
روايــ🩵ـاتٌ تُـࢪضِــ♡ــيه ﷻ
February 24, 2025 at 06:29 PM
*"ࢪِوايَــ🩵ـات تُـࢪضِــ♡ــيه ﷻ"*
*|بِـــڪَ اهتَــدَيْـت🍇|*
*`الفصل"11"`*
بطاطس بالفراخ
حالة وفاة
مجموعة
١٠
10 تعليق
٤٣١
431 أصوات
٦٫٨٧ ألف
6867 قراءات
"السلام عليكم يا أهل البيت "
قالها معاذ وهو يفتح باب منزل والده بعدما ظل يطرق علي الباب لمدة أكثر من عشر دقائق فأضطر لإستخدام مفتاحه للدخول , لم يجد أحد في المنزل فجلس علي الأريكة وهو يقول
"صح ، أنا نسيت النهاردة أول إمتحان لكنزي يعني مش هتبقي هنا وبابا أكيد في البوتيك "
لتجلس مرام بجانبه وهي تقول
"مش هروح لوالدة زياد يا معاذ علشان أعزيها في إبنها وكده "
نظر إليها معاذ ثم تفوه قائلاََ
"هي قالتلي إن مش عايزه حد يعزيها، بس ممكن تروحي بغرض إنك تشوفيها وكده "
وفي هذه لحظة فتحت كنزي باب المنزل وهي تقول
"السلام عليكم "
ثم تنظر إلي معاذ وزوجته الجالسين علي الأريكة
"بسم اللًه ، إنت بتعمل إيه هنا "
لم تكن كنزي تحيٍ معاذ بل كانت تحيٍ ملائكة المنزل ، لينظر إليها معاذ ويبتسم ثم يقول
"بيتي، وآجي براحتي ، إطرديني يا كنزي إطرديني "
لتبتسم كنزي وتذهب للجلوس بجانبه
"أهلاً باللي مرنش عليها ولا مرة من يوم ما أتجوز "
ليعقب عليها معاذ قائلاََ:
"معلش يا كنزي والله ، مخدتش بالي والوقت عدي بسرعة "
لم تعقب كنزي لينظر إليها هو ويقول بتسائل:
"كنزي لما زياد توفي ، مقولتيش ليه يا كنزي إنتِ عارفة أنا بحبه إزاي ، محضرش جنازته إزاي يا كنزي "
تساقطت دموع كنزي وقالت وسط بكائها
"بابا قالي مقولكش علشان منزعلكش ونخرب فرحتك "
ليغضب معاذ ويقول بصوت عالِِ
"أنا مش فاهم بابا بيقول إيه ، فرحة إيه اللي تخليني محضرش جنازة أقرب حد ليا ؟.."
جلسوا يتحدثوا سوياََ حتي سمعوا صوت طرق الباب فذهبت كنزي لتفتحه حتي وجدت خالتها تهاني وإبنتها آيه فرًحبت بهم كنزي وأدخلتهم وما أن رأت آية معاذ حتي تفوهت قائلة
"معاذ وحشتني قوي بجد ، إتغيرت قوي يا معاذ "
ليغض معاذ بصره ويقول
"أكيد يا آية، عشر سنين مشوفتكيش "
لتبتسم له آيه وتقول
"ياه إنتَ فاكر إسم آية . قولي يا دودو محدش بيقولي يا آية دلوقتي إنتَ عارف أنا مش بحبه "
ليضحك معاذ ويقول
"ماشي يا دودو "
وثم تنظر آية إلي مرام وتتفوة قائلة
"هي دي مراتك ؟."
