عشاق الروايات الديـنيـة 💜 ، قصص وعبره، اسڪريبتات دينية، موضوعات دينية ،قـرآن || Qur'an
عشاق الروايات الديـنيـة 💜 ، قصص وعبره، اسڪريبتات دينية، موضوعات دينية ،قـرآن || Qur'an
June 17, 2025 at 06:04 PM
*ࢪوايــــة,ة: عـائـشـــه'ه والـمـغـࢪوࢪ💙🌊* *((الفـــــــــــــ{33,36}ــــــــصل))⃟ .“↻.* ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​ الفصل الثالت والثلاثون من روايتي عائشه والمغرور 💙 دثِّروني بِدعَواتِكُم ، إضبطوا مُنبِّهاتِكُم على صلاة الفجر ولا تنسوا اذكار النوم . بسم الله نبدا 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 مش معقوووووول مريم .. دا دا بشمهندس عمر عائشه مبرقه ومش مستوعبه .. ايه عمل فيه كده مريم . ليكونوا عملوا فيه حاجه عائشه وهيا تنهرها .. متقوليش كده ان شاء الله هيبقا كويس تلقيهم رشينله حاجه مريم .. طب تعالي نحاول نفوقه عائشه .. هتفوقه ازاى يا نصحه مش هينفع نقرب منه كده مريم . مش عارفه عائشه .. طب استني اهو بيتحرك اهوو عمر وهو يفيق .. ااااه ااااه راسي انا فين وبدأت الرؤيه توضح امامه .. عمر بلهفه اول ما رأهم .. عائشه مريم .. انتم عاملين ايه حد لمسكم حد عملكم حاجه مريم .. احنا بخير يا بشمهندس انت ايه جابك هنا كل هذا وعائشه صامته لا تتكلم عمر وقصي عليهم كل شيء وبعد كده لقيته بيهرب جريت وراه من غير مياخد باله واستخبيت ف شنطه العربيه بس الطريق كان طويل نفسي بداء يروح فضلت اكح غصب عني لحد مكشفوني لقيت عادل بيبصلي بغل وبيقولى اخيرا وقعت من غير حراستك وله حد ينقذك مني وراح باخخ حاجه ف وشي والباقي انتم عرفينه مريم .. حسبي الله حسبي الله الله ينتقم منه عمر وهو يوجه كلامه لعائشه .. عائشه عائشه كانت حاسه ان هيغم عليها .. عائشه بجديه .. احمم اتفضل يا بشمهمدس عمر .. انتي كويسه عائشه بجديه .. ايوا بخير مريم . طب احنا هنعمل ايه دلوقتي وهتتصرف ازاى عمر .. طب حد يفكلى الربطه الي حولين ورجلى ايدي دي عشان اقوم مريم وهيا تنظر لعائشه .. اعمل ايه عائشه .. فكيهالو راحه مريم وفكت ايده وهو فك رجله عمر وهو يقف ويتجه نحو الباب .. انت يلي براااا انتتتت الاستاذ الي رمانه هنا راح فين الراجل .. بطل صريخ متوجعش دماغنا عمر .. دماغك دا لولا الباب دا دماغك مرحومه مني والله مريم .. هههههههههههههههه عائشه وهيا تبرق ليها .. وبعدين صوتك يا هانم عمر بخبث . سيبها تضحك برحتها والله ضحكت عسل يا مريومه عائشه بصدمه .. مريومه . مهي مش عشان بنت عنك هتقل ادبك يا بشمهندس الزم حدودك كويس عمر بعضب .. فهمي اهانتنه واي رجل لا يتحمل الاهانه .. انتي ازاى تكلميني كده عائشه .. عشان دا انت غلطان ايه مريومه دي اولا يا بشمهندس يمكن الحته دي انت متعرفهاش مريم بنت عنك يعني مش من محارمك يعني لا يجوز تسلم عليها وله تناديها بأسم غير اسمها وله تنظر ليها الآباء وإن علوا أي الأب والجدّ وأب الجدّ وجدّ الجدّ .... الخ والأبناء وإن نزلوا الابن والحفيد وابن الحفيد وحفيد الحفيد .... الخ والأعمام والأخوال واخواتها وأولادهم ومحارم الرضاعه ومحارم المصاهره يعني زوج الام او ابو زوجها او ابن الزوج وان نزل عمر بداخله .. انا لما اخترتك عرفتك انك هتخدي بأيدي للجنه مكنتش غلطان مريم .. خلاص يا مريم يمكن مخدش باله عمر وهو يجلس بتعب .. احمم انا هنام ف الجنب دا وانتم خدو راحتكم في الباقي مريم .. تمام ______________________________ مساءا ها يا زين مفيش اخبار زين .. للأسف يا شباب بنحاول والله اختفوا ياسين .. انا هتجنن ايه خرجه وراهم بس حمزه .. ممكن يكون مع البنات دلوقتي ياسين .. لو عند البنات فانا هكون مطمن حمزه بغيره ... لا مش هيكون هناك ان شاء الله ياسين وانت غيران ليه مهي اختي هناك حمزه .. وخطيبتي علي فكره . كنت لسه هخليها رسمي بس انت ماشاء الله ظهرت خربت الدنيا ياسين .. انسي الكلام دا لما تبقاا تتقدملى واشوف هوافق عليك وله لا حمزه والغيره تأكله .. يعني عمر ممكن يكون معاهم محمد بعقلانية .. علي فكره يا حمزه .. عمر ومريم وياسين اخوات تابع لقناة عشاق الروايات الدينيه حمزه بصدمه .. ازاى محمد .. والدت ياسين ولدت قبل ام عمر بشهرين ياسين وهيا بتولد عمر اتوفت وام ياسين رضعتهم سوا وبعدين جيت مريم .. يعني هيا لو معاه ف هيا مع اخوها حمزه برتياح .. طمنت قلبي .. بس برضو اختي معااه ادهم .. حمزه دا الشيخ عمر واخد بالك الشيخ عممرررر مش عمر بتاع زمان اطمن واسكت بقا زين .. انا كلفتهم يجبولى اي صوره للعربيه وهبعتها لكل الكماين عشان نعرف هما في انهي مكان __________________________ فجرا داخل المستودع (عمر صحي علي اذان الفجر فضل يدور علي الحمام لقاه في اخر الممر اتوضي وخرج دور علي حاجه وفرشها علي الارض ووقف يصلي ) عمر بصوت اكنه انزل من الجنه فضل يقراء مما يحفظه عن ظهر قلب عائشه استيقظت علي صوته وفكره انها كانت بتحلم بالصوت دا لانه سمعته في المسجد قبل كده مريم وهيا تستيقظ .. ايه الجمال دا ايه دا ماشاء الله تبارك الله صوت مين دا عائشه وهيا تقوم وقلبها يخبرها انه هو رأته يقراء بخشوع عائشه بفرحه .. دا طلع هو زي متوقعت قلبي كان حاسس انو هو يا الله مريم .. ماشاء الله دا البشمهندس صوته حلو اوي عائشه .. طب يلا نصلي احنا كمان ذهبوا وتوضأو وصلوا .. بعد الصلاه جلسوا يذكروا الله عمر وهو ينتهي من صلاته جلس علي الارض وكان مفكره انهم نايمين وقعد ينشد الكلمات : (إلـهي رجعتُ بذلِّ افتقاري بخوفي بضعفي بدمع انكساري) (رجعـتُ أبوء إليك بسرّي وأنـت العليمُ بكل السِّرارِ) (أحـثّ خطايَ فرارًا وخوفًا ومنك ولكنْ إليـك فراري) (أنا من عثـرتُ مرارًا بدربي ومَن لي سواك يُقيلُ عِثاري ؟ ومَن لي سـواك ليغفرَ ذنبي ويقبلَ يارب مني اعتذاري ؟) (ومَن لي سـواك يُفـرّجُ كربي ويشفي فؤادي ويُطفىءُ ناري؟ (ومَن لي سـواك يُقـوّمُ دربي؟ يُسدّد خلف الرسول مَساري) (فأنت الرحيـمُُ ، وأنت الكريمُُ وحُكمك يارب في الكون جارِ) (أخافك ربـي ، وأرجوك ربي "أحبك ربـي" وهذا شعاري) عائشه ومريم كانوا يستعموا له و عائشه تبكي من الكلمات ومن صوته مريم بأنبهار .. مش مصدقه بجد في حد صوته بالجمال دا الله اكبر بجد عائشه .. صوته يبكي اوي (شويه وسمعوه صوت حد برا ) عائشه بخوف مين جاي مريم بزعر .. مش عارفه عمر وهو يدلف اليهم .. اافقوا ورا ضهري يلا بسرعه (الباب اتفتح ) عمر .. خير عاوزين اييه الرجل .. عادل بيه باعتنا نسلم عليك عمر وهو يخلع جاكت بدلته ويلقيه ويشمر اكمامه وانا جاهز هجم عليه الرجل وظلوا يتشاجروا وعائشه ومريم يصرخوا الراجل بنزيف من فمه .. لا طلعت شديد المره الجايا هبقا اجيب حد معايا عمر وهو ينزف أيضا من فمه .. وانا جاهز خرج الرجل ووقع عمر علي الارض بتعب شديد عائشه ببكاء . بشمهندس انت كويس عمر بتعب .. اااه الحمدلله . روحوا ناموا انتم انا قاعد هنا ذهبوا وبعد لحظات نامت عائشه اما مريم ظلت مستيقظه وذهبت إليه *_تــابِـ؏ لِقناة💜_* https://whatsapp.com/channel/0029VabK6ItJZg4D9RGvOK03 _*عشاق الࢪوايات الديـنيـه 💜🦋*_ *_قناه لطيفه شبهك يجميله 🫣💜_* مريم .. ع م .. احم بشمهندس انت عامل ايه دلوقتي عمر .. اولا انا اسمي عمر ثانيا اقعدي عاوز اتكلم معاك مريم ...احمم لا لا انا واقفه اهوو عمر .. بقولك اقعدى يا مريم مريم . حاضر قعدت اهو اتفضل عمر .. على فكره يا مريم انا لما قولتك يا مريومه كانت قاصد .. مريم .. مينفعش كده يا بشمهندس عمر .. اسمعيني لاخر .. انا امى لما كانت حامل فيا كانت تعبانه .. والدتك كانت حامل في ياسين بس قبلها بشهرين .. والدتي وهيا بتولدني اتوفت والدتك هيا الي رضعتني مع ياسين مريم بأستغراب .. ايوا يعني اي عمر بضحك .. يعني انا اخوكي يا هبله في الرضاعه مريم بعد تصديق .. قول والله عمر .. والله اخوكي مريم بفرحه .. يعني بقا عندي اخين هيييييه وقامت بحتضانه عائشه بصريخ .. مرييييييييييييييييم ازاى تعملي كده هااااااااا انطقي كادت مريم ان تجيب لولا ان عمر همس في اذنها .. متقوللهاش اننا اخوات .. ثم