روايــ🩵ـاتٌ تُـࢪضِــ♡ــيه ﷻ
February 10, 2025 at 02:27 PM
*"ࢪِوايَــ🩵ـات تُـࢪضِــ♡ــيه ﷻ"*
*|مِن الضَّلال☜إلَىٰ الهُدَى🛤️|*
*`الفصل"15"`*
(رواية من الضلال الى الهدى)
(الفصل الخامس عشر) 🇵🇸
بعد انتهاء الزفاف خرجت رحاب من القاعة وهى تقول لنفسها
يا ربى انا كنت هااروح مع تغريد طلعلى منين جوزها دة انا مش بحب امشى لوحدى
وفجاة انقطع النور من الشارع واصطدمت رحاب بشخص ووقعت على الارض
رحاب بصوت عالي الحقونى هااتخطف
هو ولك اخرصى رح تلمى العالم علينا انضبى
رحاب بدهشة مين مدبلج مسلسلات هندى وتركى
هو والله ما كان ناقصنى غيرك عند ها المساء
رحاب بغضب بقولك اى كلمنى زى ما بكلمك كدة ما تعملش نفسك خليجى
هو والله جد انا هلا عم احكى خليجى والله شكلك مجنونة
وتركها وغادر
سارت رحاب فى الشارع ورجع النور مرة اخرى وخرج الشخص الذى انصدمت بة وهو خارج من الجراج بسيارتة ومرت السيارة من امام رحاب ونتيجة للمياة التى على الارض اصبحت ملابس رحاب محملة بالطين
ركضت رحاب خلف السيارة
رحاب بغضب اقف يا جبان من شوية وقعتنى ودلوقتى شوف عملت اى في هدومى يا اعمى القلب والنظر
توقف بالسيارة ونزل منها
هو بغضب والله ما لقيت شارع تانى امرق منة من وين بدى اطلع بسيارتى
كانوا يتحدثون بجوار سوبر ماركت وخرج على حديثهم البائع فى اى خير
ثم نظر الى ملابس رحاب المحملة بالطين واكمل
انا اسف انا الا رشيت المية دى
رحاب الغلط مش غلطك لوحدك الاستاذ دة كمان غلط
هو وبعدين معك انا مليت من ها القصة شو بدك هلا
رحاب كلمنى زى ما بكلمك متعملش نفسك من بنها
ذهب البائع ثم رجع اليها واعطاها زجاجة ببسى
البائع اهدى بس وصلى على النبى خدى الببسى دة اعتذار منى على المية الا رشيتها فى الشارع
رحاب انا مش عاوزة اشرب ومينفعش اشرب دة اصلا
هو لتكونى صايمة
رحاب حتى لو كنت صايمة يا ذكى احنا بعد العشاء اكيد هااكون فطرت
البائع امال مش عاوزة تشربى لية
رحاب للاسف انت متعرفش الجريمة الا انت بتعملها انت بتبيع حاجات مقاطعة ودة حرام عليك ومتقولش اكل عيش لان فى حاجات كتيره مش مقاطعة ومتقولش مجتش عليا عشان لو كل واحد قال الجملة دي محدش ها يقاطع اصلا بس براحتك دى صحيفتك انت املاها بالاعمال الا انت عاوزها حتى لو ها تملاها بدم اخواتنا فى فلسطين انا ماشية وياريت تفكر في كلامى كويس قناة روايات ترضيه لـ مريم طارق عشان انت بتدفع تمن السلاح الا بيقصفو بية اخواتنا فى غزة وانت حر اللهم بلغت اللهم فااشهد
وتركتهم وغادرت
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
فى اليوم التالى ذهبت جورى مع ريان للغداء فقد اصبحو اصدقاء «ولا متخذات اخدان»
ريان بصراحة مكنتش متوقع ان يكون عندى صديقة ممرضة بس انتى خلتينى اعمل حاجات كتيرة انا مكنتش متوقع انى اعملها
جورى زى اى
ريان زى مثلا انى اكل كشرى من عربية فى الشارع واشترى درة وبطاطا من الشارع برضو هو بصراحه انا اخر شهر ونص مبقتش عارفنى
جورى بفرحة على فكرة انا طلعتك من حالة الاكتئاب الا كنت فيها كل حياتك شغل وبس وخليتك تحب الحياة وعشان كلامك الحلو دة عزومة بكرة عليا انا
