
حڪاية و ࢪواية'ه📚🩶⊁.↻))
June 17, 2025 at 08:00 PM
._*ࢪوايـه عشق الاسياد🍒⸙♡»))*_
*تمت مشارڪتها من قنوات ميجو*🐥🖤‘‘
*`تابع قناة حكايه و رواية`📚🩶* https://whatsapp.com/channel/0029VaZMeBQFHWq2c6RIYg3G
*`تابع قناة مٰقـهـٰى الــرٍوآيٰـات`☕🤎* https://whatsapp.com/channel/0029VaeOIp8ADTOF6I5O1G2y
*`تابع قناة حڪاية و ࢪوآيـة②`📚💙* https://whatsapp.com/channel/0029VaqVr5g6GcGBmMo0VT1x
*`تابع قناة ʂƚιƈƙҽɾ || 𝑀𝒾𝑔𝑜𝑜`💝’’*
https://whatsapp.com/channel/0029VarFafkBvvsgJ0is992z
*`تابع قناه (دحـيح الأفلام)`💗🥥*
https://youtube.com/channel/UCD4yRjTfvn9DE1kK9aXytWQ?si=XMDcGut0lTmKHv9a
الجزء 13:
الفصل الثالث عشر
بسم الله الرحمن الرحيم
فاطميه فتحت الباب ل كامل
كامل: سلام عليكم يا امي
فاطيمه:وعليكم السلام يا ابني
طمني عملت ايه
كامل:ولا حاجه اخدوا مني ال c.v وقالولي هنبقي نكلمك
فاطميه:خير أن شاء الله يا حبيبي
كامل:هي حياه نامت ولا ايه
فاطيمه:لا حياه صاحيه وقاعدة في البلكونه
ادخلها يا كامل علشان عايزاك في موضوع مهم
كامل: موضوع ايه دا يا امي
فاطيمه:حياه هتحكيلك
انا هدخل احضرلكم الغدا عقبال متخصلوا كلامكم
فاطيمه سابت كامل ودخلت المطبخ
كامل قرب من البلكونه ودخل لحياه لاقي حياه قاعده على الكرسي وباصه قدامها وساكته كامل سند على الحيطه وحط ايده في جيبه
كامل:امي قالتلي انك عايزاني
حياه لفيت وشها ليه وفضلت بصاله وساكته
كامل:في ايه يا حياه مالك
وايه ال في ايدك دا
حياه بصيت ل الجواب وقامت وقفت
حياه:مفيش يا كامل
اصل اصل
اصلي كان بقالي مده مبروحش الجامعه ف الجامعه بعاتتلي على الفيلا جواب انذار انهم هيرفضوني لو غيبت تاني
كامل:والجواب دا جالك هنا ازاي
حياه:ها
ااه
اصل نور جاتلي هنا الصبح وجابتهولي
كامل:كده بردو يا حياه
انتي عايزه تضيعي اخر سنه ليكي
غيابك دا مكانش ليه داعي يا حبيبتي
حياه:معلش يا كامل بقي
يومين كده هرجع اروح الجامعه من تاني
بس نور تجيبلي هدومي وكتبي بس وانا هرجع الجامعة تاني
كامل:وانتي لسه هتستني يومين
انا هروح دلوقتي واجبلك حاجتك كلها
حياه:تروح فين دلوقتي يا كامل
استني بكره طيب ونروح مع بعض
كامل:وتضيعي عليكي يوم كمان في الجامعه والله اعلم ايه ال هيحصل لو مروحتيش بكره
كامل كان هيمشي بس حياه مسكت ايده
حياه:استني بس يا كامل
انا في موضوع مهم لازم اكلمك فيه قبل ما تروح هناك طيب
كامل:لما اجي يا حبيبتي نبقي نتكلم في كل ال انتي عايزاه
كامل مشي من قدامها وحياه راحت وراه وفضلت تكلمه بس هو مكانش بيرد
فاطيمه خرجت من المطبخ وشافت كامل ماشي بسرعه
فاطيمه وهي بتحط الاكل على السفره: على فين يا كامل
كامل:مشوار صغير يا امي
اكلوا انتو انا هتاخر شويه
حياه:يا كامل استني شويه بس
اسمعني وبعد
كامل خرج وقفل الباب وراه
فاطيمه:في ايه يا حياه
حياه اتنهدت: في أن الحاجة الوحيده ال كامل مش هيبطلها ويكبر على انه يعملها العند
ربنا يستر
فاطيمه:يستر على ايه
انا مش فاهمه حاجه
حياه:ابنك راح يجيب حاجتي من الفيلا علشان ارجع الجامعة تاني من بكره يا مرات عمي
فاطيمه:طيب ما كويس يا حياه
ايه ال مزعلك في كده
حياه:ال مزعلني اني معرفش رد فعل داليا لما تعرف أن ابنها عايز يتجوزني
ولما تلاقي كامل قدامها الله اعلم بقي هتعمل ايه
فاطيمه:يا حياه خضتيني هتكون هتعمل ايه يعني
وبعدين هو مش مصطفي دا ابنها وهي ممكن تعمل اي حاجه علشانه
اكيد هتوافق وهتحاول تحبك متخافيش بقي
يلا علشان ناكل بقي
فاطيمه قعدت على السفره
حياه بصاتلها واتنهدت وراحت قعدت قدامها
كريم:حياه!!
