
روايــ🩵ـاتٌ تُـࢪضِــ♡ــيه ﷻ
February 21, 2025 at 06:02 PM
*"ࢪِوايَــ🩵ـات تُـࢪضِــ♡ــيه ﷻ"*
*|بِـــڪَ اهتَــدَيْـت🍇|*
*`الفصل"3"`*
فتح الباب وألقي بجسده علي الأريكة ولم يأخذ أنفاسه حتي سمع صوت يقول
"فين الحاجة الحلوه بتاعتي يا بابا "
"أهي يا كنزي تعالي خديها علشان أنا مش قادر أتحرك بجد جسمي متكسر " ذهبت كنزي لوالدها وجلست علي الكرسي المجاور له وهي تقول
"مالك بس يا بابا في إيه "
تحدث وليد وهو يذهب إلي غرفته لتبديل ملابسه
"الولد اللي بيساعدني في الشغل أحمد قولتلك عليه قبل كده كتب كتاب أختو كان النهارده فكان بيقولي إنو عايز يطلع ساعه بدري علي معاده فقلتلو روح خد اليوم كلو علشان يشوف البيت وكده وقعدت انا لوحدي في المحل"
دخل إلي غرفته وأغلق الباب خلفه وسمع صوت معاذ من الخارج يقول
"إوعدني يارب بمدير زي ده بدل اللي عندي "
إنتهي وليد من تبديل ملابسه وذهب للجلوس علي الأريكه مره أخري حتي وجد معاذ يجلس بجانبه ويعتزر منه للمره الخمسون ألف فردً عليه قائلاََ
"خلاص خلاص يخربيت الزن بتاعك أنا بس كنت عايز أعرفك إن صحتك مينفعش الهزار فيها وخلاص أيمن عاقبك بدالي "
ضرب معاذ علي جبهته ثم تحدث قائلاََ
"كنزي الخباصة أكيد ، قولي يا بابا بالله عليك أعمل معاه إيه أنا تعبت منه خالص أنا مش عارف هو بيكرهني ليه "
"مش هتعمل حاجة وبعدين إنت اللي إتأخرت وفعلاََ من حقه يشغلك ساعات زيادة "
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
"بس يا بابا إنت عارف إن ساعات كثير بقعد أكثر من وقتي علشان بيبقي فيه شغل كثير كان ممكن يعديها "
مُوافقة
تَعْرِيفْ
خِصَامْ
"متنساش يا معاذ إن بينكم مشاكل أصلاََ وحتي لو كان يقدر يعديها مش هيعديها "
"طيب الأكل اللي تعبت فيه اليوم كله ده وأنا أصلاََ كنت تعبانة من المحاضرات "
قالتها كنزي وهي تقف أمامهم وبالحديث عن كنزي فهي فتاه تبلغ الواحد والعشرين عاماََ تدرس في كليه تربية
تحرك وليد ذاهباََ الي مائده الطعام وهو يقول :
"يلا يا معاذ بس إوعى تنسي رقم الإسعاف "
إنتهي اليوم وكذالك اليوم التابع له حتي أتي يوم الخميس إنتهي معاذ من عمله وذهب إلي المنزل مسرعاََ دخل معاذ المنزل ولم يجد أحد ظل يصرخ بإسم كنزي حتي وجدها تفتح باب المنزل وهي تقول
"في إيه يا إبني حد قالك إني إتخطفت إنت جيت بدري لية "
"لا ما هو أنا جاي من الشغل علطول من هنا هو بابا فين وإنتي ملبستيش ليه لحد دلوقتي ؟..."