لتردً مرام قائلة وهي تشتاط غضباً
"أيوة مراته "
لتتحدث آية وهي تنظر لمرام بنظرة إشمئزاز
"بس دي مش إستايلك خالص يا معاذ "
كانت دموع مرام علي وشك أن تتساقط من شدة الحزن والغضب حتي لاحظ معاذ ذلك فتفوه بغضب :
"إنتِ ليه بتقولي كده ، إنتِ تعرفيها علشان تقولي عليها كده مرام دي أحلي وأطيب شخص ممكن تشوفيه " ثم ينظر إلي مرام ويغمز لها ويقول :
"مش صح يا مرمر "
لتغضب آية من دفاعة عنها وتقول
"مش قصدي يا معاذ ، أنا قصدي في الشكل "
ليرد عليها قائلاً
"لا والله حتي في الشكل هي أجمل واحدة في العالم في عيني "
لتنظر إليه مرام وتقول له بدلال :
"ممكن ثانيه يا عمري في البلكونة "
ليضحك معاذ عليها ويذهب معها إلي الشرفة وما أن ذهبوا حتي قالت له بتهديد
"إنتَ عارف يا معاذ لو مسبتش البيت دلوقتي هعمل إيه "
ليضحك هو ويعقب قائلاََ
"أمشي أروح فين طيب "
قالت:
"روح عند إسلام روح أي مكان المهم تمشي "
ليبتسم هو ويقول لها بخبث:
"أنا شامم ريحة غيرة "
لتردً عليه هي قائلة
"أيوة غيرة إنت مش شايف بتكلمك إزاي "
ليرد هو عليها بالموافقة علي المغادرة ويخرجا سوياََ من الشرفة ويستأذن من كنزي بالذهاب إلي صديقة ثم يذهب إلي مرام ويقبل رأسها أمام الجميع ويقول
"أنا همشي يا مرمر ، شوية وهجيلك ثاني "
لتبتسم هي وتردً عليه بدلال
"متتأخرش بس "
ليضحك هو ويخرج من المنزل تاركاً آية خلفه تشتاط غضباً .
وما أن أتي الليل حتي إستأذنوا بالمغادرة ، وبعد وصولهم إلي منزلهم حتي ذهب معاذ إلي السرير ليلقي بنفسه عليه وذهبت مرام لتبديل ملابسها .
فتح معاذ هاتفه ليجد مرام قد قامت بتنزيل حالة فقام بفتحها فأنهدش مما كتبته فكان المكتوب
"أحببت شخصاً لا يبادلني نفس الشعور وأحبني شخص لا أبادله نفس الشعور لا أعلم أيهما أسوء أن أكون مكسوراََ أو أكسر روحاََ"
غضب معاذ بل إشتاط غضباََ ولكنه حاول الهدوء وتصنع الإبتسامة ثم ذهب إليها ليمسكها من ملابسها من الخلف وهو يقول بمزاح:
"مين يا أختي ده إللي أحببتيه ولم يحبك ومن اللي حبك ومحبتهوش "
لتتفاجئ هي وتقول بمزاح:
"دي جملة عجبتني والله يا أبيه معاذ "
رفع إصبعه إلي وجهها ويقول بتهديد:
"عارفة يا مرام لو الحالة دي متمسحتش دلوقتي هعمل فيكي إيه ؟.."
لتتفوه هي بعناد
"هتعمل إيه يعني أنا Strong Woman ولا يهمني "
لم يعقب هو بل حملها وذهب بها إلي المسمار اللذي يكون بالحائط ويحملها إليه لتصيح هي بصوت عالٍ قائلة:
"همسحها يا معاذ ، همسحها والله نزلني"
لم يعقب هو بل ذهب لإحضار هاتفها ثم تفوه قائلاً
"الرقم السري إيه قولي بسرعة"
لتخبره هي بالرقم السري ليفتح هاتفها ليفتحه ثم يتفوه قائلاً
"إيه ده التطبيقات كلها شبه بعض فين الواتس "
لتضحك هي وتقول
"إيه رأيك شكلهم حلو كده صح "
ليعقب هو قائلاََ
"إسكتي قال حلو قال " ثم يكمل وهو يفتح تطبيق ما
"لقيته " ثم يتفاجئ بكونه تطبيق الموسيقي وتضحك هي وتقول
"إيه رأيك خدعه صح "
ليتفوه هو بإنهادش
"كل دي موسيقي عندك ، بقي حرم معاذ العامري عندها كل الموسيقي دي "
لتتفوه هي بتسائل:
"صح أنا مفهمتش إنتَ ليه عملت الفرح والخطوبة من غير موسيقي؟.. "
ليبدأ هو بقول أن الموسيقي حرام ويقول لها الدلائل مثلما ذكر في الفصول السابقة ،ويضيف إلي حديثه قائلاً
"بعد كل الدلائل اللي قولتهالك تثبت إن الموسيقي حرام ، قوليلي رأيك وأنا هحترمه جداً أمسحلك الموسيقي دي ولا لا "
لتجيب هي قائلة
"متمسحهمش أنا همسحهم "
ليعقب وهو يضحك:
"أنا قولت هحترمه بس مقولتش هنفذه "
ويبدأ في مسح واحدة وبعدها الأخري وهو يضحك حتي إنتهي .