غمز لها مريم بصوت واطي .. تدفع كام عمر وهو يضربها بخفه علي رأسها.. استغلاليه زي اخوكي بظبط عائشه .. مريييييم ردي علياااا بقولك عمر .. وحده وابن عمها بتدخلى بينا ليه عائشه بزعل من مريم .. انا مش عارفه ازاى وثقت فيكي واخترتك لاخويا اول مخرج من هنا هخليه ينسي الموضوع دا خالص مريم بحزن ودموع .. الي تشوفيه عمر متدخلا .. يعد ان راء حزن مريم بشمهندسه عائشه .. انتي فاهمه غلط .. وقصي عليها كل شيء عائشه بأسف وهيا تنظر لمريم .. انا اسفه يا مريم مريم بزعل وبكاء .. كلامك كان صعب يا عائشه تظني فيا كده دا انا صاحبه عمرك وعرفاني اكتر من نفسي دا عن أبي هريرة رضي الله عنه: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: إياكم والظن، فإن الظن أكذب الحديث .💚 عائشه وهيا تحتضنها .. متزعليش مني انا غبيه انا اسفه مريم .. خلاص مش زعلانه مقدرش ازعل منك اصلا عمر .. طب ممكن بقا تسبوني لوحدي وترحوا مكانكم عاوز انام البنات .. حاضر ________________________________ ها يا زين ايه الاخبار عرفنا مكانهم بس لسه منعرفش المنطقه بالتحديد بكرا هتكون عندى ياسين .. يا مسهل الحال يارب _________________________ في جنينه الفيلا ميرنا كانت بتلعب ف تيلفونها جالها رساله من ادهم تخرجله برا بعد لحظات ميرنا بخجل .. ايوا يا ادهم ادهم بشوق .. احم وحشتيني اوي ميرنا .. اا اا ااا اي ادهم بضحك .. ههههههههههههه يابنتي والله العظيم انا جوزك .. اختاااااه حلال حلال ميرنا .. هههههههههههه مجنون ادهم .. اخبارك ايه الفتره دي ميرنا بنتهيده .. والله مخنوقه اوي علي البنات وزعلانه علي حال والدتهم ادهم .. ربنا يصبرهم هانت زين ان شاء الله قريب هيوصل مكانهم ميرنا .. يارب يارب يارب ادهم .. يلا ادخلي وخلي بالك من نفسك ثم اقترب منها وطبع قلبه علي رأسها ميرنا بخجل .. وانت كمان .. وفرت هاربه ادهم .. ههههههههه طفله اوي ___________________________ انا ميين خلووود عرفت ازاى انتى هبله يابت صوتك معروف خلود .. انا لقيتك كان لوحدك قولت اجي ارخم عليك إلياس . طب اقعدي وقفه ليه خلود .. احم انت عامل ايه إلياس .. بخير والله اهو انا وادهم مشغولين جامد في الشركه بنحاول نسد مكان عمر وحمزه بيخطف شويه في مكتبه . وياسين مشغول مع زين خلود .. ربنا يعينكم ويسدد خطاكم إلياس وهو يمسك كفها .. انتى عامله ايه ياحبيبتي معلش الفتره دي مأثر في حقك غصب عني خلود وهيا تربط علي كفه .. وله يهمك يا حبيبي إلياس .. اي وقت تحتاجي حاجه كلميني اي وقت تحتجيني ابعتي رساله وهجيلك انا بيني وبينك فيلا بس خلود وتصرف حب منها رفعت كفه وقبلته .. "تابع لقناة عشاق الروايات الدينيه " إلياس .. ليه عملتي كده خلود بحب .. دي اقل حاجة يا إلياس انت مش متخيل انت بقيت بنسبالي ايه .. ربنا ميحرمنيش منك يارب إلياس وقام بضمها .. وله منك ياروح إلياس يااض احترم نفسك وانت مشفتش تربيه كده خلود بحرج .. احمم طنط ا ا ص ا ا صل إلياس بضحك .. في ايه يا امي البت قطعت الخلف والدته بضحك .. دا منظر يا الي متربتش انت إلياس بهزار .. ههههههههههههه اوعي تفهميني صح والدته وهيا ترا خلود كادت ان تبكي انا بهزر معاكي يا حبيبتي والله مقصدش حاجه خلود بدموع .. والله هو هو والدته بضحك .. بس اهدي اهدي إلياس وهو يهديها خلاص يا حبيبي كانت بتهزر والله والدته وهيا تحتضنها .. وبعدين ايه طنط دي انا مش زي والدتك وله ايه خلود ببكاء .. الله كان نفسي في الحضن والدفي الى احترمت منه دا من ومان والدته بحزن . وانا اوعدك هكونلك امك ياحبيبتي خلود .. شكرا يا ماما _____________________________ امضي بقووووولك اوووووووووعي تمضي يا عمر بالله عليك 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙 الفصل الرابع والثلاثون من روايتي عائشه والمغرور 💙 لو إحنا عايزين ندرس علوّ الهمّة ندرسه من الشيطان! الشيطان معندوش أي مشكلة يفضل خمس سنين يحاول يغويك عشان تقع. _د/أحمد عبدالمنعم. بسم الله نبدا 