ظلًت كنزي تنظر إليه بعدم تفهم ولم تردً عليه وذهبت إلي غرفتها لتبديل ملابسها
"في إيه يا بنتي مالك مش بتردي ليه هتلبسي ولا إيه "
فتحت كنزي باب غرفتها وألقت عليه الوسادة وهي تقول
"بقولك إيه يا معاذ أنا تعبانه وجسمي مش حاسة بيه معادنا الساعه ثمانية ممكن تقولي هنلبس من أربعة ليه إبعد عني يا معاذ علشان مرتكبش جريمة "
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
مُوافقة
تَعْرِيفْ
خِصَامْ
وبعدما إنتهت من الحديث أغلقت الباب مجدداََ دون الإنتظار لردً معاذ أدرك معاذ أخيراََ ما قام به فحاول تحسين ما فعله وهو يقول
"بتريق يا بنتي علشان إنتي بتلبسي في ساعة فبتريق عليكي يلا سلام أنا نازل أشوف إسلام رجع من الشغل ولا لا "
----------------------
وفي مكان آخر كانت مرام تتحدث مع رنا في الهاتف وهي تقول :
"بقولك إيه مش بيقولو شيخ وبتاع أنا هتصرف وهو مش هيكمل يوم هتشوفي "
ردًت عليها رنا بفقدان أمل بإقناع مرام
"يا بنتي حرام عليكي شوفيه يمكن يطلع كويس بصي سلام دلوقتي علشان ورايا حاجات أعملها وهكلمك بعدين "
أغلقت مرام الهاتف و وضعته بجانبها وبدأت في تجهيز أشيائها لتذهب إلي المنزل لتبديل ملابسها ولتكن في إستقباله
في تمام الساعة الثامنة كان معاذ وكنزي و والده يطرقون باب منزل مرام
فتح لهم محمود و أدخلهم وجلسوا جميعاََ بالداخل فتحدث وليد قائلاََ
"طبعاً إحنا جايين نطلب إيد الآنسه مرام لمعاذ إبني وإن شاء الله يسعدنا إننا نناسبكم "
رد عليه محمود قائلاََ:
"والله إحنا سألنا عنكم ومفيش حد قال عنكم أي حاجة وحشه "
قطع حديثهم دخول مرام وهي حاملة العصير وكانت ترتدي فستان لونه أسود قصير ولا تضع أي مستحضرات تجميل فهي في الأساس لا تحبهم
تفاجئ الجميع وخصوصاََ محمود ومها من ملابس مرام وتعهد لها محمود بأشد العقاب بعد مغادرة معاذ وعائلته
تحدث محمود وهو يشطاط غضباً
"مرام عروستنا تعالي إقعدي جمبي "
نظر إليها معاذ نظره واحدة وبعدها نظر إلي الأرض مسرعاً وهو يستغفر ربه بصوت منخفض
"إنت ممكن تروح إنت ومرام علي الناحية الثانيه من الصالة تتكلموا وتشوفوا دماغ بعض "
تحرك معاذ ومرام للجلوس علي الجهه الأخري والتي لا تبعد إلا أمتار قليلة عن نظر الجميع
كانت ملامح الحزن وملامح الغضب أيضاً تملئ وجه مرام مما جعل معاذ يقول :
"هو إنتي زعلانه ليه ؟..."
"لا خالص هتجوز شيخ ويومين وهيقولي إلبسي النقاب وعايزني أبقي فرحانة " من كلام مرام لاحظ معاذ أن مرام مجبرة علي الجلوس معه وأيضاً من الممكن أن تجبر علي الزواج به
"أنا مش شيخ خالص طيب ياريت كنت شيخ والله كنت هبقي فرحان والله تعرفي إن اصلاََ من أحلام حياتي إني أبقي شيخ و أدي للناس دروس وكده ياااه ياريت والله أبقي زي ما بتقولي ثانياً بقي أنا مش هقولك إلبسي النقاب دلوقتي لما نشوف حوار الحجاب الأول "
ضربت مرام جبهتها ونظرت إلي وجهه وهي تقول
"لما إنت مش شيخ إيه الذقن دي مربيها ليه ؟"
كان معاذ سعيد من أساله مرام فردً عليها قائلاََ
