
عالم الروايات🎀🦋🇵🇸عشق WhatsAppحزن قصص حب استوريهات اخبار ملصقات نكت فيديوهات حالات روايات صور كتابات
June 17, 2025 at 06:06 AM
*ـ ࢪواية. اسكريبات دينيه🥳🥀↻≯🍒⸙•♡»»))
غرام الروايات
تابع قناة غـ͓̽ـرٍآمـ͓̽ـ آلَرٍوٌآيـ͓̽ـآتـ͓̽ـ 🧚♀️📚💅💫 في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VakuN1aHwXbJf5jj7w0J
ــ أنا عصيت ربنا
( كنت قاعد في المسجد بعد ما صليت المغرب وبطلب من الله يرزقني بشغل حلال بعد ما اترفدت من شغلي النهاردة، لقيت شاب بيبكي جاي يقعد جمبي وبيقول "
ـــ أنا عصيت ربنا
" طبطبت عليه وقولت "
= أهدى يا صاحبي ووحد الله كلنا بنغلط وبنعصيه بس المهم منستمرش على المعصيه ونتوب
ــ بس أنا عملت..........
= اوعى تقول مينفعش تجهر بمعصيتك يا صاحبي ، قال النبي صلى الله عليه وسلم ( كل امتى معافه إلا المجاهرين جعلهم من غير أهل العافية) ، وقال تعالى : (إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)
فالمجاهرة بالمعصية هي من الكبائر التي تميت القلوب وتقضي على الحياء فتنتشر المعصية ويستهان بفعلها بين الأفراد.
والواجب على المسلم أن يتستر بستر الله وألا يجاهر بالمعصية ويتوب إلى الله
بكى الشاب كالطفل الصغير وقال
ــ بس أنا عصيته وزعلته مني ، معرفش عملت كدا إزاي خايف ميغفرليش
=حالتك دي تبين قد إيه ربنا بيحبك ، لإنك زعلان إنك عصيته ، يا غالي أنت قلبك نضيف وربنا غفور رحيم يا جدع
، رحمته وسعت كل شيء ، قال الله تعالى ( وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ) أهو يقبل التوبه ويعفو. في أجمل من كدا ربنا بيقبل توبتنا ويعفو عن السيئات يعني إللي فات مات ، شوف الجمال
أهم حاجه العبد مييأسش وميقولش لأ أنا بعصيه كتير ومش هيقبلني ، إن الله لا يمل حتى تملوا ، كل لما تعمل معصية توب
ــ لحد امتى
= لحد لما تَلقى الرحمن ، اصل إحنا بشر وكلنا بنغلط بس ربنا الحمدلله ساترنا ، إحنا مش ملايكه إحنا بني آدم ، وسيدنا آدم غلط احنا مش هنغلط ؟!!
بس سيدنا آدم تاب بسرعه وندم مأصرش على معصيته ولا قال ربنا مش هيقبلني ولا ،ولا .. لأ راح دعى ربنا علطول يغفرله ويسامحه وربنا غفرله ، عشان هو الغفور الرحيم سبحانه !