انت عايز تتجوز حياه
مصطفى:وفيها ايه يعني يا بابا
هي حياه دي مش بني ادمه زيها زينا ولا علشان مش من نفس مستوانا
كريم:بس انا مقولتش كده
انا اقصد انك انت ال مش مناسب ل حياه
أنا مش مستعد اجوز حياه ال ابوها سايبها امانه عندي لواحد صايع زيك ولا ناجح في دراسته ولا ناجح في حياته كلها اصلا
داليا:يا سلام
يعني لو كان مصطفى مهتم بدراسته كنت هتسيبه يتجوز الخدامه ال اسمها حياه دي
كريم:مليون مرة اقولك حياه مش خدامه حياه زيها زي نور وزينب
وانا مسمحلكيش انك تتكلم عنها كده
داليا:وانا كمان مسمحش انها تكون مرات ابني في يوم من الايام
كريم:انا اصلا موافقتش علشان انتي تقبلي
مصطفى:ممكن تبطلوا خناق وتسمعوني شويه
انا بحب حياه وهتجوزها يعني هتجوزها
سواء قبلتوا او رفضتوا
دي حياتي انا وانا الوحيد ال اقرر اعيشها ازاي مش انتو
انا روحت وكلمت حياه ووعدتها اني هروحلهم وانتو معايا
ف ياريت يا بابا حضرتك تتصل ب ابن عمها وتحدد معاه يوم علشان نروح نطلب ايديها
لاني هتجوزها يعني هتجوزها
مصطفى سابهم ومشي
كريم:هي دي تربيتك ل ابنك
شايفه بيتكلم معانا ازاي
كريم سابها وخرج برا الفيلا
داليا كانت متعصبه جدا
داليا:مش هسمحلك تاخدي مني ابني يا حياه حتي لو وصلت اني اموتك
نور راحت علي المكتب بتاعها وهي محنوقه
سليم اول ما شافها قام وقف
سليم:نور
انتي ايه ال جابك دلوقتي
نور :للدرجه دي مش طايق تشوف وشي
سليم:ايه الهبل ال انتي بتقوليه دا يا نور
وانا مش هطيق اشوف وشك ليه
انا بس مستغرب انتي ايه ال جابك دلوقتي
نور بصاتله بحزن:جيت اشوف شغلي ال أتأخرت عليه
اصل الشغل دا الحاجة الوحيدة ال بقدر اخرج فيه حزني وزعلي
سليم:حزنك؟!
وايه بقي ال مزعلك يا ست نور
سليم قاعد على المكتب بتاع نور ونور قعدت على الكرسي ورجعت راسها ل ورا
نور:مشكله حصلت مع قدر اخويا
خلتني أتأكد اننا ملناش حظ في الحب
ولا انا ولا هو
سليم:حب
هو انتي حبيتي ولا ايه
نور:مبقاتش فارقه بقي
كده كده انا متحبتش يبقي ملهاش لازمه الإجابة على السؤال دا
مسحت دموعها وابتسمت:قوم بقي علشان اعرف اشتغل
انت هتفضل قاعدلي كده ولا ايه
سليم حط ايده على وشها ورفع وشها ال كانت منزلاه في الارض
سليم:نور انتي جميله اوي والف واحد يتمناكي
ولو كنتي حبيتي شخص غبي مقدرش يشوف جمالك ويحبك ف انتي لازم تبعدي عنه وتنسيه
وانا واثق ومتأكد أن هيجي يوم وهتحبي تاني
بس ساعتها الشخص ال هتحبيه دا هو كمان هيحبك وهينسيكي ال فات
نور :تفتكر
سليم ابتسم:انا متأكد
الباب خبط
سليم قام بسرعه ونور وقفت
احمد:انا اسف جدا بس انا لاقيت الباب مفتوح ف دخلت
نور:لا ولا يهم حضرتك
اتفضل اتفضل
احمد دخل ومد ايده ل نور
احمد:احمد التهامي دكتور تجميل
نور مدت ايديها وسلمت عليه:اهلا ب حضرتك نور المنشاوي
احمد مسك ايد نور وباسها
نور سحبت ايديها بكسوف وابتسمت
سليم ادايق ومد ايده ل احمد
سليم: سليم حامد زميل الانسه نور
احمد سلم عليه وسليم ضغط على ايده جامد
سليم:اتفضل حضرتك على مكتبي اعتقد اني هفيد حضرتك اكتر من نور
لان نور لسه مبتدئه
نور بصاتله ب استغراب
احمد:لا شكرا ل حضرتك
انا جاي مخصوص للانسه نور
نور:انا تحت امرك طبعا
اتفضل حضرتك
احمد قعد وسليم كان مدايق جدا
حياه كانت قاعده بتاكل تلفونها اتبعتله رساله
حياه مسكت التلفون وفتحت الرسالة:هستناكي الساعه ١٢ في الكافية ال كنتي فيه الصبح
حياه ردت:تمام ماشي
مش هتاخر على حضرتك
حياه قفلت التلفون وحطيته جمبها
فاطيمه:مين يا حياه
حياه:دا واحده صاحبتي في الجامعه يا مرات عمي
الباب خبط
حياه:انا هروح افتح
حياه قامت وفتحت وكان محمود
محمود اول ما شافها فضل باصص عليها شويه وهو ساكت
حياه: حضرتك عايز حاجه؟!