لتصيح هي بصوت عالِِ
"نزلني يا معزتي بقي "
ليتحرك هو خارج الغرفة وهو يقول
"علشان معزتي دي مش هنزلك يلا سلام "
___________________
وبعد إنتهاء أيام العطلة كان معاذ يعد نفسه للذهاب إلي العمل وكذلك مرام التي كانت ترتدي ملابسها الذهاب إلي العمل
"يلا يا مرام إتأخرنا ، مش عايز آخد ساعات زيادة "
أضف تعليقاًتفهوت مرام وهي تخرج من باب الغرفة
"خلصت خلاص يلا "
عندما رآها معاذ تفوه قائلاََ
"شكلك حلو قوي بالخمار يا مرمر"
لتبتسم هي وتعقب قائلة
"أيوة أنا برضو حسيت إن شكلي أحلي بالخمار لما جربته من عند كنزي في الأول ، بعديها قولتلك إنِي عايزة البسه "
ثم إتجهت مرام ومعها زوجها إلي السيارة الخاصة بها وقبل أن تتحرك تفوه معاذ بمزاح قائلاََ:
"بتعرفي تسوقي ولا أقول الشهادة ؟.."
لتتحرك مرام وهي تقول :
"لا بعرف أنا بسوق من بدري متخفش يا معزتي "
ليضرب معاذ وجه بيده وهو يقول
"معزة ، معزة ثاني يا مرام نزليني يا مرام "
لم تعقب عليه مرام بل جلست تضحك عليه فهي تحب ردة فعله عندما تناديه "معزة"
وصل معاذ إلي مكتبه ولم ينتهي الكثير من الوقت حتي أتي زميله أنس ليبارك له وبعدها قال
"عرفت إللي حصل في أيمن؟...
رفع معاذ كتفيه بعدم معرفة ليكمل هو كلامه
"مش بيجي الشغل إبنه مات فجأه "
ليتفاجئ معاذ ويقول
"لا حول ولا قوة إلا بالله ، كويس إنك قولتلي علشان أروحله , لا حول ولا قوة إلا بالله"
ليتفوه أنس قائلاً:
"يا أبني مش أيمن ده اللي طردك مليون مرة قبل كده ودائما بيعاندك ، مالك زعلان عليه كده ليه "
ليعقب عليه معاذ قائلاََ:
"مش معني إن في بينا شوية مشاكل إن ده يخليني أفرح لما يحصله مصيبة , والموت من المصائب ومقدرش أفرح أبداََ عليه "
ليبتسم أنس ويقول وهو يغادر المكتب
"ربنا يبارك فيك يا معاذ ، يلا همشي أنا أشوف شغلي "
_____________
وبعد الإنتهاء من العمل ذهب معاذ إلي منزل أيمن بعدما سأل صديقه علي مكانه وما أن دخل حتي كان يحتضن أيمن وهو يقول
"البقاء لله ، ربنا يصبرك "
بكي أيمن وهو يقول
"ربنا يخليك يا معاذ "
جلس أيمن ومعه معاذ ، حاول معاذ أن يخفف من بكاء أيمن ليقول
"أيوه ما أنت بتكرهني أكيد هتقولي ربنا يخليك "
ليضحك أيمن ويقول
"أنا بدعيلك يا إبني "
ليبتسم معاذ ويقول
"الله يخليك في اللغة العربية الفصحي يعني الله يتركك لكن هي بالنية برضو ، يعني إنت كده بتدعي عليا شكراً يا عم "
ليبتسم أيمن ويقول