قال الله تعالى ( وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ) ادعي ربنا يغفر لك ويبعدك عن المعصيه واطلب منه الثبات ربنا قادر على كل شيء ولا يعجزه شيء
ـــ بس أنا مكسوف ارفع أيدي وادعيه بعد ما عصيته
= طب قولي هتروح فين لما تتكسف منه ربنا جل جلاله غفور رحيم متتكسفش وادعي وقول يارب سامحني مش هعمل كدا تاني ، يارب ارضي عني ، يارب أنا مش قد النار ، يا رب كرهني في معصيتك ، يارب أنا بحبك وعايز ادخل الجنه افضل ادعي واطلب من الله ربنا يَملُك كل شيء ، له ما في السموات والأرض
قوم يلا اتوضى وصلي ركعتين توبه يا باشا وامسح إللي فات واطلب من ربنا العفو ،قوم ربنا مستنيك تروحله عشان يغفرلك قوم مستني إيه
"قام الشاب مسح دموعه وقال حاضر وذهب وتوضأ وشرع في الصلاة وبكى بشدة وأخذت ادعوا إليه كثيرًا أن يثبته على طاعته ورضاه ويزيده قربه ويكون من أهل الفردوس ، بعد أن انتهى الشاب من الصلاة ، أخذ يسبح كثيرًا ويستغفر الله ثم أذن المؤذن لصلاة العشاء
فقمنا للصلاة
ثم خرجنا من المسجد فقال
ــ حقيقي أنا بشكرك جدًا
= بتشكرني على إيه بس ، ربنا يثبتك يا حبيبي
ــ اللهم آمين ، أنا اسمي عمر
= وأنا أواب
ــ جميل اوي اسم أواب ما شاء الله
= تعرف زمان وانا صغير مكنتش بحب اسمى ، لما والدي عرفني معنى اسمي وقالى إن أواب يعني كثير الرجوع إلى الله لما بيغلط بيرجع ويتوب ودا نعم العبد عند الله ، ومن ساعتها حبيت اسمي وبجاهد إني أكون أواب
ابتسم عمر
ــ ربنا يثبتك
ثم رن هاتف أواب فرد وقال
ـــ السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
*...................
ــــ لأ متقلقيش يا حبيبتي أنا بخير الحمدلله
*.......................
ــــ أنت إللي قلوقه بزيادة ، أنا مش زعلان على الشغل نهائي ، أنا واثق إن ربنا هيكرمني بشغل أحسن ، من ترك شيئًا لله عوضه الله خيرًا منه
*.....................
ــــ لأ مش هتأخر يا غالية ، سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ثم أغلق الهاتف
ـــ أنت متزوج ؟
= لأ يا غالي أنا سينجل دي أختي
ـــ اومال ليه بيقولوا إن الملتحيين بيعاملوا نسائهم بطريقه وحشه
ابتسم أواب وقال
ــــ الرسول صلى الله عليه وسلم كان في خدمه أهل بيته وهين لين معاهم ، وصانا عليهم في حجه الوادع وقال ( استوصوا بالنساء خيرا)دول وصية الرسول صلى الله عليه وسلّم ينفع نفرط في وصيته ؟!، الرجل إللي عارف دينه بجد وماشي على سنه الرسول صلى الله عليه وسلم هيكرم النساء ويحافظ عليهم مش يقسى عليهم
ـــ ربنا يبارك فيك ويحفظك ، أنت شغال إيه صحيح
= أنا كنت شغال محاسب في شركه بس مقبلتش الحرام ف اترفدت ، بس خير رب الخير لا يأتي إلا بالخير
ـــ طب أنا الشركه إللي شغال فيها كانوا عايزين محاسب وبمرتب كويس ثواني اتصل بواحد صاحبي أتأكد منه
وأخذ يهاتف صديقه الذي رد
& السلام عليكم اذيك يا عمر ايه أخبارك
ــ وعليكم السلام الحمدلله يا ماجد أنت عامل إيه
& بخير الحمدلله
ـــ دايمًا يا غالي بقولك أنا عرفت أنكم عايزين محاسب وكدا ف أنا قدامي واحد
& طب جميل اوي لو كدا ييجي بكره إن شاءالله بـCv بتاعه وإن شاءالله خير
ـــ حبيبي يا ماجد مش عارف اقولك ايه
& متقولش يا بني مفيش بينا الكلام دا اعزمني على أكلة سمك بس ثم ضحكا سويًا
ـــ من عنيا بس أنت مبتحبش السمك
& أيوة صح خلاص لو كدا نقعد ندردش سوا بعد الشغل
ــــ تمام يا حبيبي إن شاءالله ، يلا سلام عليكم
ــــ ابشر بكره إن شاءالله تروح وتقدم الCv بتاعك وبإذن الله تتقبل
= الحمدلله ، لقيت شغل في نفس اليوم من ترك شيئًا لله عوضه الله خيرًا الحمدلله
وبعدة عدة سنوات
ــــ مالك يا عمر يا حبيبي أنت بتكلم نفسك ولا إيه
= أختك بتتوحم على فاكهه مش في أوانها ومش لاقيها
ضحك أواب
فقال عمر في غيظ
ـــ اضحك اضحك
= اومال أنت عايز تبقى أب بالساهل كدا ولا إيه
تعالى ندور سوا وبإذن الله نلاقيها
ــــ الحمدلله إن ربنا كرمني بصاحب ذيك يا أواب
= والله أنا إللي فرحان بصحبتك يا عمر
الله يديمنا خير صُحبه
( وَهُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَعْفُو عَنِ السَّيِّئَاتِ وَيَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ)
# تمت بحمد الله
#بقلم_مي_محمد= وأنا هخرج معاك إزاي كدا ؟!