محمود لف وشه بسرعه:انا اسف
بس هو كامل هنا
حياه ابتسمت:لا كامل راح مشوار وراجع بعد شويه
محمود:طيب ممكن لما يجي تقوليله محمود سأل عليك
حياه: حاضر
محمود مشي
حياه قفلت الباب وفضلت واقفه سرحانه شويه
فاطميه:مين يا حياه
حياه فاقت من سرحانها وراحت ل فاطيمه:دا صاحب كامل يا مرات عمي كان عايزه وانا قولتله انه مش هنا
فاطيمه:وهيكون عايزه ليه بس
حياه قعدت على السفره تاني وهي سرحانه
زينب وقفت العربيه بتاعتها في مكان هادي ومسكت تلفونها وبعتت رساله للشخص ال بيكلمها
زينب:قررت بعد شهر انها تبعت رساله ل ال بيكلمها دا
كانت طول الوقت سايباه يتكلم بعد ما زهقت منه ومكانتش عارفه تخلص منه
زينب كاتبتله رساله
_انت مين وتعرفني منين
رد عليها
_انا واحد يعرفك من زمان وبيحبك اوي
وعلى فكره انا قريب منك اوي وممكن تكوني بتشوفيني اغلب الوقت
_انا بشوفك اغلب الوقت!
فين وازاي
_عارف انك في يوم هتوصليلي وهتعرفي انا مين
زي ما انتي بقيتي متعوده عليا زي ما قولتلك قبل كده انك هتتعودي عليا وحصل هيحصل وهتعرفي في يوم انا مين
وفي اليوم ال هتعرفي فيها انا مين هتكوني حبتيني مش اتعودتي على وجودي وبس
زينب كانت عماله تفكر هي تعرفه منين بس مكانتش قادره تعرف
في بيت تالا
تالا قاعده وحاطه رجل على رجل وحور قاعده قدامها
تالا:انا لحد دلوقتي مش فاهمه حضرتك عايزه مني ايه
حضرتك عماله تقولي كلام انا مش فاهمه معناه ومش عارفه حضرتك عايزه ايه
حور وهي بتحط رجل على رجل:ايه ال مش مفهوم في كلامي
بقول ل حضرتك خطيبك بيلعب بيكي وبيخونك وخاطبك بس علشان الشغل ال بينه وبين اهلك
ولما الشغل دا يخلص هيسيبك
تالا:انا مش فاهمه حضرتك بتقولي الكلام دا ليه وايه دليلك على كده
حور:دليلي اني ضحيه ل قدر زي زيك وانه كان بيلعب بيا انا كمان
تالا اتنهدت:لحد دلوقتي حضرتك مقولتليش ايه المطلوب مني
يا ريت حضرتك تقولي ال عندك لاني مش فاضيه و ورايا شغل
حور: ماشي انا هقولك انا جايلك ليه
انا جايلك انهارده علشان انا وانتي نحط ايدينا في ايد بعض وندمر حياه قدر قبل ما هو يدمر حياتنا احنا الاتنين
ولو انتي وافقتي انا مرتبه انا هعمل ايه علشان ادمر حياته كلها هو وحبيبه القلب بتاعته
الباب خبط
تالا عليت صوتها:هانيا
افتحي الباب
هانيا راحت فتحت
هانيا:قدر بيه
رايكم
الجزء 14:
الفصل الرابع عشر
بسم الله الرحمن الرحيم
حور قامت بسرعه: قدر!
تالا قامت وقفت:في ايه
اهدي شويه بالراحه
حور بصوت واطي:اهدي ازاي
انتي مش سامعه
بتقولك قدر جاه
اعمل ايه انا دلوقتي
دا لو شافني هتبقي مصيبه
تالا: متخافيش مش هيشوفك ادخلي المكتب ال هناك دا وانا همشي بسرعه واخرجك
حور:ماشي
حور جريت علي المكتب وفتحته ودخلت وقفلت الباب وراها بسرعه
قدر وهو واقف على الباب:تالا هانم موجوده
هانيا:اه طبعا يا قدر بيه موجودة
ثواني هندها ل حضرتك
تالا جات:مين يا هانيا
هانيا:قدر بيه يا تالا هانم
تالا واقفت قدام قدر وبصيت ل هانيا:طيب ادخلي انتي شوفي شغلك
هانيا دخلت
قدر:ممكن اتكلم معاكي شويه
تالا:طبعا اتفضل
قدر:لا
ممكن تيجي معايا نقعد في اي كافيه علشان نعرف نتكلم براحتنا
تالا:ماشي
ثواني اخد شنطتي واجيلك
تالا دخلت المطبخ ل هانيا وكلمتها بصوت واطي
تالا:هانيا أول ما امشي انا وقدر بيه تاخدي الانسه ال جوا دي وتمشيها بسرعه ماشي
هانيا:تحت امرك يا تالا هانم
تالا خرجت من المطبخ وراحت اخدت شنطتها وخرجت ل قدر
زينب وصلت الفيلا بس لاقيت البواب واقف مع واحد بيتكلموا
زينب وقفت قدامهم بالعربيه
زينب:في حاجة يا عم اسماعيل
اسماعيل:مفيش حاجه يا ست هانم
بس الاستاذ كان جاي ياخد حاجة الانسه حياه وبيقول انه ابن عمها
زينب بصيت ل كامل:حاجات حياه
طيب خلاص يا عم اسماعيل روح انت
يا استاذ
كامل:نعم يا انسه
زينب:اركب حضرتك وانا هخليهم يجهزولك حاجه حياه علطول
كامل:شكرا ل حضرتك
انا هروح اتمشي شويه عقبال ما يجهزولي الحاجة
زينب:طيب اتفضل استني معايا جوا لحد ما الحاجة تجهز
كامل:ملوش لزوم انا هتمشي شويه لحد ما تحضروا الحاجة
كامل سابها ومشي
زينب:ماله دا
زينب دخلت الفيلا وركنت عربيتها ونزلت منها لاقيت كريم واقف بيبص عليها
زينب ابتسمت وقربتله: مساء الخير يا بابي
زينب باسته
كريم: مساء النور
مين ال انتي كنتي بتكلميه دا
زينب:دا قريب حياه
بيقول انه جاي علشان ياخد حاجتها
كريم: ياخد حاجتها!
