده ومصر إنها مش هترجع معايا غير لما يتجوز شهد 🙂
مي:اوووه هو يوسف اخو فريده هو يوسف نفسه حبيب شهد
عمر:مع الأسف اه
مي:ربنا يعينك يا حبيبي
فريده.جات:غيث مستخبي هنا؟!
عمر: مستخبي لأ مش جه
فريده:هيكون اختفي فين بس !!!
~~~~
بيظهر غيث في عربية متخدر ومع فادي!!!
#يتبع
الحلقة السادسة والعشرون
فريده.دخلت:غيث مستخبي هنا؟!
عمر: مستخبي لأ مش جه
فريده:هيكون اختفي فين بس !!!
عمر:هيفضل طول عمره عيل شقي
مي:ماشي يا غيث لسا من شوية قايلة مش هكون شقي تاني يا ماما
عمر:طب بذمتك ده عيل يتصدق ده واد مصيبة
مي:معاك حق سيبه كده لما يلاقينا مش بندور عليه هيتعصب ويجي
عمر:هههه هيقولك الشريط المعتاد بتاعه"إنتي مخوفتيش عليا ليه أفرض اتخطفت أو جارالي حاحة الله الله"
فريده:بس لحسن يكون حصل معاه حاجة مش من عادته يختفي واحنا بنلعب سوي
عمر.بص لمي:فهمت هو فين دلوقتي ...
مي:فين
عمر: مش فريده مشفعهاش من فترة طويلة هو هيختفي شوية ويرجع يقولها شوفي انا كنت كده لما كنتي مختفية ابنك ده انا حافظه
فريده:اممممه تمام ... بردو هدور عليه شوية كمان
عمر:سيبك منه دلوقتي انا الأهم انا مش هرد علي اخوكي الرخم ده بطوط هي اللي هتحل الموضوع ده
فريده: نعم؟!
عمر.مسك ايديها وشدها:تعالي بس
فريده:طيب استني بالراحة شوية
ووصلو عند بيت فريده ودخلو
فاطمة:ازيك يا حبيبي إنت لسا مش سافرت ...
عمر:سافرت؟!
فاطمة: يوسف قالي إنك مسافر فترة وفريده هتقعد معانا
عمر وفريده بصو ليوسف بدهشة
يوسف.بيغيظ عمر:معاد طيارتك ايمتا يا موري 😛 وطلع لسانه
عمر.خبط رجل يوسف بغيظ وعدي عند فاطمة:طب اخفي من وشي الساعة دي
فاطمة:فيه إيه يا ولاد
عمر: خير يا ست الكل انا دلوقتي هقلك كل حاجة في البداية انا وفريده زواجنا مزيف و....بس اقدر في النهاية اقولك إن إحنا الاتنين دلوقتي بنحب بعض
فاطمة.بصت لفريده:بجد اللي سمعته ده؟!
فريده.هزت راسها ب آيوة وخايفة تحط عنيها في عين امها
عمر:انا عارف إنك زعلتي دلوقتي لكن كلنا بنغلط ومش دائماً الاغلاط بتكون ضدنا بالعكس بتكون في صالحنا وده اللي حصل معانا بالظبط
فاطمة: خلاص يا حبيبي مدام خلاص بتحبو بعض وعايزين تكملو مع بعض مين انا عشان اقف في طريق سعادة بنتي
...انا بالعكس دائما كنت عايزها تتجوز عن حب مش جوازة بالسلامة عشان اللي بيحب عمره ما بيجرح
فريده: يعني مش زعلانة مني عشان خبيت عليكي
فاطمة.ابتسمت: لأ مش زعلانة أهم حاجة عندي في حياتي هي سعادتكم وبس
عمر: والنعمة بحبك يا ست الكل هاتي حضن بقي وحضنها
فريده:يا عم ابعد دي امي عايزة احضنها
عمر.بعد: عارفة يا ست الكل قلبها لان وبقي يحبني بس لسا برعي عايش جواها 😂
يوسف:برعي يا برعي
فريده: إنتو الاتنين رخمين وحضنت أمها :يرضيكي ينادوني برعي
فاطمة:بس يا واد إنت وهو
عمر:انا عندي شكوى من إبنك
فاطمة:هي إيه ؟!
عمر:ينفع إبنك ياخد مراتي مني ويقولي مش هترجع إلا لما يتجوز أختي ينفع
يوسف:اياك تتعب نفسك انا قررت خلاص فرحك إنت وفريده هيكون معايا ... عشان تعرف إني معنديش مستحيل 😛🖐️
عمر:هو ده وقتك انا هاخد مراتي ونبقي نعمل الفرح عادي
يوسف:وانا قولت لأ يا شقي انا في مكان أبوها يعني حماك
عمر.ربع ايده:علي فكرة هزلك لحد ما تجوز شهد
يوسف.بثقة:يبقي بتنزل نفسك معايا عشان كل ما هتاخر فرحي واختك هتنشف دماغها هتفضل اختي جنبي فروح زي الشاطر فهم اختك كده عشان نخلص بقي انا بقالي سنين متبهدل
عمر: لأ يا عم انت مينفعش الكلام معاك انا هتكلم مع بطوط
فاطمة:انا مع اللي بيقوله يوسف 😂
عمر: شكرا للإنسانية 😂"جملة فريده وقت التاكسي 😂
~لاحظو انكم بتضحكو ونسيتو غيث~
عمر:يلا يبقي الفرح بكرا
يوسف:ههههه أقنع اختك الاول
عمر:انا عارف اختي لو تطول هتتجوزك النهاردة قبل بكرا
يوسف: عارف عارف بس هي تافهة زيك وبتاع تفاصيل مضايقة عشان طلبت ايدها في المطبخ
عمر:ههههه وليه المطبخ ما كنت طلبتها في الحمام اوفر بردو 😂
يوسف:قوم من قدامي عيل تافه بصحيح
~~~~~~~~
في مخزن مهجور
فارس: يعني متأكد إن خطتنا هتنجح
فادي: إنت عجزت ومبقتش بتفهم ياخي قولت مدبر كل حاجة
فارس: تفتكر عرفو إن الواد اتخطف
فادي:ولو معرفوش أعرفهم ...بس لازم اضمن أن خطتي تمشي تمام وعمر يصطاد الطعم اللي هيكون سبب في نجاح خطتي
فارس:طب يلا ابعت الفيديو اللي سجلته لعمر
فادي:عمر مين انا عايز اخلي عمر يفقد كل ذرة تفكير وتركيز في دماغه انا سجلته ب إسم مراته وهبعته ليها
فارس:مراته مين انت أهبل ما تبعته ليه وخلصنا
فادي: فعلاً كبرت وخرفت وعمرك ما هتفهم انا هدفي إيه أو خطتي هتمشي ازاي
فارس:والنبي انت شكلك هتودينا في داهية
فادي.في نفسه:والنبي انا خلاص اتخنقت منك مش هقدر استحملك اكتر من كده
~~~~
عمر:بما إن الحكم طلع أنا أقوم اروح أشوف رد شهد إيه
يوسف.بحماس:ابقي قولي قالت ايه
عمر.بغيظ:والله ما هيحصل
فريده.وصل علي تلفونها مسدج فتحتها وكان فيه فيديو في المسدج فتحته
فادي:احلي تحية لصاحبة احلي عيون...هو في زي عنيكي انا لا شوفت ولا هشوف بجمال عنيكي
...علي فكرة إنتي خسارة في عمر اللي زيك اتخلقت عشاني انا عشان تكون مع فادي الصياد
...وانا معايا مفاجئة حلوة ليكي هتعجبك اوووووي . فادي وجه الكاميرا ناحية غيث المتخدر
...عارفة الجميل ده أيوة فعلاً هو في مقام حفيدي هه بس دلوقتي ده ورقتي الرابحة سواء من ناحية الفلوس أو قمر زيك
.... لأ لأ متفكريش تنادي علي عمر يا جميلة إنتي انا عايزك إنتي عشان ارجع الواد لأمه سليم
...أو ممكن لو مش عايزينه استفاد من أعضائه هتفدني وتدخلي كتير ...
التليفون وقع من ايديها من الصدمة وفضلت تردد إسم غيث عمر ويوسف كانو واقفين بعيد بس شافوها بتعيط ف جريو عليها
يوسف:مالك في إيه ؟!
عمر.مسك وشها ب أيده: حبيبتي مالك بتعيطي ليه؟!