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙 عمر اوعي تمضي يا عمر اوعي تتنازل عن كل املاكك بأذن الله الشباب برا هيتصرافو عادل .. اخرسي يابت انتي عمر بغضب .. ايييياااااااك تكلمها كده تاني او ترفع عينك في عينها فااااهم وإلا مش هتطول مني حاجه عادل .. انا هسيبك شويه تفكر وتعقلها في دماغك سلام يا عمر بيه هه عمر وهو يجلس ويضع يديه حول رأسه .. انا كنت غبي لما مشيت وراه . لو كنت برا كنت قدرت اتصرف عائشه بتدخل .. الكلام مش هيفيد بحاجه غير انه هيتعبك في حديث عن النبي صلى الله عليه وسلم . إن أصابك شيء فلا تقل: لو أني فعلت كذا وكذا، ولكن قل: قدَّر الله وما شاء فعل، فإنَّ لو تفتح عمل الشيطان. عمر .. اعوذ بالله من الشيطان الرجيم مريم .. بشمهندس تليفونك معاك وله اخدوه برضو عمر .. اخدوه للأسف عائشه . طب هنتصرف ازي هنفضل هنا كتير عمر .. انامتأكد انهم هيوصلوا لينا _________________________ زين بفرحه وهو يدلف من باب القصر شباب . خلاص عرفت طريقهم ياسين . طب يلا مستنين ايه زين .. القوه بتجهز وهنطلع علي الفجر ادهم .. احنا هنيجي معاكم زين .. لا طبعا مش هشيل مسئوليه حد انا إلياس .. احنا مسؤولين عن نفسنا يا زين باشا حمزه .. وانا مش هقعد هنا واسيب اختي زين .. دماغكم حجر . خلاص استعدوا ادهم .. يلا نروح نبشر البنات بعد شويه خلي بالك من نفسك يا إلياس انا مليش غيرك إلياس .. متخافيش يا حبيبتي ربنا مش هيضيعنا خلود .. استودعك الله إلياس وهو يقبل رأسها .. ربنا يردنا سالمين يارب خلود .. يارب .............. ادهم .. انا ماشي مش عاوزه تقوليلي حاجه ميرنا .. خلي بالك من نفسك و و ارجعلي بسرعه ادهم .. ان شاء الله يا حبيبتي . خلي بالك من ساره ميرنا .. متخافش علينا المهم انت يا حبيبي ادهم بفرحه .. انتي قولتي ايه ميرنا .. احممم انا داخله باين حد بيناادي وفرت هاربه ادهم بفرحه .. ان شاء الله لما ارجع نتجوز علي طول هيييح حمزه .. عيل ممحون ياله والله ادهم .. انت مالك ياض وانت رخم كده حمزه .. طب يلا يا اخويا نجهز يلاا .................... ياسين .. ماما دعواتك بقا وخلي بالك من نفسك الام .. ارجعلى بأختك واخوك يا ياسين ياسين وهو يقبل يديها .. حاضر يا امي ان شاء الله الام .. ربنا ينور طريقكم يابني ________________________________ هااا فكرت وله لسه عمر .. ااه فكرت ومش همضي والي عندك اعمله عادل .. انت الي جنيت علي نفسك عمر . العمر واحد والرب واحد قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا عادل وهو يخرج سلاحه ويصوبه علي قلبه .. اتشاهد علي روحك وفرغه في قلبه عائشه بصريخ .. عمرررررررررررررررر لاااااا عمررررررررر مريم .. اعوذ بالله من الشيطان الرجيم فوقي يا عائشه دا كبوس يا حبيبتي عمر وقلبه مخلوع من مكانه .. فوقيها يا مريم مريم .. حررتها عاليه اووى مش راضيه تفوق عمر بهلع .. يعنى ايه طب انا هديك ضهري وشيلي النقاب وحولى تشربيها مايه ......... مفيش فايده دى بتخرف جامد عائشه بتوهان اثناء نومها .. عمرر لا لا ابعد عنه ارجوك عمر بفرحه انها تحلم به وحزن علي حالها .. انا هروح انادى حد من برا يجيب دكتوره عمر وهو يخبط ع الباب .. انتم يالي برااا انت يا استاذ انت مترد .... عاوز ايه يجدع انت بتصرخ ليه عمر .. عاوزين دكتور وحده من البنات تعبانه .... طب انا جيلك اهو بعد دقيقتين دلف الرجل هيا فين الست هانم دى عمر بغضب .. اتكلم عدل انت فاهم ... وسعي من وشي خليني اشوف مالها .. كاد الرجل ان يلمس ووجها ولكن فجاء وجد دفعه القته في اخر الممر عمر .. اوعي تمد ايدك عليها تانى اوووعي ... خلاص عنها مفاقت .. اتحرقوا بقا .. وخرج واغلق الباب مريم ببكاء وبعدين هنعمل ايه عمر .. انا هجيب حاجه احط فيها مايه و اعمليها كمادات مريم .. ماشي يلا اتصرف بسرعه عمر فضل يدور ف المكان لحد مجاب حاجه حط فيها مايه وفضل يدور علي اي حاجه يعملوا بيها الكمادات ملقاش ف قطع حته من قيمصه مريم .. اوووف ليه كده هتبرد عمر .. هلبس الجاكت المهم