ليه هي مش حياه قالت هتقعد كام يوم وترجع عايزه حاجتها ليه
زينب:مش عارفه والله
كريم:طيب وهو مشي ليه مش كنتي تقوليله يدخل يا زينب
زينب:قولتله والله يا بابي بس قالي انه هيتمشي لحد ما حد يجهز حاجات حياه
ومرضاش يدخل
كريم:طيب يا حبيبتي ادخلي انتي قولي ل هاله تجهز حاجه حياه وانا لما كامل يجي هبقي اتكلم معاه
زينب:حاضر
زينب دخلت الفيلا وقالت ل هاله تجهز حاجه حياه
زينب طلعت اوضتها وفتحت تلفونها لاقيت في رساله جديده اتبعتتلها
زينب فتحتها
_مش ناويه تقولي ايه ال حصالك في اليومين ال فاتوا دول
_انا فعلا عايزه اتكلم مع حد
بس انا معرفكش
_لكن انا اعرفك
اعتقد ال بيحب حد عمره ما يأذيه
متخافيش اي حاجه انتي هتقوليها دلوقتي هتكون سر بينا
زينب مردتش وفضلت باصه علي التلفون
_اعتبريني نوت بتكتبي فيه كل ال مزعلك
عمرك شوفتي نوت بيتكلم ولا بيقول اسرار صاحبه؟
_احكيلك ايه بس
احكيلك ان الشخص الوحيد ال حبيته وفكرت انه هو كمان بيحبني وهيقدر يسعدني طلع كداب
احكيلك انه حاول يقتل اخويا
ولسه لحد دلوقتي بيمثل عليا الحب
انا بقيت تايهه بجد ومش عارفه اعمل ايه
_ابعدي
_قبل ما اخد حق اخويا
_ربنا موجود وهيجيب حق اخوكي
_مش هقدر ابعد قبل ما اجيب حق مصطفى اخويا
_مش يمكن اخوكي ال كان غلطان
_قصدك أن مصطفى هو ال حاول يقتل خالد الاول
_انا مقولتش كده
انا اقصد ان ممكن اخوكي ضربه أو حاجه
_وهو لو مصطفى ضربه يحاول يقتله؟!
مش معقول الصراحه
_انتي لسه بتحبيه
_حتي لو لسه بحبه
ازاي هقدر ارجع اكمل معاه وهو كان عايز يأذي حد من اهلي
_يبقي مبتحبهوش ال بيحب بيسامح
_بيسامح في القتل ؟!
يسامح في اي حاجه غير القتل
_زينب
انتي لازم تعرفي ان ربنا عايزه هيحصلك
ربنا خلاكي تكوني في الموقف دا ووراكي حبيبك على حقيقته علشان تسيبيه
لانه شايلك الاحسن
شخص هيحبك وهتحبيه
ممكن ميكونش انا ويكون حد غيري بس ساعتها انا مش هزعل لانك لاقيتي شخص يحبك وتحبيه وسعادتك كانت معاه
زينب ابتسمت
_اعتقد اني مش هقدر اكون مع غيرك لاني اتعلقت بيك
زينب مسحت الرسالة بسرعه وقفلت التلفون ورميته على السرير
زينب: ايه ال انا بعمله دا
هحب واحد معرفهوش ولا ايه
فوقي يا زينب انتي شكلك اتجننتي على الاخر
دا شخص انتي متعرفيش عنه اي حاجه غير انه بيبعتلك رسايل على التلفون
انتي حتي متعرفيش شكله ايه
زينب اتنهدت جامد وحطيت راسها على المخده وغمضت عينيها
الساعه ١٢
فاطيمه كانت قاعده في اوضتها بتقرأ قرآن
حياه خرجت من الاوضه ال هي قاعده فيها بالراحه وهي ماسكه الجزمه بتاعتها
راحت عند الباب وحاولت تفتحه بالراحه
حياه فتحت الباب وخرجت بسرعه وقفلت الباب براحه علشان فاطيمه متحسش انها خرجت
حياه رميت الجزمه على الارض ولابستها وبعدين وقفت تاكسي وركبته
في الوقت ال حياه كانت بتقفل الباب فيه
محمود كان ماشي في الشارع وشافها
محمود بعد ما حياه ركبت في التاكسي:هي رايحه فين في الوقت دا
محمود وقف تاكسي وراح ورا حياه
داليا واقفه في البلكونه باصه علي كريم
ال قاعد على الكرسي بتاعه وماسك فرشه بيرسم بيها على اللوحه ال قدامه وال كان باين عليه انه قرب يخلصها
داليا فضلت باصه عليه وساكته
سمعت صوت تلفونه بيرن
داليا دخلت الاوضه واخدت تلفونه ال كان مرمي على السرير
داليا ردت:الو
الو الو
السكه اتقطعت
داليا بصيت ب استغراب للتلفون
داليا:دا مين دا
داليا رميت التلفون على السرير وكانت راجعه البلكونه تاني بس لمحت حاجه بتلمع ورا الدولاب
داليا قربت من الدولاب ب استغراب ومسكت الحاجه دي وكان برواز جوا رسمه لواحده ست جميله جدا
داليا:مين الست دي
داليا وهي بتاخد البرواز لاقيت حاجه وقعت منه
وطيت على الارض واخدت الحاجه ال وقعت وكان جواب
داليا فتحته وكانت لسه هتقرا الباب اتفتح وكريم دخل
داليا اتخضيت والبرواز وقع من ايديها
اتكسر
التاكسي ال حياه كانت ركباه وقف قدام الكافية ال كانت قاعده في الصبح وحياه نزلت وحسبت السواق ودخلت الكافية
محمود نزل من التاكسي ال كان ركبه هو كمان وفضل باصص على حياه
محمود حاسب السواق وفضل واقف برا
بيبص علي حياه
حياه دخلت الكافية وفضلت تدور على ال جايه تقبلها وسمعت صوت حد بيندهلها
....:حياه
يا حياه
حياه بصيت ناحية الصوت وابتسمت للست ال كانت بتنده عليها
حياه راحتلها: مياده هانم؟!