فريده.بصوت متقطع:غ..ي..ث
عمر:ماله... وقاطع كلامه سماعه لصوت فادي وهو بيقول
فادي:هاااا قولتي إيه يا قطة عايزينه تجيلي ولا استفيد من أعضائه ؟!
عمر:ده صوت فادي ومسك التليفون بغضب
وشاف عمر الفيديو وكان شايط من الغضب بسبب كلام فادي فالبداية وبعدين عرف إنه خاطف غيث
يوسف: هنعمل ايه دلوقتي يا عمر
عمر.بتوهان: مش عارف مش قادر اركز
يوسف: إحنا لازم نرجع غيث
عمر:انا لازم افكر هو عايز ايه بالظبط هو من غبي عشان يغلط غلط زي ده !!!
فريده:غيث
عمر: عمره ما يقدر يأذيه
فريده: متأكد
عمر: أيوة متأكد ... محدش يقول لمي ...
فريده: أكيد هتعرف
عمر.بحزن:مي لو عرفت هيجرالها حاجة...قولو قولو
يوسف.بثبات:امشي وبعدين رن عليها وقول إنك خدته معاك واحنا هنقولها كده بردو
عمر: تمام وانا في الوقت ده هكلم مهاب وهستني رد من فادي...انا ماشي
فريده:انا هاجي معاك لحد ما غيث يرجع
عمر: لأ خليكي هنا أفضل
يوسف.لانه عارف إن عمر متهور:لا خليها معاك محدش يعرف هدفه الجاي مين ولازم بردو يكون في حد جنبك لحسن تتهور
عمر.قلق بعد كلام يوسف خصوصاً بعد ما سمع كلام فادي ف هو مش هيوثق في حد غير نفسه عشان يحمي اللي بيحبهم:تمام يلا
عمر رجع بيته وفي صالون المنزل قاعد مع مهاب
مهاب: إحنا لازم نبلغ بخطفه
عمر: لأ مش هينفع ممكن يأذيه بجد
مهاب: عمر إحنا لازم تقبض عليهم بسرعة ف لازم نبلغ
عمر: طب ولنفرض إنه مقدرناش نرجع غيث انا لازم اركز وانا هعرف أرجع غيث
~~~~~~
في المخزن
فادي قاعد مستمتع وهادي
فارس: تفتكر عمر هيقدر يكون سبب في نجاح خطتنا .
فادي:أيوة هو يركز بس وبعدين خطتي هتمشي صح
فارس:طب هو ممكن يشك في حاجة
فادي.بثقة:مش هيكون عنده عقل وقتها يفكر
فارس:طب هو هيلاقينا ايمتا
فادي:كل ما يركز بسرعة هيوصل أسرع مش علينا غير نستني وبس...
فارس:يا خوفي خطتك تخيب
فادي:عمرها ما تخيب إحنا كده هنقدر نبدأ حياة جديدة من غير اي جرائم وبعدها عمر هيبقي بح
~~~~~
في منزل هيثم
سما: البقاء لله... دلوقتي هتعمل ايه
هيثم:انا بفكر اتخلي عن الانتقام واسافر انا اصلا مش هقدر اعمل حاجة ل عمر
سما:تسافر ده إيه إنت اتجننت
هيثم:واقعد هنا ليه واسيب املاكي للغريب يديرها... حقي اللي خسرته من وانا صغير
...بسبب عمي اللي نهب ثروة ابويا وفضل عايش متمتع بيها ومش عطاني انا وملك مليم مكنش عندنا غير أملاك امي
... دلوقتي بعد ما مات هو وابنه في حادثة ومش بقي غير وريث واحد وهو انا عارف إن ليكي جزء مهما كان كان عمك بردو بس انتي مراتي واللي ليكي هو ليا وحقي من سمين ..
... يعني ثروتي رجعتلي ماسفرش ليه عشان ادير شركتي في دبي واملاكي اللي هي حقي
سما: خلاص هنسافر بس نكمل انتقامنا
هيثم: يعني هنعمل ايه يعني
سما: سيبني افكر وفي نفسها انا لازم اكمل اللي بدأته من سنين مش هستسلم ابدا انا لازم أخد اللي مخدتوش من سنين
~~~~~
في فيلا الصياد
مهاب:هما يومين بس يا عمر مهلة تشوف هتعمل ايه لو غيث مرجعش انا هضطر إني ادخل الشرطة في الموضوع
عمر:تمام يا مهاب
مهاب:انا ماشي ولو في جديد قولي
عمر: تمام
ومشي مهاب
عمر قعد وحط رأسه بين ايديه بتفكير ودخلت عليه زينب
زينب.بثبات: حمدالله على السلامه
عمر.بضيق: الله يسلمك
زينب:مالك فيه حاجة؟!
عمر:من ايمتا وإنتي بتهتمي إذا كان فيه حاجة ؟!
زينب:الحق عليا إني سألت
عمر:اوووف غيث اتخطف
زينب:غيث مين ؟!
عمر:ابن مي
زينب.ببرود:هي مي كان عندها عيل فكرت كل ولادها ماتت مع جوزها
عمر: مش هلومك إنتي أصلا متعرفيش حاجة عن ولادك هتعرفي حاجة عن بنت جوزك
زينب:ومين اللي خطفه بقي
عمر:فارس وفادي
زينب.بصدمة:هما رجعو ؟!
عمر: أيوة
زينب.بخزف ام وانانية.مسكت ايد عمر:عمر ملكش دعوه بالموضوع سيب غيث مش مهم المهم انت فادي كل همه إنه يأذيك يا عمر ابعد مالكش دعوة خلي الشرطة تتصرف رجع أو مرجعش مالكش دعوة
عمر.زق ايديها بغضب وبصوت عالي: إنتي إيه... إيه حرام عليكي إيه الأنانية دي...غيث ده إبني قبل ما يكون ابن اختي... فاهمة انتي ليه أنانية كده انتي ليه كده
زينب:انا عمري ما كنت أنانية
فريده كانت بتصلي وسمعت صوت عمر العالي وهو بيزعق لزينب وطلعت
عمر: لأ طول عمرك أنانية "ياريتك موت إنت...وعاش هو" مش بتفكرك بحاجة
زينب.دموعها نزلت منها لأول مرة وبتوتر:اااا إزاي اااا عرفت
عمر:احب اقولك اني كنت بسمعك كل ليلة وإنتي في الاوضة وبتكلمي مع سرير مالك... إنتي حبيتي لدرجة إنك عميتي تشوفي إبنك التاني وبنتك ال 8 سنين اهملتيها وسبتيها للدادة
فاكرة يوم ما قولتي الجملة دي
فلاش باااااااااااااااك في غرفة عمر ومالك
زينب.قاعدة علي سرير مالك: حبيبي يا مالك وحشتني جدآ يا حبيبي وحشتني إنت ليه مشيت وسبتني واحدي (!!!!)
عمر.كان نايم على سريره وبيسمع كلامها
زينب.قامت وكانت ماشية بس وقفت جنب سرير عمر وحسست علي شعره: وإنت نايم بحسك مالك لكن انت هتفضل عمر مالك خلاص راح
...ياريتك موت إنت... وعاش هو...ليه مالك هو اللي مات ليه ربنا حرمني منه ده كله عشان بحبه
... للأسف عمرك يا عمر ما هتاخد مكان مالك لمجرد إنت شبهو !!!
~~~~~~~باااااااااااااااااااااااااك~~~~~~~~
زينب.بعياط: حبيبي انا مكنتش اقصد اقول كده وقتها دي كانت لحظة ضعف يا عمر
عمر:ياريتك موت إنت وعاش...عمرك ما هتاخد مكان مالك ...هو انا مش ابنك زيه
زينب.بانهيار: لأ إنت إبني وحتة من روحي أيوة إبني كل اللي بيحصل بسبب ابوك
عمر:بسبب ابويا احكيلي ازاي بسببه ولا إنتي عايزة تمسحي ذنبك فيه 🙂
زينب: أقعد بس واسمعني
شهد.دخلت من برا:مالكم صوتكم كان عالي ليه
زينب:اقعدي اسمعيني إنتي كمان
شهد قعدت وعمر قعد بغيظ وفريده كانت واقفة في الطرقة لكن رجعت الاوضة بعد ما عمر هدي هي مش هتقف وتسمع يمكن حاجة مش لازم تعرفها
زينب:لما انا كنت حامل فيك انت ومالك مكنتش اعرف إنكم توأم كنت حتي ما ظهرش انكم توأم في الإشاعة كنت كل اللي أعرفه إني حامل في ولد واحد...بعد الولادة خدت مالك وبس محدش قالي إني فيه طفل تاني اللي هو إنت...بس بعد ما ولدت ابوك اتصرف ب أنانية وخدك لمراته التانية ...