نظر إلى كرسيه المتحرك وقدماه العاجزة ، وشعر بقلبه يتمزق ليست المرة الأولى التي يسمع بها مثل هذا الحديث ، ولكن الامر يكون أصعب إذا جاء مِن مَن نحبهم
_______________________________
# أنتِ بجد هتقابليه يا زهرة ؟!
= أيوة فيها إيه عريس ذي أي عريس هقعد معاه رؤيه شرعيه
# دا أنتِ موافقتيش تقابلي الدكتور والمحامي وعايزة تقابلي دا ؟!
= الدكتور اللي بيكلم بنات بعدد شعر رأسه؟!
ولا المحامي إللي معندوش شرف ولا ضمير أنا سألت عنهم والاتنين مينفعوش يكونوا ازواج صالحه
وكمان ماله دا ، إنسان ذي أي إنسان ، بل وكمان واحد محترم وعلى خُلق
# بس عاجز و..
= البس خمار أبيض ولا اسود على الدريس الكشمير
نظرت لها صديقتها بحنق لتجاهلها
فقالت زهرة
= أمممم بقول خليه أبيض أحسن أنا راحه اجهز عشان الناس زمانها جايه
وذهبت زهرة وارتدت ملابسها وبعد وقت جاء العريس وعائلته
لا تعلم زهره عن شعور الارتياح الذي تشعر به ، عندما اخبروها عنه
* يلا يا زهرة اخرجي بالعصير
= حاضر يا غاليه
خرجت زهره وذهبت إلى البهو ووضعت أكواب العصير على المنضدة وجلست بجانب والدها خافضة البصر ،
وأخذ والدها يتحدث مع العريس وعائلته حتى سمعت تلك الجمله المعتادة في مثل هذه المواقف
" نسيب العرسان يتكلموا "
وتركوهم لكي يتحدثوا
ومر خمسه دقائق ولم يتحدثوا حتى قالت زهره
= احم مش هتعرف نفسك
_ مش فارقه
تعجبت زهره ونظرت إليه للمرة الأولى
= إزاي مش فارقه ؟!
_ يعني هقعد اتكلم عن نفسي وفي الآخر يا هترفض دلوقتي يا إما بعدين يعني كدا كدا مرفوض ف مش فارقه
حزنت زهرة عليه يبدوا أنه تعرض للرفض كثيرًا
= بس بردوا عايزة اعرف مين مازن محمود
قالتها زهرة بنبرة كـ نبرة المذيعات
ف أبتسم مازن وقال
_ عندي ٢٧ سنه محاسب في شركه ***** وحاليًا بشتغل اونلاين ، والحمدلله ملتزم في الصلاة وحافظ كتاب الله
عايزة تعرفي حاجه تاني ؟!
= لأ تمام ، وأنا زهرة أيمن متخرجه من كليه آداب جغرافيا ، ٢٤ سنه والحمدلله منتظمه في صلاتي وحافظه كتاب الله
وأخذوا يتحدثون عن أشياء كثيرة
وشعور الارتياح زاد عند الاثنان وبعد وقت غادر مازن وعائلته
فقال والد زهرة
& بصي يا زهرة الرأي رأيك انتِ في الأول والآخر ، بس متوافقيش شفقه عليه ، دا هيبقى زوجك وأبو أولادك في المستقبل ، وهو بصراحه شخص محترم جدًا على خُلق وانا أعرفه من زمان قبل الحادثه كمان
= حادثه ؟!