مياده مدتلها ايديها:ازيك يا حياه يا حبيبتي عامله ايه
حياه ب ابتسامه: الحمد لله
مياده: اقعدي يا حياه
حياه قعدت
محمود:مين الست دي
واي ال جاب بنت عم كامل تقبلها
رايكم
الجزء 15:
الفصل الخامس عشر
بسم الله الرحمن الرحيم
قدر حاطط ايده في جيبه وماشي وتالا ماشيه جمبه
تالا:خير يا قدر عايز مني ايه
افتكر اني قولتلك كل ال عندي في التلفون
معتقدش ان في كلام تاني يتقأل بعد ال انا قولته
قدر:انتي الصبح اتكلمتي ومدتنيش فرصه اتكلم ولا ارد عليكي
دلوقتي جاه دوري اني انا ال اتكلم و انت ال تسمعيني
انا يمكن ما حبتكيش زي ما انتي حبيتيني يا تالا
لكن أنا اتعودت عليكي يا تالا وبقيتي جزء من حياتي
انا وانتي مخطوبين بقالنا اكتر من سنتين وانا كل يوم بقيت بتعلق بيكي اكتر
يمكن انا في الاول لما خطبتك مكنتش عايز الخطوبه دي ومغصوب عليها بسبب الشغل ال بيني وبين اهلك بس بعد كده ابتديت احس بحاجه تجاهك غريبه
بقيت بستني مكلماتك ليا ورسايلك
بقيت بفرح لما بشوفك
يمكن انا بدات احبك يا تالا
كلامك ال قولتهولي الصبح دا خلاني ابقي مصدوم طول اليوم مش مستوعب ال انتي قولتهولي
ازاي بعد ما حبيتك واتعلقت بيكي عايزه تسبيني وتمشي
انا مش هقدر اعيش من غيرك يا تالا
تالا كانت بتسمع كلامه وهي ساكته ومش بتتكلم خالص ولا باين علي وشها اي ملامح فرح أو حزن
تالا حطيت ايديها في جيب الجاكيت بتاعها:بس ال انت حاسس بيها تجاهي دا مش حب دا تعود
انت اتعودت على وجودي في حياتك وبس لكن محبتنيش
انا ال حبيتك يا قدر انا ال اتعذبت بسبب حبي ليك وتجهالك ليا
تعبت من علاقتنا دي
انا جيت على نفسي كتير اوي علشان علاقتنا تستمر يا قدر ومخسركش
لكن انت كنت بتبذل كل جهدك علشان تخسرني
وانا تعبت يا قدر ومش هقدر اكمل معاك
انا عارفه أن القرار دا هيتعبني اوي بس هيكون احسن ليا وليك
قدر وقف ومسكها من ايديها تالا بصيتله وعينيها كلها دموع قدر لافها ليه ومسك ايديها الاتنين
قدر:انا اسف يا تالا لو كنت زعلاتك في يوم او عاملتك وحش في يوم
اوعدك اني هعمل ال اقدر عليه علشان اسعدك ومخلكيش تزعلي مني بس انتي متسبنيش يا تالا
انا مش هسامح نفسي ابدا لو خليتك تبعدي عني واكون خسرتك بسبب غبائي
انا بجد بحبك يا تالا
تالا سحبت ايديها من ايده وبصيت في عينيه:مش هقدر يا قدر
مش هقدر انسي معاملتك ليه
قدر: والله يا تالا انا هعمل ال هقدر عليه علشان انسيكي اي غلط انا ارتكبته في حقك
انا حبيتك بجد يا تالا ومش هقدر ابعد عنك صدقيني والله انا هتغير لاني اكتشفت اني بحبك ومش هقدر اعيش من غيرك
تالا بصاتله وعينيها كلها دموع وفضلت ساكته وبعدين لفيت وشها الناحية التانية
قدر مسك وشها ورفع لفوق :وافقي لو كنتي بتحبيني فعلا يا تالا
ال بيحب بيسامح
تالا: ماشي يا قدر
انا موافقة بس بشرط
مع أي غلطه منك في حقي همشي وهسيبك ومش هرجع تاني
قدر ابتسم وحضنها تالا رفعت ايديها هي كمان وحضنته
حياه كانت قاعده عماله تبص حواليها
مياده ابتسمت:هتفضلي تبصي حواليكي كده كتير
حياه بصاتلها:انا اسفه بس
مياده: مستغربه اني قاعده قدامك مش كده
حياه:انا مش بس مستغربه
انا مصدومه
انا دول الوقت الفات دا وكنت فاكراكي ميته مش انا لوحدي كلنا كنا فاكرينك موتي
ودلوقتي انا قاعده قدامك وبكلمك
مياده اتنهدت وابتسمت ابتسامه كلها حزن وبصيت الناحيه التانيه: صدقيني يا حياه انا مليش ذنب في اختفائي دا
داليا وكريم هما السبب
كريم طردني من البيت واخد مني البنات بعد ما داليا فهمته اني خونته مع واحد تاني
كريم ساعتها مرضاش يسمعني وطردني علطول حاولت افهمه كتير وهو في كل مرة مكانش بيرضي يسمعني وطلقني
اخد البنات وعزل من البيت ال كان ساكن فيه
ساعتها انا كنت هتجنن علشان بناتي وحاولت اوصله لكن في كل مرة كنت بوصله كنت بفشل ومش بلاقيه
مكنتش عارفه هو راح فين هو والبنات
كان نفسي الاقيهم وارجعهم ليا