هيا تبقا كويسه . خدى وانا هروح اقعد هناك وانتي اخلعالها النقاب وخلي بالك منها "تابع لقناة عشاق الروايات الدينيه " فضل حال عائشه كده ما يقارب ساعتين .. وكل شويه تقوم تخرف تنادي علي عمرر وتنام تانى اما هو راح اتوضي وفصل يصلي ويدعيلها _______________________________ هاا جاهزين يا شباب .. الشباب . جاهزين زين .. اتفضلوا البسو واقي الرصاص دا عشان لو اضرب نار .. انتم اصلا مش هتنزلوا من العربيه بس احتياط اخدو الشباب ولبسوه ياسين .. يلا نصلي قبل منروح ركعتين قضاء حاجه وندعي ربنا ييسرلنا الامر زين .. ايه الصلاه دي ياسين .. دي صلاه يلجأ بيها المسلم وقت الشدائد والمحن ليقضي الله حاجته أو يرفع عنه البلاء أو التفريج الهم والضيق الشديد .. و يتضرع بها العبد المسلم الى الله لو تعرض للضيق في أمر من أمور الدنيا . و يجوز صلاتها في أي وقت باستثناء أوقات الكراهة ولازم أن يتضرع فيها العبد ويتذلل لله عز وجل عشان يقضي ليه حاجته .. وفي صلاة قضاء الحاجة لازم أن يكون العبد على يقين أن الله تعالى سيستجيب له لان ربنا عز وجل قال في الحديث القدسي : أنا عند حسن ظن عبدي بي ". ادهم مكملا ..في حديث عن عبد الله بن أبي أوفى قال: قال رسول الله -صلى الله عليه وسلم-: «من كانت له إلى الله حاجة أو إلى أحد من بني آدم فليتوضأ فليحسن الوضوء، ثم ليصل ركعتين، ثم ليثن على الله، وليصل على النبي صلى الله عليه وسلم، ثم ليقل: لا إله إلا الله الحليم الكريم، سبحان الله رب العرش العظيم، الحمد لله رب العالمين. إلياس .. وكمان ياا ادهم .. تابع: أسألك بموجبات رحمتك، وعزائم مغفرتك والغنيمة من كل بر، والسلامة من كل إثم، لا تدع لي ذنبا إلا غفرته، ولا هما إلا فرجته، ولا حاجة هي لك رضا إلا قضيتها يا أرحم الراحمين حمزه .. طب يلا يا ادهم إمنا ادهم .. تمام اتوضوا ونصلي في الجنينه هناا بعد شويه وقف ادهم وصلوا وفضلوا يدعوا وتوكلوا علي الله ____________________________ بعد ساعه ااااه ايه الي حصل مريم وعينها فيها اثر البكاء .. قصت عليها ما حدث عائشه بخجل .. يالههوي هيقول عليا ايه دلوقتي مريم .. اسكتي دا واحد دخل وكان هيمد ايده عليك عمر ادالووو بووكس طايره اخر الممر عائشه ... هههههههههه ابن عمك دا طلع هولاكو .... طب هوكلاووو وله كنت سيبته يلمسك عائشه بخجل انه سمعها وبجديه .. شكرا لحضرتك بعد ساعه سمعوا صوت ضرب نار برا مريم بفزع يالههههوي مين دوول كمان عمر بخوف عليهم .. استخبوا هنا اوعي تطلعوا مهما كان عائشه من جواها مرعوبه عليه شويه والباب اتفتح ودخل اتين ملثمين انزل ع الارض .. يلاا وارفع ايدك عمر .. انتم مين احدي الملثمين .. معقول مش عارف *_تــابِـ؏ لِقناة💜_* https://whatsapp.com/channel/0029VabK6ItJZg4D9RGvOK03 _*عشاق الࢪوايات الديـنيـه 💜🦋*_ *_قناه لطيفه شبهك يجميله 🫣💜_* زين وهو يدلف اليهم .. تصدقوا بالله انا عيل اني جبتكم معايا اي نزلكم من العربيه ياسين .. مقدرناش نقعد عمر وهو ينظر لهم بغضب مزيف .. هو انتم ياسين وهو يقفز عليه يحتضه ... وحشتني اوووووووي عمر بفرحه .. وانت كمان حمزه .. يعم ابعد بقا خليني اسلم عمر وهو يحتضنه .. الحمدلله الحمدلله حمزه .. فين البنات عمر .. وهو ينظر الي ركن في اخر الممر .. مخبيهم هناك حمزه وياسين هرولوا اليهم حمزه .. عائشه اطلعي دا انا عائشه بفرحه شديده وهيا تلقي نفسها في حضنه حمزه .. وحشتني اوووي وماما وحشتني اوي انت عامل ايه حمزه بدموع.. الحمد لله يا حبيبتي الحمد لله انك بخير اما مريم وياسين كانوا عمالين يبصوا لبعض بصمت رهيب ياسين وهو يتقدم منها .. مريم مريم ببكاء .. اتأخرت عني ليه ياسين وهو يحتضنها بشده .. ثم تابع ببكاء انا مش مصدق نفسي معقول اختي بعد السنين دي كلها ترجع لحضن تاني مريم ببكاء ايضا .. انا مش فاكره اي حاجه كانت بيننا انا كنت صغيره كان لسه عندي خمس سنين بس اللي انا حساه في حضنك كده دلوقتي بياكدلي انك فعلا اخويا انا حاسه اني مسنوده و حاسه ان انا في امان ومش