بنت عمه اللي ربت بنته مي مرات ابوك الأولي ...هو كان متجوز تلاتة انا كنت التالتة...ام مي ماتت بعدها اتجوز بنت عمه عشان تربي مي اللي...بس هي كانت عقيمة مستحيل تكون ام وكانت عايزة تكون ام وخصوصاً إنها خدت مي وهي كبيرة مقدرتش تربيها من البداية...
اسماء لفت علي كل الدكاترة عشان تكون أم بس من غير جدوي وتعبت نفسياً بعد ما ولدت وكنتو توأم...ابوك خدك مني واداك لاسماء وانا معرفتش إني ليا إبن تاني فضلت حياتي متعلقة ب مالك وبس وإنت اسماء خدتك وفي تطعيم السنة ونص بتاع مالك كنت في المستشفى وبالصدفة شوفت الدكتورة اللي ولدتني وهي كانت صحبتي وسافرت بعد ما ولدتني و اول ما شافت مالك...
قالتله ازيك يا مالك ده انا من شوية كنت بلعب مع عمر مع بابا جو مش معقول ازاي عنيكم مختلفة وانتو توأم...اتصدمت وقتها توأم إيه انا معنديش غير مالك بس سألتها وقتها... عمر انا مش عندي غير مالك بس!!!...فكرتني بهزر وقالتلي متهزريش يا زينب انا اللي ولدتك وعارفة ولا إنتي خايفة من العين...اهو عمر جو مع استاذ حسين عشان التطعيم...
موقفتش عشان أسمع كلامها بسرعة دخلت علي جوا...ولقيت ابوك شايلك أيوة إنت نسخة من مالك...أيوة إنت إبني قلبي حن ليك...وقفت قدام ابوك وسألته إيه اللي بيحصل...وقتها قالي كل حاجة ماهو مفيش مفر...مش هكدب عليك اول ما عرفت إن اسماء كانت بتربيك كرهتك بعد ما عرفت كده ومقدرتش إني أحبك...
وقتها سيبتك تكمل حياتك معاها ومالك بقي إبني الوحيد وبعد فترة صغيرة ماتت اسماء وابوك اضطر يرجعك ليا...فرحت بس انت مقدرتش تتعود عليا وانا فكرة إنك عشت مع ضرتي قدرت تسيطر عليا وكان مالك كل حاجة ليا مكنش بيفرق معايا نفورك مني وإنت كنت جنبي بس مكنتش شايفة غير مالك وولدت شهد عارفة إني ظلمتها بتفكيري لما بعدت عنها وخوفت اربيها ويطلع ليها توأم ومقدرش اربيه واحبه وأشوف في عنيه نفس النظرة اللي في عنيها مالك كان هو كل عالمي 💔💔
عمر.مصدوم من كلامها بس حقده عليها مازال مسيطر عليه وكمان مصدوم في أبوه
زينب.مسكت وش عمر ب ايديها:انا عمري ما اتمنيت موتك انا بحبكم بجد بس انا بخاف اظهر حبي واخسرك انت وشهد صدقني خايفة اخسر حد منكم كل اللي بحبهم بيرحو مني
...انتو متعرفوش انا بحبكم قد إيه وبخاف عليكم لكن بخاف اظهر ده الحياة تاخدكم مني 😭
شهد.قامت وحضنت زينب: خلاص اهدي
زينب: انا آسفة انا فعلاً أنانية انا عارفة إن مالكوش ذنب بس كباريئي قدر يتغلب عليا سامحوني
عمر.ساكت ومصدوم مش عارف يديها الحق ولا لأ بس هو في النهاية مش ليه ذنب في اللي حصل لكن مصدوم في أبوه معقول يطلع منه كل ده معقول ؟!
زينب:حبيبي انا مكنتش عايزة أقولك الكلام ده واخليك تزعل من ابوك بس انا اكتفيت تعبت مقدرتش اخبي اكتر عليك وكلامي كان في لحظة ضعف انا عمري ما أقصد اقول كده لكن كانت لحظة ضعف إنت إبني حتة مني وزيك زي مالك...انا خلاص مش هكون أنانية انا خلاص صحيت مش هزعلكم تاني وسعادتكم هتكون أهم عندي بس خلي بالكم من نفسكم لو سمحتو
عمر.بضعف: محتاج اكون لوحدي ....
عمر.دخل اوضته وقال لفريده بتحذير: مش عايزك تيجي ورايا هزعلك صدقيني سبيني لوحدي
وسابها وطلع الجيم من غير ما يسمع ردها
وهي واقفة مش فاهمة في إيه خايفة تسألها لحسن يزعل اكتر
عمر.فضل يلعب ملاكمة بغضب وبيحاول يتخلص من غضبه ومش مهتم خالص جرحه اللي بدا ينزف لأن النار اللي في قلبه مش زي ألم جرحه خالص
... مبقاش همه حاجة نسي غيث وبقي اللي في دماغه كلام أمه اللي غير حاجات كتير جواه
فريده.كانت قاعدة تحت وعايزة تطلع لعمر بس خايفة منه وكمان خايفة عليه وبعدين قررت إنها تطلع
وهي طالعة جالها مسدج من فادي وفيديو من جديد
فادي:بعد 24 ساعة عايز 20 مليون بما إن عمر عرف وشاف الفيديو الأول يجهز 20 مليون عشان الجميل اللي معايا ده دم تك دم تك... (يعني الوقت بدأ)...اه ومش عايزة انسي بردو هتكوني ليا
فريده.طلعت جري لعمر عشان توريه الفيديو
عمر.بغضب: إيه اللي جابك هنا انا قولت إيه
فريده.شافت الفلنة بتاعته اللي كلها دم وكمان نقاط الدم اللي علي الأرض جريت عليه
فريده:جرحك بينزف إنت اتجننت إزاي سايبه كده
عمر.بفقدان عقل مسك أيديها بعنف:جرح إيه اللي بينزف ده ولا حاجة محدش حاسس بالنار والجرح اللي في قلبي
فريده.بتتألم:مالك يا عمر ...ايدي
عمر: إيه اللي طلعك هنا انا قولتلك إيه ...قولت ما تتطلعيش مش كده
فريده.بخوف:بعت فيديو تاني عشان غيث
عمر.وابتدي يرجع لوعيه: فادي؟!
فريده: أيوة
عمر: هاتي الفون بسرعة
وخده وشاف الفيديو بتركيز واتعصب من كلام فادي بس لفت انتباهه حاجة في الفيديو ونزل بسرعة وفتح الفيديو علي الشاشة الكبيرة
عمر.وقف عند ثانية معينة وقرب علي الحيطة وشاف المكتوب عليها "Omar and Malek"
ورجع شاف الفيديو الأول
عمر:ده مخزن العقاب انا ازاي مخدتش بالي ازاي ورمي التليفون من ايده بغضب والفون انكسر
~~~~~
فادي:يا حيوان كسرت الفون ليه...بس يلا المهم قدرت تركز وتعرف اللي انا عايزك تعرفه (التلفون كان متهكر)
...مخزن العقاب فهمت وهتساعد في نجاح خطتي من غير ما تعرف اخيرا هبقي حر
#يتبع
`للانضمام لـ أجمل قناة روايات ادخلوا اعملوا متابعه للقناة:`
> تابع قناة هونت عليك..🖤," في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VbATI1cLY6dG1N8DVd1R
> تابع قناة مملكة الروايات 🥰💜🧜♀️ في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VaSThnvDzgT6UdODKc2D
الحلقة الأخيرة
عمر:ده مخزن العقاب انا ازاي مخدتش بالي ازاي ورمي التليفون من ايده بغضب والفون انكسر
فريده:مخزن العقاب؟!!
عمر:أيوة ده مخزن كنا بنروح فيه مع بابا لما اتخانق انا ومالك انا عارفه كويس ...