فضلت سنتين بدور عليهم لكن معرفتش اوصلهم
تعبت ويأست من التدوير عليهم من غير فايده
عرفت انه اخد البنات وسافر على كندا هما وداليا وولادها
ساعتها مكنتش قادره اروحلهم ولا اشوفهم
بس انا عمري ما نسيت ولادي وفي كل يوم وكل لحظه كنت فاكراهم
بعدها بسنتين عرفت انهم رجعوا مصر تاني وحاولت اوصل ل كريم تاني لحد ما قدرت اوصله وطلبت منه اني اشوفهم بس هو ساعتها قالي ابعد عنهم لانهم خلاص نسيوني ومش فاكراني وان رجوعي ليهم في الوقت دا بعد ما نساوني هيسببلهم صدمه
وبالذات نور لانها افتكرت اني موت
حياه:فعلا نور اعتبرتك موتي من يوم ما سبتيها ومشيتي وزينب كمان على فكره بس زينب نفسها تكوني عايشه لانها نفسها تشوفك
لكن نور لا
نور فعلا بتكرهك وفاكره انك سبتيها بمزاجك
مياده بعياط:غصب عني يا حياه والله العظيم غصب عني
داليا هي السبب في كل دا
داليا دا حيه وقدرت تبخ سمها في حياه كريم وخلته يصدق اني خنته
قدرت تخليه ينسي حبي ليه واني سيبت اهلي كلهم علشانه واني وقفت جمبه في عز ضعفه
قدرت تخليه يكرهني ويبعد عني
بس انا كريم مبقاش يهمني دلوقتي
انا كل ال يهمني اني اشوف ولادي واقدر ارجعهم لحضني تاني
ومفيش غيرك انتي تساعديني يا حياه
حياه:وانا ب ايدي ايه اعمله ل حضرتك
مياده:خليني اشوف ولادي يا حياه
نفسي اقعد معاهم مرة واحده وانا هفهمهم كل حاجه
ارجوكي يا حياه
حياه:انا ممكن اخليكي تشوفي زينب
بس مش هقدر اخليكي تشوفي نور
لان نور لو عرفت انك عايشه رد فعلها انا مش عارفاه ولا عارفه هي ممكن تعمل ايه
وانا خايفة عليها
مياده سكتت وبصاتلها بحزن
حياه ابتسمت:بس متخافيش هحاول معاها
وهخليكي تشوفي زينب في اقرب وقت
مياده:بجد يا حياه
حياه ابتسمت وهزيت راسها ب ااه:بجد
مياده:انا مش عارفه اشكرك ازاي يا حياه
حياه:متشكرنيش انا معملتش حاجه علشان تشكريني
حياه بصيت في ساعتها
حياه قامت:انا اسفه جدا بس انا لازم امشي دلوقتي حالا
هبقي اكلم حضرتك بعدين
مياده:طيب استني اوصلك
حياه:لا لا شكرا انا هاخد تاكسي
عن اذنك
حياه سلمت على مياده وخرجت من الكافية
حياه دورت على تاكسي بس ملاقتش مشيت خطوتين ولاقيت حد بيمسكها من ايديها وبيشدها
حياه خافت وكانت هتصوت بس الشخص دا حط ايده على بوقها
عربيه عديت بسرعه من جمبهم
حياه بصيت على ال شدها وكان محمود
حياه:انت!!
انت بتعمل ايه هنا
محمود سابها وبعدها عنه
داليا اول ما الباب اتفتح البرواز وقع من ايديها واتكسر
كريم جرا عليها
كريم:ايه دا
ايه ال جاب البرواز دا في ايدك
انتي ازاي تمدي ايدك علي حاجتي انا مش قولت مليون مرة محدش يجي جمب حاجتي
كريم اخد البرواز وطلع منه الرسمه
داليا:انا اسفه يا كريم بس انا ل
كريم:اعمل بيها ايه اسفه دي
انتي عارفه انا تعبت في الرسمه دي قد ايه
افرضي كان جرالها حاجه
دليا: اسفه والله مكانش قصدي
كريم شاف الجواب في ايديها شده من ايديها بسرعه واتكلم بخوف
كريم:انتي قريتي الجواب دا
داليا هزيت راسها ب لا
كريم اتنهد وغمض عينه
داليا بشك:هو في ايه الجواب دا يا كريم وبعدين مين الست ال انت راسمها دي
كريم بصالها بعصبيه وخرج من الاوضه بسرعه وقفل الباب جامد
داليا فضلت باصه عليه وهي مش فاهمه حاجه ومتأكده أن في سر ورا اللوحه والجواب دول
كريم راجع للاوضه المقفوله تاني وفتحها و دخل وقفل وراه الباب
كريم لف اللوحه ال في ايده وحطها جمب اللوح المرميه على الارض ومسك الجواب وحطه على السرير وفضل باصص للاوضه وعينه كلها دموع وخرج منها علطول
واقف قدام البحر باصص عليه حاطط ايده الاتنين ورا ضهره
ضحك ب استهزاء وبدا يكلم نفسه
قدر:وانا ال كنت فاكره ان مش كل البنات زي ساره وان فعلا في بنات كويسه زي حياه
طلعت غلطان
البنات كلها واحد
مفيش بنت بتحب بجد
حتي حياه ال كنت فاكرها ملاك
كانت واقفه مع مصطفى اخويا بعد ما رفضتني
كانت عايزه تلعب علينا احنا الاتنين وتاخد فلوسنا