"تربيه الذقن سنه عن النبي صلي الله عليه وسلم في حديث بيقول قصوا الشوارب وأعفوا اللحى خالفوا المشركين متفق على صحته "
"طيب سنة مش فرض برضو يعني ممكن تحلقها مش هتروح النار عادي "
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
"مش ممكن تبقي شفيعه ليا يوم القيامة وتكون سبب في إني أدخل الجنة وكمان في آيه بتقول
وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ" إنتهي من حديثه ولم يجد رد من مرام فأضاف قائلاََ
"وبعدين مش تربية الذقن موضة أصلاََ"
"آه فعلا موضه "
"بما إنك سألتي أنا كمان هسأل , هو إنتي ليه مش محجبة "
"علشان أنا مش عايزه كده براحتي صح ولا إيه "
كانت مرام تقول في نفسها "هو هيتحكم من أولها ولا إيه يا ليله مش معدية "
رد عليها معاذ قائلاً:
"بس الحجاب فرض يعني جنة ونار "
مُوافقة
تَعْرِيفْ
خِصَامْ
"اه ما أنا عارفة كنت لبساه وقلعتو من فتره كبيرة علشان عرفت إني بشعري أحلي "
1 تعليق
" مش هقولك لا شكلك في الطرحة أحلي والكلام دا كل البنات بيبقي شكلهم من غير الطرحه من غير اللبس الواسع أحسن بكثير بس البنت جوهرة لو معاكي جوهرة أكيد مش هتسبيها في الشارع وتمشي بل العكس هتحطيها في مكان وتقفلي عليها كويس أوي وممكن كمان تجيبي ناس يحرسوها البنت زي كده مينفعش جمالها يشوفه أي حد غير محارمها جوزها كده "
"بقولك إيه أنا مش جاية أخد محاضره في الأدب والأخلاق "
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
كان معاذ متفاجئ من مرام لقد تغيرت بالفعل لم تكن بهذه الوقاحة وهي صغيره تلعب معه في المدرسة
فضًل معاذ عدم التكلم مجدداً حتي تحدثت هي قائله :
"هو أنا لو وافقت عليك هنتجوز في كام سنه ؟."
مُوافقة
تَعْرِيفْ
خِصَامْ
"مش في كام سنه أنا جاهز عندي بيت صغير كده يعني مش كبير أوي هو حلو ومعاه جنينه صغيرة قدامه حلوه أوي والبيت كلو كامل من حيث الأثاث والأجهزه الكهربائيه وكل الحاجات دي أنا عاملها "
"بس إنا شاب في بداية حياتك قعدت خمس سنين في هندسه يعني يعتبر متخرج من سنتين بس مثلاََ إزاي عملت الحاجات دي "
قناة روايات ترضيه لـ مريم طارق
"لا أنا متعود من وأنا صغير علي الشغل كنت بشتغل في كل حاجة وأي حاجة مكنتش سايب حاجة مشتغلتش فيها دا مش بسبب إني محتاج فلوس وكده لا بس أنا بحب الشغل زي بابا ، بابا طلع علي المعاش مع ذلك مبطلش شغل وفتح محل ملابس علشان يشتغل فيه، بس بقي كل الفلوس اللي كنت بشتغل بيها ماما كانت بتحوشها وتجيب بيها دهب وتشيله ليا أنا كنت صغير مش فاهم حاجه حتي بعد ما دخلت الكليه برضو كنت بشتغل لحد ما لقيت البيت دا بعت الدهب وجبتوا وبعد كده بدأت أجيب الأجهزه والأثاث في حاجات جبتها وحاجات كانت مع البيت وبابا ساعدني برضو في حاجات بس كده "
"بس أنا مش موافقة عليك "
حزن معاذ من كلام مرام الذي أصبح مثل السهم يخترق قلبه
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
1 تعليق
مُوافقة
تَعْرِيفْ
خِصَامْ
"ليه يا مرام ممكن اعرف ؟...."