ريان بابتسامة اة صح كدة فهمت هاناكل اى بكرة بياعين الكبدة الا فى الشارع صح والله انا لو جالى تلبك معوى ها تكونى انتى السبب
جورى متقلقش انا ممرضة وهااعلجك
صدح صوت هاتف ريان وكانت والدتة
عبلة ببكاء الحقنى يا ريان ابوك رجع اغمى علية وقاطع النفس اتصلت بالاسعاف وزمانهم فى السكة
قام ريان بسرعة من المطعم وجورى خلفة فقد سمعت المكالمة وركبوا السيارة وذهبوا
الى القصر دخلت جوري و بدات تفحصه وتتأكد
من النبض ولكن النبض توقف جوری بدموع انا
اسفه البقاء لله
بدأت عبله فى البكاء بصوت عالى
اما ریان لم يحرك ساكن وكأنه ليس ضمن الاحياء
وصلت سيارة الاسعاف وقام بكافة اجراءات الدفن
اما جوری بمجرد ما تم الدفن والعزاء خرجت
من القصر فلم يعد لها مكان هنا السبب الذي جاءت
من اجله هنا قد مات ذهبت الى البيت ولا تدري
ماذا تفعل کي تعود الى هذا القصر لا تفكر كيف مات
شخص بين ليلة وضحاها ولكن تفكر كيف تكون
صاحبه هذا القصر
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
وصلت تغريد مع احمد الى القصر
وذهبت لغرفتها حاولت ان تنام ولكن لم يغمض
لها جفت هو قاسى معها ولا يحبها لكن ماذا عن
اخته كيف يتركها في هذا الوقت في موقف كهذا
هذا ضرب من الجنون وفي نفس الوقت كيف أفنان قناة روايات ترضيه لـ مريم طارق
لم تعره اهتماماً بعد ماراته في السياره لم تطلب
منه المساعده هل كانت تتوقع رفضة يا الله ممن
تزوجت انا هل حقاً لا يملك مشاعر كما قال لها خرجت
من شقتها ونزلت للاسفل وجدت افنان جالسة
في جنينه القصر
تغريد ينفع نقعد مع بعض
شوية
افنان خير
تغريد هو انتى ليه مطلبتيش من احمد مساعده على فكره هواخوكى
افنان شوفى يا تغريد انا عندى اموت ولا افكر اطلب مساعدة من جوزك اما بخصوص انة اخويا فااحب اقولك انى معنديش غير اخ واحد بس اسمة فارس واوعى تسالينى لية تقدرى تسالى جوزك بقولك اى هو انتى اتجوزتى احمد لية
تغريد عادى يعنى من غير سبب هو كل اتنين بيتجوزو بنسالهم اتجوزتو لية
افنان طيب احب اقولك انك اتجوزتى واحد عندة اعداء اكتر من عدد شعر راسة وكلهم نفسهم فى موتة انهاردة قبل بكرة يعنى خليكى مستعدة تلبسى الاسود علية فى اى لحظة
تغريد بصدمة انتى ازاى بتقولى كدة على اخوكى
افنان اقولك على الكبيرة بقى انا اكتر واحده متمنية انك تكونى ارملة انهارده قبل بكره
وتركتها فى دهشتها وغادرت
اما تغريد وجدت خيال شخص قريب من الاشجار فى الجنينة ولم يكن سوى احمد المكان قريب بالطبع سمع كل الحديث ولكن لم يعرف ان تغريد راتة فذهب خارج القصر واخرج سيارتة من الجراج وغادر
تغريد بحزن حتى لو عامل نفسك مش فارق معاك حاجة بس الكلام الا قالتة افنان يوجع الحجر
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
فى غرفة افنان كانت جالسة شاردة فى حياتها السابقة وتتذكر اشياء من الماضى
افنان احمد انا كبرت والمفروض اعتمد على نفسي سيبنى اروح المدرسة لوحدى
احمد بسخرية اة صح كبرتى وبقيتى في اولى اعدادي اقعدى يا بت على جنب
افنان اف اصحابى كلهم بيتريقو عليا عشان انت بتودينى وتجيبنى وبيقولو عليا طفلة
احمد وفيها اى لما اكون خايف عليكي هما المفروض يحسدوكى مش يتريقو عليكى
افنان كل مرة بتضحك عليا واصدقك