وانا ال كنت هغلط غلطه كبيره بسببها وهسيب تالا و اضيع فرصه عمري في المشروع ال مع اهلها
الحمد لله اني قدرت اصلح كل حاجه بيني وبينها قبل ما تروح من ايدي
قدر تلفونه رن
طلعه من جيبه وكان خالد
قدر ابتسم ورد عليه
رايكم
الجزء 16:
الفصل السادس عشر
بسم الله الرحمن الرحيم
حياه:انت بتعمل ايه هنا
محمود:كنت ماشي وراكي علشان اعرف انتي رايحه فين
حياه:وانت تمشي ورايا ليه
هو انت واصي عليا ولا كان حد طلب منك تعمل كده
محمود:انا اسف بس انا لاقيتك بتخرجي من البيت بالراحه خوفت عليكي وقولت اجي اشوف انتي رايحه على فين
انتي بنت عم صاحبي ولازم اخاف عليكي لما صاحبي ميبقاش موجود
حياه:شكرا ليك
انا جيت اقابل حد مهم ومكانش لازم حد منهم يعرف
محمود حط ايده في جيبه وبص قدامه ومشي: ومش لازم حد منهم يعرف ليه
حياه مشيت جمبه:مش هقدر اقولهم اني قابلت الست دي
مرات عمي مش هتتقابل اني بقابل الست دي وممكن تزعل مني وانا مصدقت انها ترجع تكلمني تاني
بصيت ل محمود:ممكن متقولش ل كامل انك شوفتني قاعده مع الست دي
محمود بصالها: متخافيش مش هقوله
حياه ابتسمتله وبصيت قدامها
فضلوا ساكتين شويه بعدين محمود اتكلم
محمود:هو انتي ايه ال رجعك هنا تاني
كامل قالي انك كنتي عايشه في فيلا صاحب والدك ايه ال يخليكي تسيبيها وتيجي هنا
حياه وهي باصه قدامها:اكتشفت ان انا مش شبهم
هما من عالم وانا من عالم تاني
هما من عالم مليان كدب وخداع ونفاق
وانا مش عايزه ابقي من العالم بتاعهم دا
مشيت علشان كنت خايفه علي نفسي ابقي شبهم أو احب واحد منهم وحياتي تتغير للاسواء
محمود:وانتي محبتيش حد منهم فعلا
حياه:كنت فاكره اني حبيت واحد منهم فعلا وكنت فاكره كمان انه هيحبني
حياه ضحكت:كنت فاكره اني هعيش قصه حب زي المسلسلات والافلام
محمود:وايه ال حصل
حياه: أكتشفت انهارده اني عمري ما حبيته كان اعجاب وبس
محمود:وانتي عرفتي انك مش بتحبيه ازاي بقي
حياه:جالي الصبح وقعد يقولي انه بيحبني وانه عايز يكمل حياته معايا
انا ساعتها محستش ب اي حاجه
ولا فرحت ولا زعلت بالعكس انا قولتله اني مش عايزاه ومش بحبه وقولتله يبعد عني وقومت سايباه وماشيه
ساعتها بس عرفت اني محبتهوش
مش بس كده لا دا انا روحت لاقيت اخوه في وشي بيطلب ايدي من مرات عمي
محمود:وانتي طبعا رفضتي
حياه:لا
قولتله يجي هو واهله يطلبوا ايدي من كامل ومرات عمي
محمود:الله
انتي مش لسه قايلي انك مش شبهم ومش عايزة تبقي شبهم ايه ال غيرك في دقيقه كده
حياه اتنهدت:مش عارفه
انا كنت متعصبه من اخوه شويه ومكنتش عارفه انا بقول ايه
شكلي وقعت نفسي في مصيبه
كامل:لا هو مش شكلك دا اكيد
فكري بقي لو جاب اهله وجاه هتعملي ايه
حياه:مفتكرش
امه اصلا بتكرهني
وهو اكيد لما يعرف ان اخوه بيحبني هينسي الموضوع علشان ميزعلش اخوه
محمود:وافرضي دا محصلش
حياه:مش عارفه هتصرف ازاي ساعتها
بس دا مش وقته
انا واقعه فى مشكله اكبر دلوقتي
محمود: ايه هي بقي
الدنيا بدات تمطر
حياه وقفت ورفعت راسها ل فوق ومحمود جرا وهو حاطط زنط الجاكيت على راسه
محمود بص على حياه لاقاها عماله تلف وهي فاتحه ايديها على الاخر وبتضحك
محمود بصوت عالي وهو بيقف على جمب:انتي بتعملي ايه
حياه وقفت وبصاتله وهي فرده ايديها على الاخر وبتضحك:انت واقف بعيط ليه
تعالي
محمود فاضل باصصلها وساكت
حياه:براحتك بس على فكره
الواقفه تحت المطر متعه
هتخسر كتير اوي على فكره
محمود:بس هكسب صحتي
حياه:براحتك
حياه فضلت تلف ومحمود واقف بيتفرج عليها وبيضحك
فجاه حياه قربت منه وشدته تحت المطر
محمود بعصبية: على فكره ال انتي عمالتي دا مينفعش
انا مبحبش كده
حياه:بس انا بحب كده
محمود ابتسم
حياه فردت ايديها تاني ورجعت تلف تحت المياه ومحمود كمان بدأ يعمل زيها
فضلوا يلعبوا ويضحكوا تحت المطر لحد ما المطر وقف
سايق عربيته بسرعه جدا بيحاول يدور عليها ومش لاقيها