"لا يا عم والله ، إنت مش بتقول بالنية والله نيتي أدعيلك "
ضحك معاذ ثم تفوه قائلاً
"أنا عارف والله ، أنا بهزر معاك لما شايفك بتعيط "
إنتهت خمس دقائق في صمت حتي تحدث أيمن قائلاً
"معاذ ، إنت أكثر واحد كويس في الشركة وإنت أكثر واحد عارف الشغل ، أنا عايزك تاخد مكاني الشغل كمدير للقسم"
حاول معاذ إخفاء فرحته وقال :
"ليه ، وإنتَ هتروح فين "
ليعقب عليه أيمن قائلاً
"أنا مش قادر أقعد هنا ثاني بعد ما إبني إتوفي أنا هسافر برة مصر "
ليبتسم معاذ ويقول
"ربنا يسعدك ويجعلك في كل خطوة خير "
وبعد قليل إستأذن معاذ بالمغادرة وذهب إلي المنزل ولكن لم يجد مرام هناك فقرر أن يقوم بإعداد الطعام حتي تأتي وبالفعل شرع بالإعداد حتي سمع صوت باب المنزل يُفتح ومرام تدخل وتلقي بنفسها علي الأريكة بدون حديث فذهب هو إليها وتفوه قائلاً
"إتأخرتي ليه يا مرمر "
وما أن رأته يرتدي ملابس إعداد الطعام حتي كانت غارقة في ضحكاتها، لم يفهم هو السبب فقال بتسائل:
"بتضحكي علي إيه يا بنت "
لتقول هي وسط ضحكاتها:
"إيه اللي إنت لابسه ده "
ليقول هو:
"دي مريلة المطبخ ، تصدقي أنا غلطان إني بعملك أكل "
تفوهت وهي تدخل الغرفة لتبديل ملابسها:
"لا لا قمر والله "
ليدخل هو خلفها وهو يقول
"إتأخرتِ ليه "
لتعقب هي قائلة:
"إتأخرت وخدت ساعات زيادة متفكرنيش "
ليضحك معاذ ويقول :
"أحسن"
ذهب معاذ إلي المطبخ وأتي بالطعام ووضعه علي المائدة وجلست مرام بجانبه وبعدما تذوقت الطعام قالت :
"الله الأكل حلو قوي , إنت بتعرف تعمل أكل؟ "
ليضع هو الطعام في فمه وهو يقول
"أنا مش بعرف بس سمعت أم سمر علي اليوتيوب "
ضحكت هي بصوت عالِِ مما جعله يقول
"لو إنتِ بتعرفي تعملي أكل مكنتش رحت لأم سمر "
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
بطاطس بالفراخ
حالة وفاة
مجموعةجلست تضحك فأراد مشاكستها فتفوه قائلاََ
"بما إن آيه في أجازة ممكن أخليها تعملي أكل هي بتعمل أكل حلو قوي "
إشتاطت غضباً وتفوهت بتهديد
"أبقي جرب يا معاذ تعمل كده "
_______
وبعد قليل كان معاذ جالس في الغرفة ولاحظ إختفاء مرام مما جعله يخرج ليبحث عنها ، فوجدها تجلس علي الكرسي في حديقة المنزل وتمسك بقلم وتكتب أشياء ، فذهب إليها بهدوء فوجدها تستمع إلي فديوهات تعلم الطعام وتكتب الملاحظات مما جعله يغرق في الضحك ، لاحظت مرام صوته فأدارت وجهها لتجده يقف بالخلف ويراها ، فتفوه هو وسط ضحكاته
"كل ده علشان قولتلك إن آية بتعرف تطبخ؟.."