فريده: يعني هو هناك وغيث كمان
عمر: أيوة انا هروح بسرعة ...انا وأخيراً هجتمع ب فارس وفادي انا مش مصدق
فريده.كانت عنيها علي جرحه اللي هو أصلا مش حاسس بيه يمكن هو مصدق لقي حاجة يلخم فيها نفسه بعد ما سمع كلام أمه لكن هو نزف كتير جدا
عمر.كان وشه بقي باهت واصفر من كتر ما خسر دم وهو مازال بيكابر وواقف علي رجله اللي شايله بالعافية
فريده:علي فكرة إنت بتنزف جامد
عمر.بلا مبالاة:مش مهم
فريده.قربت منه وبصوت عالي نسبياً:مش مهم إيه إنت مجنون مش شايف نفسك عامل إزاي انت نزفت كتير
عمر.بتعب واضح: عادي انا لازم أرجع غيث
فريده.قربت منه:طب استني هغيرلك علي الجرح
عمر.بغضب مسك ايديها وهزها:قولتلك لازم أرجع غيث إنتي مبتفهميش
فريده:ده إنت اللي مبتفهمش اسيبك كده تروح تجيب غيث ده إنت هتروح وتقع من طولك بعد الدم اللي نزفته ده انا مش مستغنية عن غيث
عمر.ضحك غصب عنه ورفع حاجبه:يا شيخة غيث بس طب وانا
فريده: أولا انا متغاظة منك عشان إنت بحالات حرام عليك بتخوفني منك 🙃 ...اه غيث بس
عمر.بيمثل التعب الشديد:اااااه مش قادر هقع اسنديني
فريده.قلقت عليه وسندته:طب تعالي براحة
عمر.باسها من خدها:ده إنتي مستغنية اوي يا بلوة حياتي 😂♥️
فريده.قعدته ع السرير:عمر كنت عايزة أسألك سؤال
عمر: عارف السؤال 🙃
فريده:اوعي تقول سبني أسأل عشان متقولش ويطلع صح انا أصلا بخاف من عصبيتك لكن فكرة حاسة سادسة ترعب اكتر 😂
عمر.بضحك:تمام تمام اسألي
فريده:هو بلوة حياتي دي عندك سخرية ولا شتيمة ولا دلع ولا إيه بالظبط
عمر:امممه كنت عارف السؤال والله
فريده:ازاااي
عمر:من تعابير وشك كل ما اقولك كده وببقي متوقع إنك تسألي
فريده: أيوة طب جاوب يا قارئ الافكار
عمر: لأ دي لقب بيختصر كلمات كتير جدآ
فريده.جابت المعقم وبدأت تغير في الجرح:امممه قول
عمر.وقفها إنها تغير علي الجرح وبص في عنيها:بلوة حياتي ... يعني البلوة اللي دخلت حياتي وغيرتها للاجمل أضافت لحياتي احساس وشعور جديد الشعور ده جميل لدرجة إن لما بكون جنب بلوة حياتي بنسي هموم الدنيا وبغرق في عينيها بلوة عشان قدرت إنها تفتح قلبي اللي مكنتش ناوي افتحه لحد ...بلوة حياتي عشان قدرت إن وهي بعيدة عني تشغل تفكيري وقلبي ... إنتي قدرتي تسيطري عليا من بعيد وتتحكمي فيا عشان كده إنتي بلوة حياتي زي ما قولتي ...إنتي البلوة اللي دخلت حياتي زي العاصفة وصحت في قلبي احسايس عمري ما اتخيلت إنها تصحي ...بلوة حياتي إللي غيرة طعم حياتي المر للطعم الحلو بلوة حياتي الحلوة اللي ملكت قلبي وهتفضلي بلوة حياتي ... عشان لحد دلوقتي إنتي الوحيدة اللي تقدري تغيري مزاجي حتي لو كان في عقلي مليون فكرة وانا جنبك يا بلوة حياتي بنسي حياتي وهمومي وبكون في عالم تاني ودنيا تانية خالي من المشاكل والهموم نضيف مفيش حاجة بتشغل بالي غير عنيكي يا بلوة حياتي واني اشبع عيني منك إنتي بلوة حياتي إللي خلت توازني ودخلت في حياتي وغيرتني خالص
... إنتي البلوة اللي من نوع تاني حليتي عليا زي المصيبة لدرجة إن قلبي استسلم ليكي وكمان عصبايتي بتتهزم قدامك
...نظرة خوف في عنيكي مني قادرة تقتلني وتخليني ابقي عايز اقتل نفسي انا المفروض في حياتك أكون امانك مش مصدر خوفك
...انا ممكن اكون أناني جدا في الرغبة دي لكن أنا عايز اكون كل حياتك ده اللي عايزه عايز اكون الأمان والاخ والام والاب وكل حاجة وزي ما قولت ده تفكير اناني
...بس حبك ليا بقي خلاص كفاية مش عايز حاجة تانى
فريده.وهي باصة في عنيه:انا مش عارفة ارد أقول إيه انا عمري ما اتخيلت إني أحب حد زي ما حبيتك أو حد يحبني كده
...انا قصاد كلامك مش ببقي اعرف ارد عليك و اقولك إيه مش عارفة بحس إني لو قولت كلام الدنيا مش هيكفي
... عمر كلام الدنيا ما هيكفي بجد إني اعبرليك عن اللي جوايا
عمر:كلمة واحدة بس لو قولتيها انا بحس اني سمعت كل كلام الدنيا الحلو واكتر
فريده: إيه هي
عمر:بحبك كلمة بحبك كفاية عندي ب...ح...ب...ك
فريده:بحبكككككك
عمر:وانا بعشقك
فريده.قربت منه وحضنته جامد
عمر.اتفاجئ مكنش متوقع كده منها
فريده.بخوف: عمر إنت هتكون كويس مش كده
عمر.حضنها هو كمان:هكون كويس متخافيش إنتي مش واثقة فيا؟!.
فريده:لأ واثقة فيك بس انا خايفة عليك إنت وغيث
عمر:انا لو مت هرتاح من عذاب محدش حاسس بيه بس بردو لازم انتقم لمالك ...
فريده.حضنته اقوي وهو أتألم بسبب الجرح بس مبينش:هتكون كويس اوعدني
عمر: خلاص وعد 🙂
فريده.بعدت عنه هتنتقم لمالك بس اول مرة متجبش سيرة والدك!!!
عمر.بيتهرب من السؤال وبعد نظرات عنيه عنها:مش هتغيري علي الجرح مش لازم اسيب غيث أكتر ..
فريده.بشك:تمام
وبدأت تغير ليه علي الجرح وبعدين خلصت (لأ صايمين 🌚 مفيش رومانسيه في المشهد إحنا صايمين)
عمر:هكلم مهاب عشان نرجع غيث ونقبض علي فارس وفادي
فريده:اما تعوض الدم اللي نزفته الاول ثواني تشرب عصير او شربة
عمر.رفع ايده ب استسلام:تمام تمام
فريده: تمام هروح اعملك حاجة وهاجي بسرعة
عمر.هز راسه بموافقة.وفريده مشيت
عمر.بعد ما مشيت سند رأسه بقلق وفي نفسه: مش عارف فادي عمل كده ليه هو مش غبي عشان يخطفه في مخزن العقاب وانا عارف المخزن ده وهو عارف إني عارفه هو اكيد مخطط لحاجة
...امممه ممكن يكون مخدش باله إني هقدر اخد بالي وأعرف إن ده مخزن العقاب اوووف مليت ما أكيد خطته وسخة ومش سهلة مانا لازم اعرف هو مخطط ولا ناوي على إيه
...انا خلاص عقلي هيقف من التفكير يا تري اروح ولا ده فخ منه ...فخ ولا مش فخ اهم حاجة الاقي غيث
تليفون عمر رن.وكانت مي.عمر اتوتر
عمر.رد: أيوة يا مي
مي.بقلق: عمر هو غيث نايم... طب هو كويس ؟!
عمر:غيث برة بيلعب مع فريده في الجنينة
مي:طب خليني أكلمه
عمر: مش هينفع
مي:ليه
عمر: عشان الجرح عندي اتفتح وغيرت عليه وتعبان شوية مش قادر اتحرك...لما يدخلو هخلي يكلمك أو هجيبه بكرا
مي:طيب يا حبيبي خلي بالك من نفسك وخلي بالك من غيث عشان انا مش عارفة قلبي مقبوض من الصبح ومش قادرة انام من غيره
عمر: يعني دي اول مرة اخده معايا فيها
مي: لأ مش أول مرة لكن دي أول مرة اكون قلقانة ومقبوضة كده
عمر:متخافيش يا حبيبتي غيث هيكون بخير صدقني
مي:ماشي يا حبيبي مع السلامه اسيبك ترتاح
عمر:خلي بالك من نفسك...مع السلامة
وانتهت المكالمة
عمر:انا هعمل اي حاجة عشان أرجع غيث مش هينفع أقعد كده كتير لازم مهاب يعرف
فريده.دخلت ومعاها الشربة وعمر مازال بيفكر ومش قادر يفهم فادي بيفكر ف إيه أو إيه خطته
فريده:الشربة ..