& أيوة يا زهرة مازن كان بيمشي عادي وحصلتله حادثه من خمس سنين تسببت أنه يقعد على كرسي متحرك وتقريبًا بياخد علاج يحسن من حالته
= تمام يا بابا أنا هصلي صلاة الاستخارة وادعي لي يا بابا
قبل الأب رأسها وقال
& ربنا يكتب لِك الخير ويرضيكِ بيه ويسعد قلبك ويجبر بخاطرك ويرزقك بالزوج الصالح يا قلب ابوكِ
قبلت زهره جبينه ويده وقالت
= تسلملي يا غالي
ثم ذهبت إلى المطبخ لتعد مع والدتها وجبه العشاء
وتناولوا الطعام
وذهبت زهرة إلى المرحاض توضأت وشرعت في أداء قيام الليل
واخذت تسبح الله ثم صلت صلاة الاستخارة ودعت الله أن يكتب لها الخير وذهبت في نوم عميق
أما مازن فكان يقيم الليل في تضرع وخشوع للمولى عز وجل
ودعى الله أن يرضيه بحاله ويبعد عنه الشيطان ووساوسه ودعى الله أن يُحسن خاتمته ويرزقه بالجنه
وأن يشفي قدمه ويسير عليها كما كان
ودعى الله أن يرزقه زوجه صالحه تعينه على طاعه الله وتربي اولاده تربيه صالحه
كان يدعي وهو عنده يقين بالله أنه قادر على تحقيق دعائه
(وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ )
وصلوا الاثنان صلاة الفجر ونام كلاهما
في اليوم التالي كانت تشعر زهرة براحه وسعادة وشعور القبول ل مازن يزداد لديها
ومر اسبوع كانت تعيد صلاة الاستخارة وكلما صلتها كلما زادت الراحه والطمأنينه في قلبها
واخبرت والديها بموافقتها ، ودعوا لها بالسعاده والرضا
وأخبر والد زهرة مازن بموافقة ابنته
وسعدوا كثيرًا بهذا الخبر
ودعى الله مازن أن يكون لها خير الزوج الصالح
وبعد يومين كانت خطبتهم التي كانت بمنزل زهرة وكانت خطبه بسيطه ولا يوجد بها أغاني ولا شئ يغضب الله وكان هذا ما أراده مازن وهذا أسعد زهره كثيرًا وتمت الخطبه
وأثناء فترة الخطبه عرفت زهره الكثير عن مازن
وأيضًا هو عرف كل شيء عنها
وتمت خطبتهم عام
وتزوجوا وعاشوا حياة سعيدة
وفي يوم كانت زهرة تعد كوبين من السحلب
= مازن خلصت شغل ؟!
_ أيوة يا حبيبتي خلصت
= طيب اسبقنى على البلكونه وأنا جاية
_ ماشي يا زهرتي
وذهب مازن إلى البلكونه وجاءت زهرة
ووضعت الاكواب على المنضدة الصغيرة وجلست بجانب مازن
وقالت وهي تعطي له كوبه
= عملالك كوبايه سحلب عسل
فقال لها مازن
_ والله أنتِ إللي عسل
خجلت زهرة وقالت
= بس بقى بؤحرج
_ بتؤحرجي ؟!!! اسكتي فصلتيني
ضحكت زهرة وضحك مازن معها
وحاوط كتفها وقال
_ أنت عارفه قبل ما أعمل الحادثه كنت خاطب ريم بنت عمتي ولما عملت الحادثه فشكلت الخطوبه وقالتلي أنها مش هتتجوز واحد عاجز ذيّ
وعمتي قالت ل أمي
" أنتِ فاكره إن واحدة هتقبل بـ ابنك ؟! ابنك هيفضل وحيد طول عمره "
_ سمعتها واضايقت بس افتكرت قول الله تعالى
( وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِمَا يَقُولُونَ* فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَكُن مِّنَ السَّاجِدِين )
وعندي يقين إن ربنا هيعوضني خير ، وماما فضلت تدورلي على عروسه وكل لما اروح اتقدم اترفض لحد لما قالتلي عليكِ مكنتش اعرفك بس كنت حاسس براحه جميله اوووي
صليت صلاة الاستخارة ولقيت نفسي مرتاح وكلمت والدك وجيت اتقدمتلك واهو بقيتي مراتي
ابتسمت زهرة وقالت
= طب ودي حاجه حلوه ولا وحشه ؟!