خايفه من اي حاجه ياسين وهو يربت على ظهرها .. وانا اوعدك اني مش هبعد عنك تاني ومش هسمح لحد يبعدكم عن تاني وهكون ليكي ديما السند والضهر اللي تتحمي فيه زين .. طب يلا نخرج من هنا .. عمر .. قبضتوا علي عادل زين .. ايوا من حظه انه كان لسه جايلك واحنا بنهجم واتمسك عمر براحه .. الحمدلله زين يلا نخرج حمزه كان ساند اخته و ياسين كذالك وخرجوا برا عادل بغضب .. لو فاكر ان كل حاجه خلصت يا عمر تبقا بتحلم عمر .. ربنا موجود .. وما الله بغافل عما تعملون وعلي سهو شد عادي المسدس من الظابط الي كان واقف جنبه .. ولسه هيضرب زين لحق الموقف وضربه في راسه وانتهت حكايته . بس منتهتش عند ربنا .. الفاسد والظالم عذابه شديد عن الله عز وجل ولا تحسبن الله غافلا عما يعمل الظالمون انما يأخرهم ليوم تشخص فيه الابصار ....................................................... رواحوا الابطال وهنا فرحنين انهم شافوا يعض علي خير تاني "تابع لقناة عشاق الروايات الدينيه " رجع إلياس وامه شقتهم وخلود رجعت لوالدها وكذالك ادهم ساره وميرنا وحمزه اخد اخته وامه وكل احد راح بيته اما ياسين ظبط الفيلا وعمل جناح لاخته وامه والدنيا ضحكت ليهم اخيرا وعائشه وفقت على عمر وحددوا كتب الكتاب بعد اسبوع وفرح ادهم وياسين و إلياس بعد شهر ........................... خلص البارت بس الروايه لسه مكامله ودعدنا الاحزان وجه وقت الفرح وبسسسسس انتم لما بقالي كام بارت منكده عليكم وبعدين اقولكم الاحزان خلصت 👇😂😂 ، ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 35 36 الفصل الخامس والثلاثون من روايتي عائشه والمغرور ❤ يارب اديني علي قد صبري❤ بسم الله نبدأ 🌎 ____________________________________ واشرقت شمس يوم جديد على ابطالنا .. لتتسلل اشعتها الذهبيه على غرفه بطلتنا خديجه وهي تستيقظ وتمسح على وجهها وعينيها كما كان يفعل الرسول صلى الله عليه وسلم وتردد ذكر الاستيقاظ من النوم الحمد لله الذي احيانا بعدما اماتنا واليه النشور ثم قامت وتوضات وصلت الضحى وظلت تقرا وردها القران لا يحتاج لوقت لكن وقتنا يحتاج الى القران ثم خرجت لتساعد والدتها في تنظيف المنزل خديجه بمرح .. ست الكل بتعملي ايه والدتها .... باعمل الاكل يا حبيبتي خديجه تبقى اساعدك في ايه يا ماما الام روحي يا حبيبتي روقي اوضتك و صحي اخوكي عائشه .. هو مافيش غيري اللي يصحيه الام .. يابنتي انتم ليكم غير بعض عائشه .. ماشي يا ماما ااقعدي اغلبيني بكلامك دا ثم ذهبت ودقه على غرفه اخيها واذن عليها بالدخول حمزه.. يا بنتي انتي واقفه بره ليه ادخلي على طول يا عائشه عائشه .. مينفعش يا ميزو لازم استأذن حمزه .. مش فاهم دا انا اخوك عائشه .. الاستئذان مشروع عشان ميوقعش بصر الشخص على حاجه ربنا حرم النظر إليها , ودا جه في شرح صحيح مسلم للنووي: قوله صلى الله عليه وسلم إنما جعل الإذن من أجل البصر, معناه أن الاستئذان مشروع ومأمور به, وإنما جعل لئلا يقع البصر على الحرام حمزه ... يعني انا لو جيلك وانتي في غرفتك استأذن الاول ولو علي امي كذالك عائشه ايوا يا ميزوو .. لان جه في الموسوعة الفقهية: ان لو كان في بيتك حد من محارمك زي ماما او اختك او اي حد من محارمك مينفعش تدخل مره وحده كده لان لا يصح ممكن يكون الشخص دا كان بيغير هدومه او مثلا عنده سر مش حابب حد يشوفه ، اما عند الحنفية والمالكية، بيكون الاستئذان عندهم في الحاله دي واجب لا يجوز تركه ، دي قالت المالكية: من جحد وجوب الاستئذان يكفر حمزه الله يفتح عليكي يا عائشه ما كنتش اعرف الكلام ده عائشه .. ويفتح عليك يا ميزو يا رب ويهديك يا حبيبي حمزه طب يلا نقوم نفطر عشان متتاخرش على المكتب عائشه .. يلا يا ميزو قدامي يا باشا خرجوا سويا تناولوا الافطار مع والدتهم ثم تحدثت عائشه ماما انا نازله النهارده الدار والدتها ماشي يا حبيبتى ربنا يعينك . انا اصلا راحه عند ام مريم اقعد معاها حمزه وانا بكره افضى نفسي لكي عائشه و ننزل نجيب حاجات كتب الكتاب بتاعتك