عمر: بسرعة عشان غيث لازم يرجع قبل الصبح
فريده: تمام اتفضل
عمر.خلص ومازال تفكيره مشغول ب فادي لأنه واثق إنه مخطط لحاجة كده
فريده: وعدتني هتكون كويس ..!!
عمر: أيوة هكون كويس وغيث كمان هيكون كويس
فريده.هزت راسها بموافقة وخوف وخصوصاً إنه مش كويس
عمر: لأ كفاية تفكير التفكير الكتير مضر بالصحة وبيقلل من الطاقة والذكاء حافظي على تفكيرك عشان هيقلل من ذكائك ههههه 😂😂(عشان كده مبحبش افكر)
فريده:انت دمك خفيف كده علي طول 😕
عمر.بجدية بجد :مش هيحصل حاجة .ومسك وشها ب أيده وبمزاح:طب اموت واسيبك لمين انا هاخدك معايا ع الموت ي بنتي مش هسيبك متبت فيكي
فريده: موافقة إني اروح معاك اي مكان وموافقة اموت معاك انا بحبك
عمر:اووووووه اهي بحبك دي بتديني طاقة وقوة ممكن احارب بيها العالم كله عشان أرجع أسمعها من جديد 🙂
فريده:طب روح خلاص انتقامك ورجع غيث وابقي أرجع أسمعها
عمر.قام:هرن علي مهاب كمان وهيبقي معانا قوات عشان متفضليش قلقانة
فريده:امممم هفضل قلقانة بردو
عمر:إنتي حرة انا طالع اكلم مهاب
عمر.طلع ورن علي مهاب
مهاب.رد:فيه جديد يا عمر؟!
عمر: أيوة هو في مخزن العقاب ياما هو قاصد يوديني هناك بس انا لازم اروح دي حياة غيث ومش هخاطر
مهاب: خلاص تمام وياريت الفلاشات وملفات الأدلة تجيبهم معاك ممكن نحتاجهم
عمر:تمام
عمر.طلع المكتب في اوضته وطلع كذا فلاشة وملفات وهو وطالع شاف مجموعة ذكريات مع أبوه بس هو مضايق منه وحاقد عليه من اللي عمله بس بردو مش مصدق إنه يعمل كده عمر زق مجموعة الذكريات ب ايديه بغضب ونزل
عمر:انا ماشي
فريده.بقلق:تمام
عمر.مش هاين عليه يسيبها قلقانة قرب منها وحضنها:قولت مش هيحصل حاجة والله وابتعد شوية وبعدين 💏🙈
عمر: انتقامي وحقدي قادر يحرق العالم ويدمر اللي حواليا وميأذنيش...يلا زمان مهاب وصل
وطلع عمر وفريده طلعت اوضة المكتب تلم اللي بهدله وهي بتلم كان في كاميرا
فريده.مسكت الكاميرا وبدات تلعب فيها عندها فضول فيها إيه.ولما اتفتحت كان فيه فيديوهات كتير بين عمر ومالك وكان الفيديو قبل الأخير في شخص كبير ونفس عنين عمر فهمت إن ده ابوه وفتحت الفيديو
حسين:اووووف وأخيراً الكاميرا اتفتحت مش عارف العيال دي بتفتحها إزاي...بس المهم مش عارف ليه خطر ليا اسجل الفيديو ده لكن احساس بيقولي إني مسافر مش راجع وانا نفسي اسيب مالك دلوقتي في الحمام وامشي لأن احساس بيقولي في حاجة هتحصل عشان كده حبيت اسجل الفيديو ده عشانك يا زينب وعشان مالك وعمر وشهد في البداية......
فريده.سمعت كلام حسين وكانت مصدومة.وفي نفسها: معقول ده يكون سبب غضب عمر دلوقتي؟!
بعد عدة ساعات عمر رجع البيت ومعاه غيث بس كان باين علي عمر إنه مشتت وتايه
فريده.كانت قاعدة مستنية عمر يرجع واول ما دخل جريت عليه ب لهفة واطمنت علي غيث
عمر.ركض غيث علي السرير وقعد بتشتت
فريده: إنت كويس...حصل إيه قدرتو تقبضو عليهم
عمر.نفخ بهم:اووووووف انا نفسي مش فاهم إيه اللي حصل...!!
فريده: يعني إيه
عمر: يعني مش عارف فارس وفادي ازاي هيكونو اغبياء كده عشان نوصلهم بسرعة لأ وكمان قبضنا عليهم!!
فريده.فرحت:طب مالك زعلان ليه؟!
عمر: عشان واثق إنهم مخططين لحاجة ويا عالم إيه خطتهم مستحيل بعد عذاب سنين اقدر اوصلهم بالسهولة دي اكيد في حاجة غلط
فريده: إنت ليه مصر إن في حاجة غلط ليه ؟!
عمر: عشان إحنا قبضنا عليهم بسهولة مكنش فيه مقاومة ولا اي حاجة لا من فارس ولا من فادي حتي ...!!!!
فريده: يمكن هما تعبو من الهروب خلاص
عمر.ضحك بسخرية:اهههه تعبو ودول...
ولسا هيكمل وكان مهاب ويوسف قدام الباب الزجاجي بيخبطو
عمر.قام وفتح
يوسف: محدش قالي ليه وكمان إزاي اتقبض عليهم بسهولة ؟!!! في حاجة غلط
عمر:ده اللي بقوله
مهاب.قعد براحة:فكرو زي ما تفكرو هما خلاص بقي في ملعبي واضمنلكم إن الحكم عليهم هيكون بالاعدام
يوسف.قعد بتشتت زي عمر:بس انا واثق إن في ملعوب في الموضوع
فريده:انتو ليه متشائمين
عمر ويوسف في صوت واحد: عشان هما مش بالغباء ولا الضعف ده...!!!
عمر:فارس كان ذكي بس فادي من وهو صغير كان ذكي بردو جدا ف أكيد في حاجة غلط
مهاب:ريح دماغك يا عمر بقي وبطل تفكير
عمر: خلاص هبطل تفكير واعيش حياتي معتمد عليك يا كبير إحنا عرسان بعيد عنك وعايزين ندلع
مهاب قام بغيظ:وانا شوية ومسؤولياتي هتزيد رايح اشوف موعد الجلسة هيكون ايمتا
عمر:تمام
مهاب مشي
يوسف: تفتكر إن ما يكونش خطة منهم وأنهم اتقبض عليهم صدفة وبس!!!!
فريده: أيوة ممكن وبلاش خوف انتو الاتنين
عمر:مش انا اللي اتكلمت ده هو انا عاقل اهو يا حبيبي ومتفائل مش متشائم هو اللي كتلة تشائم
فريده:أيوة زي حضرتك من شوية
عمر:انا ...
يوسف:انا طالع اتمشي شوية
عمر: طب حاسب تكسر الشباك 😂😂
يوسف.رمي عليه مخدة:يا اخي ده إنت غتت
وطلع يوسف
فريده.بصوت همس: عمر شباك إيه ؟!
عمر: إنتي مصدقة إنه طالع يتمشي...ده كداب 🌚🖐️
فريده:اومال هيعمل إيه
عمر:اما تكبري هقولك
فريده.مسكت كوباية ماية وشربت منها حاجة بسيطة وكبت الباقي علي عنر:تخيل الماية دي دم وده ضربي فيك وكمان شربت من دمك يااااااه علي الراحة ...قال أما اكبر قال
عمر.نط من مكانه:يخربيت جنانك يخربيته لأ هو عشان ساكتلك من البداية
فريده:متحاولش تسفزني تاني 😒
عمر.مسك دورق الماية: حاضر يا روحي
وكب عليها الماية كلها
عمر:ااااااااه تصدقي الموضوع طلع ممتع اوووووي انا حاسس براحة نفسية
فريده.بانفعال:يا غبي عملت إيه والله ما هسيبك
نسيب كتلتين الجنان دول ونروح لكتلتين التفاهة 😹
يوسف.واقف تحت شباك اوضة شهد ومسك حجر صغير ورماه علي الشباك
شهد.كانت قاعدة بترسم براحة يمكن لأنها حست بحب امها ليها لأول مرة علي عكس عمر مش فارق معاها اللي عمله ابوها واول ما الحجر خبط الشباك عرفت إنه يوسف
شهد.مسكت تليفونه وفتحت البلوكونة وطلعت وهي عاملة نفسها بتكلم في الفون 🙂
شهد.بصوت عالي وهي عاطية ضهرها ليوسف:زي ما بقولك يا بنتي بحب واحد تافه ورخم
... أيوة أيوة بالظبط طلب ايدي في المطبخ ... حاجة تقهر ضيع اهم لحظة في حياتي يرضيكي
...خدته وطلعت الجنينة وتغاضيت عن افساده ل لحظة زي دي في المطبخ إنه يطلب ايدي تاني ...