"علشان أنا مش عايزه أتجوز شيخ وملتزم وكده مش عايزه أتجوز أصلاََ"
ظهرت ملامح العبوس علي وجهه مع ذلك تعهد بداخله علي تغييرها وتزوجها أيضاََ وأصبح هذا تحدي بالنسبة له
"طيب إيه رأيك بقي إنك هتتجوزيني وهتحبيني كمان علشان أنا اصلاََ واحد أتحب "
8 تعليق
إنتهي من كلامه وذهب للتحدث مع محمود تاركاََ مرام خلف تشطاط غضباً
"يا عمي أنا موافق لو إنت كمان موافق نقرأ فاتحه ونحدد معاك خطوبة وكتب كتاب طبعا أكيد بابا قالك إني جاهز "
قناة روايات ترضيه لـ مريم طارق
"أيوه قالي يا إبني فعلاََ أنا موافق نقرأ فاتحه ونحدد معاد الخطوبة بعد ما نقرأ"
كان الجميع متفاجئ من سرعة الأمر فتحدث وليد قائلاََ
"طيب ناخد رأي العروسه ؟.."
نظر محمود إلي مرام فوجدها تنظر إليه نظرة تدل علي عدم موافقتها فعاد نظره مجدداً الي وليد وقال :
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
"مرام موافقة هي لما سمعت كلام الناس عنكم وإنكم ناس محترمة قالتلي إنها موافقة قبل حتي ما تشوفكم"
بدأ الجميع في قراءة الفاتحة حتي مرام بدأت في القراءة حتي لا تحرج والدها وهي تقسم بداخلها أنها ستجعل أيام معاذ كلها خراب
"إيه رأيك يا معاذ الخطوبة الخميس اللي زي النهاردة والفرح الشهر اللي جاي ؟..."
مُوافقة
تَعْرِيفْ
خِصَامْ
1 تعليق
"موافق يا عمي بس هو ينفع ثانيه علي جنب ؟.."
"اه اكيد تعالي "
تحرك معاذ ومعه محمود متجهين إلي الشرفه للتحدث معاََ وفور وصولهم إلي الشرفة تحدث معاذ قائلاََ:
"أنا كنت عايز الخطوبة تبقي من غير أغاني وكذالك الفرح إن شاء الله "
"ليه يعني ؟...."
"الأغاني حرام وإحنا هناخد ذنب كل واحد هيمسع الأغاني دي وكمان لو في حد لسه مبطل أغاني لو جه خطوبتي هيرجع لنقطة الصفر ثاني وإحنا مش حمل الذنوب دي كلها "
قناة روايات ترضيه لـ مريم طارق
"هو طلبك مقبول وكل حاجة بس إيه دليلك إن الأغاني حرام ؟.."
إبتسم معاذ وهو يقول
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
"في حديث عن النبي صلي الله عليه وسلم يقول ليكونن من أمتي أقوام يستحلون الخمر، والحر، والحرير، والمعازف" أخرجه البخاري ،
وفي آيه بتقول :
(وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ) فقال عبدالله بن مسعود إن المقصود بلهو الحديث هي الموسيقي لكن الأغنيه لو بدون موسيقي أو كلام غزل أو شتائم بتبقي حلال "
مُوافقة
تَعْرِيفْ
خِصَامْ
إبتسم محمود لا إرادياََ وبعدها إحتضن معاذ وهو يقول
"أنا مش عارف عملت إيه في حياتي علشان بنتي تبقي ليكم ربنا يحفظك يا إبني "
ردً عليه معاذ قائلاََ:
"لا يا عمي والله أنا مش ملاك أنا فيا عيوب كثير "
كان معاذ متفاجئ من أن الناس أصبحوا يلقبوه بالشيخ معاذ ومنهم من يعتقد أنه ملاك لا يخطئ رغم أنه مليئ بالعيوب والأخطاء
"مرام هتتعبك شوية في الأول لأن هي متعودة علي حاجات غير اللي إنت متعود عليها لكن هي طيبة أوي والله وبالكلمه الحلوة بتيجي "
تحدث معاذ وهو يخرج مع محمود إلي العائله مرة أخري قائلاً:
"متخافش مرام أمانه معايا وأنا هعرف أتعامل معاها إن شاء اللًه "
وبعد قليل غادر معاذ وعائلته بعد الحديث قليلاََ في أمور الزفاف وهكذا
وفي الطريق تحدثت كنزي قائلة:
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
مُوافقة
تَعْرِيفْ
خِصَامْ
"عملتوا إيه لما رحتوا تتكلموا في ثانيه رجعت قولت موافق ونقرأ فاتحه وخطوبة كمان إيه السرعة دي أنا أول مرة أشوف كده"
رد عليها معاذ وهو يبتسم :
2 تعليق
"إتخانقنا وقالتلي أنا مستحيل أتجوزك "
تفاجئ كنزي و وليد من حديث معاذ فتحدث وليد قائلاََ:
"طيب لو هي قالت كده بجد إزاي وافقوا وقرينا فاتحة وحددنا معاد الخطوبة كمان ؟.."