احمد لا والله مش بضحك عليكى ولا حاجه بس انا عارفك بتخافى من كل حاجه عشان كده بوصلك عشان مش عاوزك تخافى انتى اصلا طول الطريق بتبقى ماسكة فيا كان حد ها يخطفك يبقى ها تمشى لوحدك ازاى
افنان مع اصحابي
احمد امم ولو طلعلك كلب فى الطريق ها تعملى اى قناة روايات ترضيه لـ مريم طارق
افنان يبقى نهار رعب عليا وعلى اهلى انا اصلا اكتر حاجه بخاف منها الكلاب بس لما بتكون معايا مش بخاف منهم بمسك ايدك واعدى
احمد طيب امال عاوزة تمشى لوحدك ازاى
افنان عشان انا كبرت يعني انت ها تفضل توصلنى لحد امتة
احمد لحد ما تتخرجى
افنان بفرحة عشان كدة مش بخاف وانا معاك عشان انت على طول معايا ومش بتسيبنى لوحدى
احمد وطول ماانا عايش مش عاوزك تخافى من حاجه
افنان كالعادة يعني ضحكت عليا وانا اقتنعت
نرجع للوقت الحالى
افنان بحزن انا عارفة انك سمعت كل كلمة قولتها لمراتك عشان انا شميت ريحة عطرك صحيح مشفتكش بس كنت عارفة انك قريب وعشان كدة قولتلها الكلام دة الا زيك ميستحقش غير. الوجع وبس عشان انت مش بتعرف تعمل حاجه غير انك توجع الا حواليك دلوقتي انا كبرت ومعرفتش تضحك عليا بكلمتين زى زمان
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
فى اليوم التالى استيقظت جورى على صوت هاتفها يصدح باتصال من ريان
ريان بحزن مجتيش لية انهارده
جورى هااجى اعمل اى انا كنت ممرضة لوالدك ودلوقتى الله يرحمة هااجى تانى لية
ريان بغضب تيجى عشانى انا انتى صحيح كنتى ممرضة لية بس كنتى صديقة ليا القصة خلصت بالنسبة ليكى كدة تمام يا جورى سلام
واغلق الخط
جورى بفرحة شكلها قريب كدة هااسكن في القصر
بدلت ملابسها وذهبت الى قصر ريان
عبلة بغضب انتى اى الا جابك هنا تقدرى تقوليلى انا شغلتك هنا لية عشان تهتمى بصحة جوزى واكيد مات بسبب اهمالك
جورى بدهشة نعم
عبلة زى ما سمعتى اطلعى برة
خرجت جورى من القصر ذهبت الى شركة ريان
جورى بندم انا اسفة انا مكنش قصدى ازعلك بس انا عارفة ان ظروفك صعبة الفترة دى عشان كده حبيت اسيبك لوحدك
ريان وهو حضرتك متعرفيش ان الواحد لما يكون مخنوق مينفعش يتساب لوحدة بس حضرتك بدل ما تقفى معايا رحتى مشيتى وكانى ولا حاجة كنتى بتشتغلى وصاحب الشغل مات وخلاص رجعتى للحياة بتاعتك وكل الا فات نستية
جورى انا والله مكنتش اعرف رد فعلك على وجودى ها يكون اى خفت يكون رد فعلك زى مامتك
ريان بدهشة لية ماما عملت اى
جورى اتهمتنى انى قصرت فى شغلى عشان كده والدك اتوفى
ريان معلش متزعليش منها هى اكيد متقصدش هى وضعها صعب الفترة دى بس اول ما تهدا ها تكون احسن
جورى ماانا خفت رد فعلك يكون زيها عشان كده بعدت
ريان يبقى متبعديش تاني
جورى ازاى
ريان تتجوزينى
♕♕♕♕♕_♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
اختم القراءة بذكر الله ♥
سبحان الله💗
الحمدلله 🦋
لا الة الا الله 🤎
الله اكبر 🤍
بقلمى هاجر عيد 🇵🇸
✪𔘓𓊔˖ִ𔘓˖ִ𓊔˖✪𔘓𓊔˖ִ𔘓𓊔˖ִ✪𓊔˖ִ𔘓𓊔𔘓✪
*تابِــع لِـقَـنَاة🩵🖇️*
*"ࢪِوايَــ🩵ـات تُـࢪضِــ♡ــيه ﷻ"*
*(""الأصلية "")*
https://whatsapp.com/channel/0029VaaJm3t2phHJHZwDzm3J
*ڪـل مَـا هو جميــل هُـنا 🩵🖇️*
✪˖ִ𔘓𓊔˖ִ𔘓˖ִ𓊔˖ִ✪𔘓𓊔˖ִ𔘓𓊔˖ִ✪𓊔˖ִ𔘓𓊔𔘓✪
❤️
👍
♥️
🌷
🤍
💋
💕
💚
💛
💜
108