... خالص غبي قالي لحظة حماس وراحت تصوري خلاني انا اللي اطلب ايده إنسان عديم تربية
... أيوة مفكرش يصالحني مانا بقولك حبيت واحد تافه بقي اعمل إيه
يوسف: طب شكرا كفاية عشان ما اطلعش اكسر دماغك ي بنت الصياد يا زبالة
شهد.لفت وشها:إيه ده يوسف انت هنا من ايمتا
يوسف.بيقلد صوتها: إيه ده يوسف إنت هنا من ايمتا ...حبيت واحد تافه
يوسف.رجع لصوته:عارفة انا العايب اللي كنت جاي اصالحك انا العايب
...كان يوم اسود يوم ما حبيتك كان يوم أسود يا بتاع التفاصيل زي اخوكي الرخم انتو عيلة الصياد كلكم كده تنكين
شهد:هههههه اه تنكين بذيادة كمان يسطااا
يوسف:يسطااا بت إنتي متأكدة إنك مش متربية في حي شعبي
شهد:حي شعبي أو غيره كل فاتح علي كله كلنا بلد واحدة
يوسف:يا عمرررررر
شهد: اهدي الله يفضحك يا مجنون هتلم علينا العالم... اعمل اللي كنت جاي تعمله
يوسف: يعني هتوافقي
شهد: أيوة بس أنجز عايزة انام
يوسف: أنجز!!! شوف مين فيا التافه دلوقتي ومش هامه التفاصيل
شهد:انجزززز
يوسف.طلع خاتم من جيبه:بحب تتجوزيني هاااا
شهد: صبرني يارب شكلي هعلمك من البداية استني نازلة ليك
شهد.نزلت:يلا اركع علي رجلك بسرعة
يوسف: نععععااااام
شهد: عشان تطلب ايدي برومانسية بس...يلا عشان اوافق
يوسف.ركع:إذا كان كده ماشي...تتجوزيني هااا
شهد:قول ورايا
يوسف:زوجتك نفسي 😂
شهد:بقول تافه مش مصدقني 😒
يوسف:خلاص هقول وراكي
شهد:قول بحبك...وعايز اكمل باقي حياتي معاكي... تقبلي تكوني نصي التاني.. تتجوزيني
يوسف.من قلبه:بعشقك يا اوزعتي...ومش هقدر إني أكون في مكان وإنتي بعيدة عني...انا عايزك جنبي ومعايا عايزك في حياتي عشان إنتي حياتي ودقات قلبي ومفيش حياة لقلب من غير دقات وانا عايزك في حياتي عشان اعيش عشان انتي دقات قلبي وانفاسي وكل حاجة إنتي اول حب إنتي الوحيدة اللي بكون تافه للدرجة دي معاها إنتي الوحيدة اللي حبيتها إنتي الوحيدة اللي بحس اني طفل جنبك بحس إنك طفولتي اللي مش استمتعت بيها ...ف تقبلي تكوني ملكة حياتي وتكوني مراتي...تقبلي تتجوزيني يا اوزعتي بحبك ♥️
شهد.طايرة من السعادة:وانا موافقة بحبك بجد وإنت حياتي وسعادتي انا مقدرش اعيش من غير تفاهتك أصلا
عمر.صفر:الله يا حلوين فيلم رومانسي جميل
يوسف: إنتو هنا من ايمتا
فريده:من زوجتك نفسي...يا أبيه ياللي كنت مفكراك عاقل
يوسف.بص لشهد:عاجبك البت تقول عني إيه دلوقتي انحرفت 😂
شهد مدت ليه ايديها:الخطوة الأخيرة إنك تلبسني الخاتم يلا
يوسف.لبسها الخاتم:يلا حدد لينا معاد الفرح يا حج عمر بقي
عمر.ملس علي شعره: والله كنت لسا هقولك يا شيخ يوسف حدد الفرح بسرعة
زينب كانت واقفة من بعيد وعنيها بدأت تشوف كويس يمكن لو عمر مقالهاش إن سمع جملتها مكنتش فاقت من اللي هي فيه هي أدركت غلطها لما عرفت ان ابنها سمعها وهي بتقول الجملة اللي هي أنبت نفسها سنين أن طلع منها جملة زي دي هي حست بشعور جميل لما شافت ولادها مبسوطين وكمان السعادة اللي شايفها في عنين عمر غريبة ليها ازاي وهو جنب اللي بيحبها ناسي همومه وناسي العالم
زينب.اتنهدت بحزن وفي نفسها: الحب يا زينب الحب إنتي من كتر ما حاولتي تهربي من الحب والمه نسيتي وجود الحب وكنتي هتظلمي ولادك مش كله مكتوبله الحزن زيك في حب بيدوم مظلميهمش وتحرميهم من الحب لمجرد أنك خايفة عليهم...وحاولي متكونيش عنصرية وهما مش صغيرين عشان امنعهم بالعكس لو منعتهم الرغبة والتعلق هيزيد سبيهم يعيشو الحب وخليكي جنبهم كمان
زينب.قربت منهم:الفرح انا هتكفل بيه
عمر.اضايق لما اتدخلت: لأ شكرا
زينب:بردو لسا مضايق مني بعد اللي قولته
عمر:انا مش عارف أصلا إذا كان اللي قولتي صح ولا لأ وحتي لو كان صح ده مش مبرر خالص
يوسف:طب انا ماشي دلوقتي عشان ورايا مشوار مهم
عمر: تمام اتفضل
يوسف.مشي عشان يسيب عمر براحته مع امه
عمر:بصي انا مش هقدر اصدقك ابدا دي كدبة عشان انسي جملتك بس عمري ما هنساها ابدا
~~~~~
في الحجز
فادي:اااااه وأخيراً مش باقي كتير علي حريتي كلها كام يوم وهتحرك براحتي واكون حر
فارس:مش هتكون حر لوحدك
فادي.في نفسها:لأ وانت الصادق لوحدي معدتش محتاجك كلها كام يوم واتخلص منك
فارس:مالك ساكت كده
فادي:أيوة اكيد هتكون حر معايا
فارس:طيب .وفي نفسه:ولو إني شاكك فيك
~~~~~
عمر.بيتخانق مع امه ومصر أن كل حاجة قالتها غلط
فريده:بس خلاص مش مصدق مش كده انا معايا دليل صحة كلامها
عمر. بصلها بدهشة: معاكي الدليل
فريده: أيوة في حاجة تخصكم كلكم لازم تشوفها يمكن لو كنتو شوفتها من زمان مكنش ده هيبقي حالكم
زينب.بحيرة: تخصنا ؟!!!
فريده: أيوة تعالو كلكم بس
وكلهم دخلو الاوضة
فريده.طلعت الكاميرا وطلعت منها الميموري كارت
عمر.بغضب: إنتي ازاي سمحتي لنفسك تلمسي الكاميرا دي إزاي
فريده:مش يمكن لو لمستها من زمان مكنتش حياتك كده!!!