عائشه ماشي يا ميزو ربنا يباركلي فيك هتتقدم لمريم امته حمزه .. لا انا ناويه ع حاجه تانيه خالص بس ادعيلي اتوفق فيهاا _______________________________ مريم .. يا سو بتعمل ايه ياسين ولا حاجه يا حبيبتي كنت بجهز علشان انزل مريم طيب ما تاخذني معك ياسين انا ملانه اوي ياسين .. و هتسيبى ماما لوحدها مريم .. لا ما هي طنط مامت حمزه جايه تقعد معها النهارده ياسين خلاص البسي وتعالى معايا 💜 سبحان الله العظيم وبحمده 💜 مريم . وهيا ساره جايا الشغل يا ياسين علشان نقعد مع بعض ايوه هتيجي الاسبوع ده هي وخلود يعملوا شويه شغل علشان انتي عارفه مش هيعرفوا يجيوا الفتره الجايا عشان ترتيبات الفرح مريم . تمام فريره وهكون لبست ياسين .. وانا هصلي الضحى على ما تكوني خلصتي وهستناكي _____________________________ داخل شركه السيوفي كان عمر منشغلا في الملفات الذي امامه ولكن توقف عن العمل بسبب طرق الباب عمر .. اتفضل السلام عليكم ايه يا ابني وحشتني فينك عمر وهو يحتضنه .. زيفوو وحشتني اوي حذيفه وانت كمان والله يا حبيبي طمني عليك انت عامل ايه عمر بخير والله يا حبيبي ايه الزياره الحلوه دي حذيفه .. حلمت بيك امبارح وجيت في دماغي اني اجي اشوفك عمر مش خير الحلم ده حذيفه ايوه يا حبيبي خير طب ما تحكي لي حلمت بايه حلمت ان كنت شايل ولدين شبه بعض وكانوا حلوين اوي ما شاء الله تبارك الله وكنت قاعد تحفظهم القران . فلما سالتك مين دول قلتلي دول اولادي عمر ببهجه من احداث الحلم . ربنا يجعله حقيقه يا حذيفه حذيفه .. وما ذلك على الله بعزيز عمر الا صحيح يا حذيفه انا كنت عايز اسالك في حاجه حذيفه اتفضل يا حبيبي عمر ... هو الفرق بين الزكاه والصدقه ايه حذيفه بص يا حبيبي .. الزكاة أوجبها الإسلام في حاجات معينة وهي : الذهب والفضة والزروع والثمار وعروض التجارة وبهيمة الأنعام وهي الأبل والبقر والغنم و يا عمر أوجب الله أن تعطى لأصناف معينة فلا يجوز أن تعطى لغيرهم ، وهم المذكورون في قوله تعالى : إنما الصدقات للفقراء والمساكين والعاملين عليها والمؤلفة قلوبهم وفي الرقاب والغارمين وفي سبيل الله وابن السبيل فريضة من الله والله عليم حكيم . وكمان تارك الذكاه يعذب .. وأما الصدقة : فيجوز أن تعطى لمن ذكروا في آية الزكاة ولغيرهم ملهاش شروط غير انها تكون خالصه لله و تعطى في أي وقت وعلى أي مقدار ولا يعذب تاركها عمر .. طب وفضل الصدقه ايه ❤ حذيفه بأبتسامه .. مضاعفة الثواب والأجر أضعاف مضاعفة للى أنفق وتصدق في سبيل الله من مكسبه الحلال الطيب، وبيجي المتصدق يوم القيامة بيلاقي حسناته أمثال الجبال نتيجة عمله الطيب وفي الحديث: (مَن تصدق بعِدْل تمرة من كسب طيب، ولا يقبل الله إلا الطيب، فإنَّ اللهَ يَتَقَبَّلُها بيمينه ثم يُرَبّيها لصاحبها كما يربي أحدكم فلوَّه حتى تكون مثل الجبل ) عمر .. انا ما كنتش متخيل ان اجرها عظيم كده😃 "تابع لقناة عشاق الروايات الدينيه " حذيفه .. لا ومش بس كده .. دي تكفير السيئات والخطايا وكمان بتزود المال و بتبارك فيه الرسول صلى الله عليه وسلم قال ما نقص مال من صدقه . وكمان بتكون وقايه للواحد من المصائب دعاء الملائكة للمتصدقين، فما من يوم إلا ويصبح فيه ملكان يكون من دعاء أحدهما اللهم أعط منفقاً خلفاً، ويقول الآخر اللهم أعط ممسكا تلفًا وكمان بتزكي النفس .. من البخل ومن يوق شح نفسه فاولئك هم المفلحون .. عمر .. الله يباركلك ياحذيفه ويفتح عليك حذيفه ويبارك في عمرك يا حبيبي .. يلا اتوكل علي الله بقا عشان اروح شغلي عمر .. ربنا يعينك يا حبيبي ____________________________ هو في عرسان فرحها بعد شهر تبقى متمرمطه في الشغل كده اه يا ضهري الياس بضحك ومين سمعك انا رقبتي مش حاسس بيها ادهم .. ده انا عندي كميه حسابات عايزه تتحسب رهيبه الياس وانا عندي تصميمات كتير اوي ادهم طب يلا كمل شغلك وانا هانزل انا المكتب بتاعي الياس ابقا تعالي نتغدى سوا ادهم ماشي خلاص تمام او على الاقل تفتح نفس بدل ما باكل لوحدي لا يا عم انت وهو