الدنيا زحمه والعربيات كتير اوي وقفه بسبب المطر
نزل من عربيته بسرعه وجرا علشان يدور عليها وهو بيفتكر ال حصل
فلاش باك فى المكتب
احمد قاعد قدام نور وسليم قاعد على الكرسي ال قصاده
نور:اتفضل حضرتك اؤمرني
احمد:الامر لله وحده
انا الحقيقة جاي لحضرتك علشان دكتوره زميلتي مش علشاني
نور ب استغراب: والدكتورة زميلت حضرتك دي مجاتش بنفسها ليه
احمد: بصراحه هي طلبت مني انا ال اجي لانها خايفه تقابلك
نور: خايفه تقابلني انا
ليه هو انا بخاوف للدرجه دي
ال بيدخل عندي المكتب باكله ولا ايه
احمد:لا بس هي كانت خايفه من رده فعلك لو انتي شوفتيها
سليم:ممكن حضرتك تتكلم من غير الغاز وتقول من الاستاذه ال خايفه انسه نور تشوفها وايه علاقتها ب استاذه نور
احمد بصاله وبعدين بص ل نور واتكلم
احمد: مياده الجبالي
نور بصاتله بصدمه وقامت وقفت بسرعه
سليم قام وقف وهو مش فاهم حاجه:مين مياده الجبالي
انتي تعرفيها يا نور
نور وهي باصه ل احمد:مياده حسين الجبالي
صح يا دكتور
احمد بصالها وهز راسه ب ااه
سليم:انا مش فاهم حاجه
مين ديي يا نور
نور هزيت راسها ب لا
وبدات تعيط
نور:لا مستحيل
لا مش ممكن
نور جريت بسرعه
سليم:نور
يا نور
سليم بص ل احمد بعصبية:ممكن افهم انت مين ومين مياده دي
احمد قام وقف:مياده دي والده الانسه نور
سليم بصدمه:والدتها!!
سليم جرا بسرعه ورا نور بس ملاقهاش
سليم ركب عربيته وساق بسرعه وهو بيدور عليها
فلاش أن
سليم فضلت يدور عليها وملاقهاش
سليم طلع تلفونها بسرعه من جيبه واتصل ب المكتب عنده لحد ما حد رد
طه (القهوجي):الو
سليم:طه نور عندك
طه: لا يا سليم بيه نور هانم مش هنا
سليم شاف واحده قاعده بعيد وبتعيط
سليم وهو بيقرب منها:خلاص يا طه اقفل انا لاقيت نور
سليم قفل مع طه وقرب من نور وبقي واقف وراها
سليم اتكلم بعتاب:قلقتيني عليكي يا نور
كنتي فين
نور بصيت عليه بسرعه واتكلمت بعياط
نور:س ل يم
نور قامت بسرعه وحضنت سليم وفضلت تعيط
واقف مديلهم ضهره وبيشرب اخر نفس في السيجاره وبيرميها على الارض وبيدوس عليها برجله
قاعد على العربية وساند ضهره وبيلعب على التلفون
خالد بيكلمهم بعصبية:ايه البرود ال انتوا فيه دا
بقولكم اختكم جاتلي وعايزاني اعرفلها مين السبب في ال حصل ل مصطفى دا
انتو ازاي مش حاسين بالمصيبه دي
رحيم وهو لسه بيلعب على التلفون:مش فاهم انا ايه المصييه في كده
زينب كده كده عارفه انك ال عمالتها
قولها واخلص بقي
خالد:اقولها ايه
انت اتجننت
اقولها اني حاولت اقتل اخوها
رحيم:هي كده كده عارفه قولها انت يمكن تسامحك
قدر وهو مديهم ضهرهم :اسكتوا انتو الاتنين
خلوني اعرف افكر شويه
رحيم:انا مش فاهم تفكر في ايه
مش كفايه ان الغبي دا معرفش يخلصنا من مصطفى
بسببه احنا في المصيبه دي
كان زمنا خلصنا من زمان
رحيم اداهم ضهره وهو متعصب
محمود حاطط ايده في جيبه وماشي جمب حياه ال كانت مبسوطه وبتضحك
محمود:بتضحكي!!
على فكره انا لو بردت هيبقي بسببك
حياه:وفيها ايه
انت مش اتبسطت شويه فيها ايه لما تتعب شويه
مش لازم تعيش حياتك كلها خايف من كل حاجه كده لانك مش هتكسب حاجه من خوفك دا بالعكس انت هتخسر لحظات حلوه كتير اوي
محمود وقف وبصالها:نظريه بردو
وادينا وصلنا لآخر اليوم
كانوا شويه حلوين على فكره
حياه:فعلا
محمود:متنسيش تقلعي الجزمه علشان محدش ياخد باله
حياه بصيت على رجلها وضحكت: ماشي
تصبح على خير
محمود:وانتي من اهله
حياه سابتها وقربت من البيت وفتحت الباب بالمفتاح ومحمود كان باصص عليها وهو حاطط ايده في جيبه ومبتسم حياه دخلت البيت وشالت المفتاح من الباب وشاورتله ب ايديها وقفلت الباب
محمود مشي من قدام البيت
حياه قلعت جزمتها بالراحه وكانت داخله الاوضه بس سامعت صوت كامل
كامل:كنت فين لحد دلوقتي يا حياه
حياه غمضت عينيها بخوف وبصيت ب كامل
حياه:كامل
انت هنا من امتي!