عمر:سبيها مبحبش حد يلمسها حتي لو مين ما كان الكاميرا دي اخر ذكري من مالك
فريده.ناولته الميموري كارت:شغل الفيديو اللي قبل الأخير علي الشاشة طيب
عمر.خده منها وشغل الكارت واول ما ظهرت الفيديوهات بلع ريقه بخوف وبحزن لما شاف فيديوز كتير كلهم موجودين فيها وماضي جميل وذكريات سعيدة.وفتح أول فيديو اللي فيه ابوه
حسين:اووووف وأخيراً الكاميرا اتفتحت مش عارف العيال دي بتفتحها إزاي...بس المهم مش عارف ليه خطر ليا اسجل الفيديو ده لكن احساس بيقولي إني مسافر مش راجع وانا نفسي اسيب مالك دلوقتي في الحمام وامشي لأن احساس بيقولي في حاجة هتحصل عشان كده حبيت اسجل الفيديو ده عشانك يا زينب وعشان مالك وعمر وشهد في البداية
... انا آسف علي كل حاجة آسف على غلطي انا فعلاً زي ما بتقولي انا كنت أناني وحقير لما خدت منك عمر
...بس إنتي مفيش يوم سمحتي ليه اقولك انا ليه كنت حقير كده وحرمت ام من ابنها
...بس في الحقيقة لما خدت عمر منك مكنش ب ايدي كان غصب عني كان غصب عني عشان انقذ بنت عمي ومراتي من الموت
... أيوة هي كان عندها كانسر وكانت أيامها معدودة في الدنيا وكان نفسيتها ممكن تساعدها إنها تتحسن
...يوم ولادتك كانت هي تعبانة وفي نفس في المستشفى وانا كنت معاها وإنتي بتولدي
...لما ولدتي عرفت أنهم توأم كان مالك كويس ومكنش محتاج رعاية طبية
...لكن عمر مكنش كامل وقتها وكان تحت رعاية طبية عشان كده مالك كان جنبك انا مكنتش ناوي ابعدك عن عمر
...بس اسماء لما عرفت إنك جبتي توأم كانت زي المجنونة انا نفسي مكنتش عارف هي ليه بتتصرف كده وكانت مصرة تاخد واحد من الولاد
... الدكتور نصحني اني أوافق على اللي عايزه لحسن ممكن نفقدها انا وافقت لكن مكنتش هخلي عمر معاها غير كام يوم وارجعه ليكي انا بس كنت هسيبه معاها لحد ما تهدي نفسيتها
... وطبعاً كنت هقولك بس لما جيت اقولك خوفت ترفضي بس بردو كنت ناوي اقولك لكن محبتش تكوني زعلانة وهو بعيد قررت اسكت كام يوم لحد ما ارجعه لحضنك والأيام عدت وإنتي كنتي متعلقة ب مالك واسماء متعلقة ب عمر وكانت في تحسن لكن في النهاية ماتت
... عارف إنك كل مرة كنتي بتسكتي لما أقولك ليه مش بتعاملي عمر زي مالك كنتي بتسكتي عشانهم وانا أصلا مكنش لازم اقول كده كنتي بتسكتي عشان عمر عشان ميزعلش مني عشان انا كنت كل حاجة ليه
...ف لو في يوم مكنتش موجود قولي لعمر كل حاجة وخليكي قريبة منه عشان هيجي يوم وتندمي ع تفكريك
...كوني قريبة منه عشان هتزعلي ومتفرقيش بينه وبين مالك عشان في يوم مش هكون موجود واصالحهم علي بعض مش هكون موجود "والأخوة هيكونو أعداء"
...وابقي خلي بالك منهم
~~~~~~
في مكان آخر
مالك.ببرود:خير كنتي عايزة حاجة؟!(أيوة اخو عمر إنه عايش وهتعرفو ازاي في الحلقة الأولى من الجزء الثاني)
ميساء.بتحاول تكون طبيعية بعد اللي شافته:احم احم ...انا ..انا
مالك: إنتي إيه
ميساء.بكسرة:كنت عايزة اقولك إني هكمل دراستي في المانيا بس الظاهر جيت في وقت غير مناسب
مالك.مصدوم مكنش متخيل إنها هتبعد للدرجة دي بس بردو مش بين إنه زعل وبكبرياء:طب حضرتك جاي تقوليلي بصفتي إيه؟!
ميساء:بصفتك صديق...
مالك: طيب يلا بالتوفيق
ميساء:ماشي انا هجهز كل حاجة وموعد سفري هيكون قريب
مالك:انا مسألتش...!!
ميساء:اه معاك حق ومشيت من غير ما تقول كلمة تانية
ميساء.في نفسها بحزن وكسرة:بردو لسا بتحبيه بعد المنظر اللي شوفتيه بردو لسا مفكرة إنه بيحبك بردو لسا مفكرة إن هو ليكي زي ما إنتي بقيتي ليه... إيه يا شيخة مش عندك كرامة للدرجة دي ازاي لسا بتحبي انسان زي ده...ليه بقيت ليه من أول مرة ليه حبيته"لماذا اصبحت لك أيها المالك البارد"
مالك.في نفسها: ابعدي ابعدي اكتر انا مش ليكي وعالمي مش ليكي انا وحش مش استاهلك خالص ابعدي أفضل ليكي 💔
~~~~~~
عمر.بعد اللي سمعه مش مستوعب حاجة:طيب تمام انا عايزة فرصة استوعب سبني فترة لوحدي
زينب:انا ممكن استناك لحد ما تسامحني لحد العمر كله انا خلاص عرفت غلطي
وطلعت هي وشهد
فريده: إنت كويس
عمر: أيوة كويس بس محتاج وقت مبقتش عارف أزعل من مين
فريده:بص يا عمر والدك يمكن غلط وهو بس هو كان غرضه ينقذ حياة حد ممكن يكون سبب في بعد والدتك عنك لكن هو مكنش يقصد هو كان بين نارين لو كان رفض يديك لزوجته كان ممكن لو ماتت حتي لو مش بسببه كان هيفضل يلوم نفسه
عمر:انا خلاص عرفت هو مش غلطان هو أتصرف بحسن نية زي عادته ومش بلومه لو كنت في مكانه كان ممكن أعمل كده
... لكن اللي عملته أمي مش صحيح وعمره ما يكون تبرير
فريده:كل انسان بيغلط وهي غلطت واجبك إنك تسامحها مهما كان دي امك
عمر: محتاج شوية وقت...كل حاجة عاملة تحصل ورا بعضها مفيش أي مجال إن الواحد يتنفس
فريده:معاك حق
تليفون عمر رن 😂 مفيش نفس فعلاً
الحارس: عمر بيه هيثم بيه هنا وعايز يقابلك وحضرتك منبه محدش يدخل غير يوسف بيه ومهاب بيه ادخله ولا لأ
عمر:دخله ...دخله خليها تكمل
وانتهت المكالمة
فريده:في إيه
عمر.بغيرة:مطتلعيش من الاوضة خالص...عارفة لو طلعتي هكسر رجلك مش بهزر
فريده:مش بقولك بحالات اوووف
عمر:انا نبهتك
فريده: خلاص هحاول هحاول ...رخم
عمر طلع وفريده مع نفسها
...هو طلع يقابل مين
...يكونش حبيبة سابقة
...لأ لأ
...لأ أكيد حبيبة سابقة والله اجيبكم إنتو الاتنين من شعركم
...لا عمر اتغير ومستحيل يعمل كده
...طب هو ليه قالي مطلعش أيوة عشان مشوفش الهانم بتاعته
وفضلت فريده في دوامة التفكير بتاعتها
عمر:خير يا هيثم عايز ايه
هيثم.بندم:انا آسف يا عمر آسف إني خسرتك آسف بجد
عمر!!!!!
هيثم:كان سبب انتحاري اختي قدامي من سنين وانا معرفتش انا ظلمتك سما كانت سبب كل حاجة ...
فلاش باااااااااااااااك
هيثم:انا خارج وطالع مشوار
سما.بلا مبالاة: ماشي ماشي
هيثم خرج بعد ما طلع وهو قدام العربية افتكر إنه نسي المفتاح رجع عشان ياخده
هيثم.رجع الشقة من غير ما سمي تحس
وخد هيثم المفاتيح وهو طالع سمع سما في الاوضة بتكلم
هيثم قرب عشان يسمع هي بتقول إيه
سما.ماسكة صورة عمر وبتكلم زي ما المجانين: عارف انا بردو لسا بحبك وهفضل أحبك
...انت بتحب فريده مش كده انا مش هخليها تعيش انا هقتل اي واحدة تحبك او اي واحدة انت بتحبها
...انت مش هتكون لغيري وانا هقتل اي واحدة تكون في حياتك عارف انا كان ممكن اقتل ملك لو هي مش انتحرت
وضحكت بهسترية:كل مفكرني عاقلة بس لأ انا مجنونة بحبك وانا عايزة انتقم منك
... عارف ليه عشان إنت رفضت إنك تكون معايا انت رفضتني
... عارف انا سيبت ملك تنتحر ليه... عشان خوفت انك تحبها خوفت تروحلها
...اقولك علي سر انا شوفتها وهي بتنتحر ومش منعتها وهيثم الاهبل ده ميعرفش
...انا مجنونة بيك وإنت مش هتكون لغيري يا عمر عارف انا ممكن اقتلك واقتل نفسي من بعدك
...ياما هتكون ليا ياما مش هتكون لغيري انت فاهمني مش هسمح لحد يحبك غيري ولا انت تحب غيري
هيثم كان واقف مصدوم ازاي مريضة زيها كانت قادرة تخدعه وتلعب بيه فهم قد إيه كان غبي لما كان بيسمع كلامها...!!!