_ دي حاجه حلوه اوووي
ابتسمت زهرة وقالت
= طب يلا عشان نقيم الليل وتكون إمامي
_من عنيا يا زهرتي
= هو في ذي عنيك وجمال عنيك
فقال مازن مثلها
_ بس بقى بؤحرج
وضحكوا وذهبوا ليتوضأوا
في اليوم التالي كانت زهرة تضع طعام الغداء على السفره
وجلست وبدأوا في تناول الطعام
_ تسلم ايدك يا حبيبتي الأكل جميل
= ألف هنا
وبعد وقت لمت زهرة السفرة واعدت كوب شاي لمازن وقالت
= مازن النهارده فرح واحدة صحبتي ايه رأيك نروح سوا
_ لا يا حبيبتي روحي أنت وخلي بالك من نفسك
= لأ بالله نروح سوا ونلبس ألوان ذي بعض ( ماتشنج ) إيه رأيك ؟!
ابتسم وقال
_ ماشي مش هزعلك
= هيبييييه هروح أحضر الهدوم
ضحك مازن عليها
جهزت زهرة فستان كُحلي فضفاضة وخمار ابيض وكوتش أبيض واحضرت لـ مازن قميص أبيض وبنطال كُحلي وكوتش أبيض
خرجت له وقالت
= تمام حضرت هدومنا ، أنا فرحانه إنك هتيجي معايا
_ وأنا فرحان إنك فرحانه ، ربنا يسعد قلبك دايمًا
في المساء
ارتدت زهرة ملابسها وخرجت ورأت مازن وقالت
= وأنا هخرج معاك إزاي كدا ؟!
ظن مازن أنها تتحدث عن عجزه وتعجب كثيرًا ولكن أكملت بضيق
= هخرج معاك إزاي وأنت قمر كدا ، وعينك الحلوة دي
بص أنت تلبس كاب ونضارة سودا
سعد مازن أنها لم تخجل من عجزه وقال
_ كاب ونضارة سودا بليل ؟!
= أيوة أنت قمر وكدا هتتعاكس مني ثم قالت بشر مصطنع
= عارف يا مازن لو بصيت لأي بنت هعمل فيك أي
قال مازن بخوف مصطنع
_ هتعملي إيه ؟!
= هحبسك في البيت ومش هخرجك خالص
ضحك مازن وقال
_ قربي يا زهرة
= إيه يا كبير هتضرب ولا إيه ؟!
_ تعالي يا بت
اقتربت منه زهرة وثنت على ركبتها أمامه ف قبل مازن رأسها وقال
_ ربنا يباركلي فيكِ يا ست البنات ، أنا مش شايف ولا هشوف غيرك يا زهرة
ابتسمت وقالت
= ويباركلي فيك يا قرة عيني
ثم قالت ايه رأيك في الفستان ؟!
_ جميل بس صاحبته أجمل
= يابني بتكسف ، يلا نمشي
وخرجا سويا ووصلوا إلى القاعه كانت الناس تتهامس من حولهم
ويقولون إنه عاجز كيف تزوجته هل هي كبيرة في السن ؟أم لم يأتي لها خُطاب ؟ والكثير والكثير
نظر مازن لزهرة لم يجد بعيناه خجل منه بل سعاده وبفخر به فحمد الله كثيرًا عليها
سلمت زهرة على العروس ودعت لها بالسعادة ثم جلست بجانب زوجها في سعادة
وكيف لا يسعد المرء وهو بجانب من يحب ؟!