"بابا مرام مغصوبه علي القعدة دي أظن إنها كانت رافضة أصلاََ إنها تقعد معايا حتي بس اللي مستغربه إني عرفت من الكلام معاها إنها تقدر تقول لأبوها لا وتعمل أي حاجة مش عارف ليه سكتت بس أكيد
هعرف "
ساد الصمت لمدة خمس دقائق حتي تحدثت كنزي قائلة:
"و إنت هتتجوزها غصب يا معاذ و إنت عارف إنها مش عيزاك ؟..."
رد عليها معاذ
"اه هتجوزها عادي وبعدين قبل الجواز إن شاء اللة هتبقي إتغيرت خالص هتشوفوا "
هنا قاطع حديثهم وليد وهو يقول :
"تفكريك غلط يا معاذ تقبل واحدة مش عايزاك وممكن تكون عايزة شخص ثاني علشان كدة رفضاك "
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
مُوافقة
تَعْرِيفْ
خِصَامْ
"لا يا بابا هي قالت إنها رافضة فكرة الجواز كلها وهي رافضه فكرة إنها تتجوز من حد زي أنا هخليها تبقي زي اصلاََ إنت عارف أنا لما بدخل في تحدي لازم أكسب "
-----------------
وعند مرام كان محمود جالس مع مها يتحدثون في أمور الزفاف ومثل هذه الأشياء حتي دخلت مرام وجلست بجانب والدها وقالت :
"يا بابا أنا مش موافقة عليه إنت إزاي بتوافق وتقرأ فاتحة وتحدد معاد خطوبة من غير حتي متاخد رأيي "
لم يغضب محمود أو يحزن حتي من حديثها فهو كان يعلم أنها ستقول هكذا وجَهْز أيضاََ ما سيقوله :
"بصي يا مرام أنا شايف إنو كويس وعيلته كمان كويسة وانا راضي بيهم وفرحان كمان أنا مش عارف إنتي رافضة ليه بس علي العموم خلاص أنا هتصل بيهم دلوقتي وألغي كل حاجة ونكلم طارق بقي ونحدد معاد نقرأ فاتحة "
فهمت مرام أن والدها الآن يخيرها بين معاذ الشاب الصالح الذي يعمل كمهندس أو طارق الفتي الطائش اللذي لا يعمل وليس لديها سوي خيارين فقط
من ستختار الآن هي لا تريد لا هذا ولا هذا هي تريد أن تظل عذباء .
---------------------
إنتهي الفصل متنسوش ال Votes
دمتم بخير وسلام 🤍
✪𔘓𓊔˖ִ𔘓˖ִ𓊔˖✪𔘓𓊔˖ִ𔘓𓊔˖ִ✪𓊔˖ִ𔘓𓊔𔘓✪
*تابِــع لِـقَـنَاة🩵🖇️*
*"ࢪِوايَــ🩵ـات تُـࢪضِــ♡ــيه ﷻ"*
*(""الأصلية "")*
https://whatsapp.com/channel/0029VaaJm3t2phHJHZwDzm3J
*ڪـل مَـا هو جميــل هُـنا 🩵🖇️*
✪˖ִ𔘓𓊔˖ִ𔘓˖ִ𓊔˖ִ✪𔘓𓊔˖ִ𔘓𓊔˖ִ✪𓊔˖ִ𔘓𓊔𔘓✪
❤️
👍
🩷
♥️
🤍
🍇
💗
💚
🌚
🌸
177