لتعيد هي تركيزها إلي الهاتف وهي تقول:
"أيوة لازم أكون ست بيت شاطرة "
جلس بجوارها وقال
"كلام طنط أثر عليكي "
وضعت القلم وقالت :
"يا أبني سيبني أركز علشان أعملك بكرة أكل حلو "
ليعقب هو :
"هتعملي إزاي وأنا برجع قبلك من الشغل "
إبتسامت هي وقالت:
"هروح الشغل بليل "
قال وهو يتحرك متجه إلي المنزل :
"خلاص أنا كمان هكلم محمد أقوله إنِ هروح بكرة بليل ويروح هو الصبح "
_________
وفي الصباح إستيقظت مرام الساعة الواحدة ظهراً وأيقظت معاذ وبعد إنتهائهم من الصلاة ذهبوا سوياََ إلي المطبخ وتفوه معاذ قائلاََ
"ها هنعمل إيه يا شيف مرمر "
ضحكت مرام وقالت :
"مساعد الشيف , محتاجين فراخ علشان عايزة أعمل صنية بطاطس بالفراخ "
قال معاذ وهو يخرج من المطبخ
"من عيني يا شيف يلا سلام "
__
وبعد قليل كانوا قد إنتهوا من الطعام ووضعوه علي المائدة وتفوهت مرام قائلة:
"مساعد الشيف ، دوق وقول رأيك "
ليضع معاذ الطعام في فمه ويقول:
"الله ، حلوة قوي يا شيف "
لتبتسم مرام وتضع الطعام في فمها وتقول
"حلوة إيه يا معاذ ده مفيش ملح خالص "
ليربت هو علي كتفها ويقول
"عادي يا ستي أهو الملح تحفة حلو قوي يا مرمر "
ويبدأ في وضع الملح علي الطعام وتحدثت هي قائلة
"معاذ إنتَ بتجبر بخاطري صح "
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
بطاطس بالفراخ
حالة وفاة
مجموعة_"لا والله حلوة خالص كلي بس "
وبعد قليل نظر معاذ إلي الساعة فوجدها الساعة الثامنة مما جعله ينتفض من مكانه وهو يقول
"مرام الساعة ثمانيه قومي إلبسي بسرعة "
لتنتفض هي الأخري وتذهب لإرتداء أي شئ وفي وقت قليل كان كل شخص أصبح في عمله
وما أن دخل معاذ حتي وجد أيمن ينتظره ويقول
"مهندس معاذ عارف الساعة كام دلوقتي"
ليتفوه معاذ بأسف
"أنا آسف ، إن شاء الله مش هتتكرر "
ليعقب عليه أيمن قائلاً
"أسفك مش مقبول هتشتغل لساعتين زيادة "
ليتفوه معاذ وهو يغادر المكان متجه إلي مكتبه
"طيب بعد إذنك "
سحبه أيمن إليه وضمه إلي زراعيه وهو يقول بمزاح:
"بهزر معاك يا معاذ مالك "
ليضمه هو الآخر وهو يقول
"حبيبي يا أيمن والله "
ليعقب عليه أيمن قائلاََ
"تعالي بقي أوريك مكتبك و أعرفك علي فريد اللي هياخد مكانك بليل علشان لو عوزت تبدل زي النهاردة "
________
كانت مرام تمشي بسرعة قبل أن يراها أحد حتي سمعت صوت يقول
"دكتورة مرام"
___________
متنسوش ال Votes وال Comments اللي بتشجعني أكمل
انا عملت الجروب اللي قولتلكم عليه هتلاقوا اللينك في أكونت الفيس بتاعي إسمه Mariam hasiam
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
mariam_Hasiam_2000
بطاطس بالفراخ
حالة وفاة
مجموعة
✪𔘓𓊔˖ִ𔘓˖ִ𓊔˖✪𔘓𓊔˖ִ𔘓𓊔˖ִ✪𓊔˖ִ𔘓𓊔𔘓✪
*تابِــع لِـقَـنَاة🩵🖇️*
*"ࢪِوايَــ🩵ـات تُـࢪضِــ♡ــيه ﷻ"*
*(""الأصلية "")*
https://whatsapp.com/channel/0029VaaJm3t2phHJHZwDzm3J
*ڪـل مَـا هو جميــل هُـنا 🩵🖇️*
✪˖ִ𔘓𓊔˖ִ𔘓˖ִ𓊔˖ִ✪𔘓𓊔˖ִ𔘓𓊔˖ִ✪𓊔˖ִ𔘓𓊔𔘓✪
❤️
👍
🤍
🤎
🥹
🫶
♥️
🌟
🌷
🌻
94