وبعد وقت خرجوا من القاعه وأخذوا يسيران
ووقفوا أمام النيل وذهب مازن واشترى ذرة لهما وجلسوا أمام النيل ويتناولوا الذرة
فقال مازن
_ بحبك يا زهرة
تفاجأت زهرة ف أول مرة يقولها صراحةً
= وأنا كمان بحبك يا مازن
ابتسم مازن قبل رأسها في سعادة
وبعد مرور عدة أيام
كان مازن يعمل في البهو (الصاله). فوجد ورقه مكتوب عليها
" أُحبك يا أبي كثيرًا " تعجب مازن ثم وجد ملابس لطفل صغير ف زاد تعجبه ولم يستوعب فجاءت زهره وهي مبتسمه
_ ايه دا يا زهره مش فاهم
= هتكون أب يا قلب زهرة
فرح مازن كثيرًا وادمعت عيناه وقال
_ أنا .. أنا هبقى أب أنا مش مصدق انا فرحان جدااا
الحمدلله الحمدلله حمدًا كثيرًا طيبًا مُباركًا فيه
= ربنا يسعدك دايما يا حبيبي
وجاؤا الأهل وباركوا لهم وقالت والدة زهرة
* تعالي بقى يا زهرة اقعدي عندنا لحد ما توالدي عشان اهتم بيكِ
انصدم مازن فهل هتتركه ؟!
فهو لا يستطيع أن تغيب عنه ولكن هو سيكون عبء عليها مع حَملها فقال بصوت مُختنق رغمًا عنه
_ أيوة روحي عشان هناك هيبقى لكِ أحسن
لم تستطع زهره تركه فقالت
= متخفيش يا ماما أنا مش تعبانه أنا هفضل مع جوزي
رأت الأم في عين ابنتها الرجاء الا تضغط عليها فقالت
* ماشي ربنا يقومك بالسلامه أنت واللي في بطنك يا بنتي
وبعد وقت غادر الجميع
_ ليه ممشتيش مع مامتك هيبقى كتير عليكِ تعب الحمل وأنا و..
قاطعته قائله
= أنا وابني مش هنبعد عنك ويلا عشان ناكل أنا جووووعانه
ضحك وقال
_ وأنا كمان جووووعان يلا ناكل
وفي يوم كان مازن يعمل على الحاسوب وكانت زهرة تنظر إليه كثيرًا فلاحظ مازن وقال
_ بتبصيلي ليه
= عشان عايزة ابني يكون شبهك
_ تعرفي يا زهرة أنا بحمد ربنا كل شويه عليكِ وبدعي إن ربنا يحفظك ليا أنت وابننا
= ويحفظك لينا يا حبيبي ، الدكتور كلمك ؟!
_ أيوة وقالي إن الاشاعه إللي عملتها بتقول أن في تحسن بطئ الحمد لله على كل حال
= الحمدلله يا حبيبي وإن شاء الله خير
وبعد عدة شهور
كانت زهرة بالمشفى تضع طفليها فهم توأم وكان مازن قلق للغايه عليها وأخذ يدعوا الله أن تكون بخير
وبعد وقت وضعت طفليهما ورآهم مازن وكبر في آذانهم واطمأن على زهرة وأنها بخير
= اللهم بارك ذي القمر هنسميهم إيه يا مازن
_ اممم إيه رايك إسماعيل ومحمود ؟!
= ماشي حلوين ، ربنا يبارك فيهم ويجعلهم ذريه صالحه
_ اللهم آمين
وبعد عام اجرى مازن عمليه بقدميه بعد ما أخبره الطبيب أن حالته تسمح ب إجرإها ونجحت وأصبح يسير على قدميه مره آخره
سجد مازن لله يشكره ويحمده على نعمه
وفي يوم جاءت عمة مازن تطلب منه أن يسامحها عما قالته سابقًا وهي نادمه أشد الندم وتدعوا الله أن يسامحها وأن يشفي حفيدها وابن ريم ف وُلد عاجز لا يستطع أن يسير على قدمه
وسامحها مازن وأخذ يدعوا للصغير بالشفاء وأيضًا يدعوا بـ يقين
وبعد عدة أعوام
كان مازن يصلي إمام بعائلته
إسماعيل ومحمود وفرحه وزوجته وظل يحمد الله على ما فيه من نعم ويدعوا الله أن يحفظ عائلته
وما أدراك ما عوض الله 🤍🤍🌿
تمت بحمد الله
# بقلم مي محمد
# ذات الخمار
❤️
❤
🤍
2⃣
❌
👍
2️⃣
🥹
✌
👎
2.0K