باااااااااااااااك
عمر:اوعي تكون عملت ليها حاجة...
هيثم:طلقتها ورميتها في مصح عقلي دي مش طبيعيه هي فعلاً مجنونة كانت هتقتلني لما عرفت إني عارف انت متصور إنها وصلت لكده انا اتأكدت إنها مجنونة فعلاً ولازمها مصح عقلي
...انا آسف إني سمحت ليها إنها تتحكم فيا يا عمر وخسرتك
عمر:انا مش زعلان منك وكنت عارف إن في يوم هترجع لصوابك كنت عارف
هيثم: يعني اسافر وانا مطمن إن ليا صديق هنا يهمه امري
عمر:تسافر !!
هيثم.بابتسامة: املاكي رجعت ليا لازم أنطلق عشان اديرها بقي وطبعا هكون مع سما لحد ما تتعالج في النهاية هي بنت عمي...
عمر:سافر وانت مطمن يا هيثم انا هنا ومستنيك علي طول
هيثم:حيث كده تعالي في حضني عشان اتأكد إنك سامحتني
عمر.حضن هيثم
عمر:هتسافر ايمتا بقي
هيثم:علي الاسبوع الجاي مثلاً اكون جهزت كل حاجة
عمر:طب ابقي قولي معاد سفرك ايمتا عشان اوصلك المطار
هيثم:هههه أيوة لازم ده انا اتهريت توصيلات ليك المطار دور سعادتك بقي توصلني 😂
عمر:ههههه حاضر ... إلا إيه اللي جايبك متأخر كده
هيثم: سهران برا يا برو 😂
عمر:طب غور عشان انا تعبان
هيثم.بجدية: إنت فعلاً مفيش منك حد مكانك معرفش كان ممكن يسامحني ولا لأ
فريده كان الشك قتلها وطلعت وعصت كلام عمر
عمر.بصلها بغيظ ورد على هيثم: أيوة سامحتك لكن لو ممشتش دلوقتي ممكن اغير رايي
هيثم.شاور لفريده من بعيد: ازيك يا فري ..
فريده.اتصدمت لما لاقت هيثم ولامت نفسها إنها طلعت وبقت خايفة من رد فعل عمر ومش واخدة بالها من هيثم
عمر.مسك ايد هيثم بغيظ امشي من هنا لحسن هرتكب جريمة
هيثم.اندهش من غيرة عمر الواضحة: خلاص ماشي 🙂
هيثم مشي
عمر.قرب من فريده بغيظ:هو انا مش قولتلك مطتلعيش
فريده.بتوتر:اه قولت حاجة زي كده
عمر:أيوة طلعت ليه بقي ؟!
فريده:فكرتك محتاج حاجة
عمر:لو محتاج حاجة هقولك قولتلك مطتلعيش يعني مطتلعيش
فريده.باندفاع:فكرت إنك مع حبيبة سابقة
عمر: مش هتكلم انا هربيكي بعد الفرح بس استني عليا
ومنطولش كتير عدا اسبوع
~~~~~
فارس وفادي في عربية الترحيلات بعد الحكم عليهم ب مؤبد
فادي قاعد مبتسم ولا كأن فيه حاجة
وفجأة في حد وقف عربية الترحيلات وتم قتل السائق
وهاجموا العربية ونزلو فادي
فارس:استني يا فادي وانا
فادي:هو انا مقولتش ليك اصلي ملقتش في المشرحة غير جثة واحدة ف قولت انا أولي إني أكون حر وانت خلاص عشت اللي عشته
فارس: لأ يا فادي متعملش كده متسبنيش يا فادي
فادي:تؤتؤ الرجاء مش من صفات رجالة الصياد
فادي.بص للرجالة اللي معاه يلا حطو الجثة وأحرقوا العربية بسرعة
وبالفعل حصل كده والعربية ولعت ب فارس واللي فيها
فادي.مراقب الحريق ب استمتاع:مع السلامة يا فارس ودلوقتي فادي الصياد هيرجع وبقوة كمان
مش باقي غير نتيجة ال DNA وهكون حر
~~~~
في الوقت نفسه كان عمر في المطار بيوصل هيثم وفي نفس المطار موجود مالك بيوصل ميساء...!!!
عمر:يلا توصل بالسلامة يا هيثم
هيثم:يلا سلام يا عمر
~~~~~
ميساء:مالك إنت تعرف إني ممكن مرجعش تاني
مالك.ببرود: يعني أعمل إيه مانا عارف انك ممكن تقعدي برا زي آسر
ميساء:آسر هيرجع لكن انا احتمال مرجعش خلاص مش بقي ليا حاجة هنا...!!!
مالك:توصلي بالسلامة يا ميساء
ميساء: ماشي يا مالك علي العموم هتوحشني...
مالك:يلا الطيارة هتفوتك يا ميساء
ميساء.لفت وشها وماشية بحزن هي ليه مازالت بتنزل نفسها قصاده وهو كل مرة يجرحها ومستعدة تسامحه حتي بعد اللي شافته...!!!
مالك:ميساء استني
ميساء.في نفسها ولسا مش لفت وشها:أيوة هيمنعني إني اسافر... عارفة هو بيحبني زي ما بحبه هو اكيد حس بغلطه وهيقول... إنه بيحبني زي ما بحبه طب اسامحه ولا لأ انا أكيد هسامحه انا أصلا بقيت ليه من أول مرة عنيا جات في عنيه انا بحبه ومش هقدر اعيش من غيره...انا كنت هبعد عشان اعقابه ويحس بيا...لكن هو اكيد دلوقتي حس بغلطه وهيقول قد إيه بيحبني...وانا بحبه وملكه وليه من لما عيني جات في عنيه
ميساء.لفت لمالك
مالك:لا إله إلا الله
ميساء.بحزن:محمد رسول الله
مالك.مشي ومش وقف يطمن عليها لحد ما تختفي عن الأنظار
مالك.في نفسه: آسف آسف إني سمحت ليكي تبعدي بس ده كان لازم انا قدامي مشوار طويل مش لازم تكوني في حياتي وداعي ليكي صعب جدا
ميساء.في نفسها:ظننت إنه سيمنعني لكن لا مازال عنيداً مازال لا يعترف،لعنة علي قلبي الذي احبه ووثق به،ارهقت روحي منذ أن أصبحت لك،سوف ابتعد عنك يا معذبي لكن مازالت أسأل نفسي"لماذا اصبحت لك؟!"
عمر ومالك عدو من نفس الطريق بس محدش شاف التاني
يبدو أن لقائهم ليس الآن
ومرت سنة ونص علي أبطالنا واصبح لدينا مالك الصياد صغير... ومازال عمر يظن أن فادي وفارس ماتو لكن فادي كان حر وينتظر لحظة للتخلص من عمر....
✍️ #ana_sara
أيوة في تفاصيل هنكملها في الجزء الثاني وحاجات ياما بس الجزء الثاني هيكون في حاجات كتير وطبعاً مالك الصغير ده ابن عمر وفريده هيبقي في شوية تفاصيل عن الجواز وولاده مالك في أول حلقة من أصبحت لك الجزء الثاني من بلوة حياتي طبعاً يا جماعة كان صعب اكتب اكتر من كده وكمان لو نهيت قصص ابطال الجزء ده كده معاناها مش هيبقي ليهم لازمة في الجزء الثاني ومازال هناك الكثير من المشاكل تنتظر الجميع سواء في العلاقات أو في الحياة وكمان مالك عايش تحسوها هندي شوية لكن هتعرفو إن لأ في الجزء الثاني أول حلقة منه بعد اسبوع ارتاح شوية بقي
الجزء الثاني هيكون إسمه "أصبحت لك" وزي العادة الإسم بيوصف الرواية 😂🌚 يلا رائيكم بقي وتعيلق طويل كل ما كانت تعليقاتكم مشجعة كل ما نزل الجزء الثاني بسرعة
❤️
👍
❤
💞
😂
♥
🌚
🖕
😢
😮
184