انا اللي عازمكم الياس وادهم هم ينظرون الى الباب بصدمه ادهم معقول يا باشمهندس انت اللي عازمنا الياس .. اول مره اشوف مدير كيوت كده عمر بضحك . انتم ليه ان انا كنت باموتكم الاول ادهم لا مش كده يا باشمهندس عمر هو انا مش قلت انا اسمي عمر بس احنا مش بقينا اصحاب ادهم بحبو اكثر من كده والله يا عمر انت بقيت اخويا إلياس .. والله يا عمر الشده اللي فاتت دي خلتنا كلنا بقينا اكتر من الاخوات لـ عشاق الروايات الدينيه عمر حيث كده بقى انا عازمكم على الغداء النهارده و كمان هاكلم ياسين وخليه يكلم حمزه ونخرج كلنا الياس وانا عازمكم نلعب بلاستيشن عندي عمر بفرحخ ك الاطفال .. الله انا بحبه قوي ما لعبتوش من زمان . طب ايه رايك تجيبه يا الياس من البيت و نلعب كلنا سوا عندي في الفيلا الياس ماشي خلاص ما عنديش مانع ياسين وهو يدخل رأسه من الباب خيااااانه .. من غيري هوونت عليك يا عمر .. هونت عليك يا ابو العيال ادهم وإلياس .. هههههههههههههههه عمر بضحك .. مش هتتغير ابدا والله ادهم .. طب متيجوا نرن ع حمزه الشباب يلااا _____________________________ ماشي يا فندم اسبوع وهرد عليك اغلق الخط وكاد ان يزفر من التعب وجد هاتفه يرن السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .. ايوا يا ادهم ادهم .. وعليكمالسلام ورحمة الله وبركاته .. فينك يا ميزووو ياسين .. ايه يا ميزوو محدش بيشوفك ليه عمر بضحك .. الواد كبر وبقا راجل وشايل مسؤليه إلياس .. كبرتي يا بيضه علي الناحيه الاخره حمزه .. هههههههههههه انتم شكلكم مخلصين شغل ورنين عليا تقرفوني وانا اصلا خلقي في مناخيري ياسين بمزاح .. اجيبلك منديل طيب وتتصرف حمزه بضحك .. خذ بالك انا بقولك خلي في مناخيري ياسين .. طب هاته حمزه .. هو ايه ده ياسين .. بالي الشباب . هههههههههههههههههه عمر مش قادر بطنااااي حمزه .. انت فظيع والله خرجتني من المود ادهم .. انا قلت اكلمك اقولك ان عمر عزمنا النهارده على الغداء وهنكمل السهره عنده في الفيلا هنلعب بلاستيشن هتيجي ولا ايه حمزه بمزاح .. طبعا يا ابني جاي انا راكب في اي حاجه مفيهاش دفع فلوس الشباب ... ههههههههههههههههه عمر بجديه مصتنعه وقد تحول . مش كفايه هزار ولا ايه وكل واحد على شغله ادهم بخف مصطنع .. حاضر يا فندم نازل على مكتبي اهو إلياس يمثل الخوف . حاضر يا بشمهندس ياسين . من غير متبصلي رايح اهوو عمر بعد ان هربوا .. هيييح حاسس اني مسيطر هههههههههههه _________________________ علي الهاتف عائشه .. والله بجد وحشتوني متيجوا نروح الدار ساره .. اممممم بس انا في الشغل لسه فاضلي شويه وخلود معايا هنا ومريم ميرنا .. وانا مش ورايا حاجه مريم .. ونا موافقه ساره .. طب خلاص هحاول اخلص بدري ونروح . عائشه تمام هستناكم واغلقت الخط ...... ________________________________ بعد العصر ...... عائشه .. ماما انا هروح الدار .. الام .. وانا برضو رايحه ل امينه ( والده مريم ) عائشه . تمام يا حبيبتي .. السلام عليكم ورحمة الله وبركاته _________________________ في الدار يا ترا البنات هيجوا وله لا .. لحظات ووجدتهم يدلفون عائشه اتأخرتوا ليه ساره .. الطريق كان زحمه عائشه طب يلا اقعدوا احدي البنات .. وحشتينا يا عائشه ووحشنا كلامك كنتي فين عائشه .. رجعت ليكم اهو بفضل الله تحبوا بقا نتكلم عن ايه احدى البنات . هو انا كل ماجي اقول لوحده صحبتي مثلا دي حرام او دي متنفعش تقولى ما الناس كلها بتعملها عائشه بأبتسامه .. بصي يا جميله مش معنى ان الناس كلها بتعمل الحاجه دي ان انا كمان لازم اعملها لا ما فيش حاجه اسمها كده .. يوم يفر المرء من اخيه وامه وابيه وصاحبته وبنيه لكل امرئ منهم يومئذ شان يغنيه .. يعني الشخص اللي انا اتحججت بيه ده مش هيشفعلي عند ربنا مش هيجي يقول لي ربنا يوم القيامه انا اللي قلت لها ما تعمليش الحاجه دي الناس كلها بتعملها او انا اللي قلت لها ان الموضوع ده عادي ما فيهاش حاجه ما فيش حاجه اسمها كده وكلهم ( اتيه يوم القيامه فردا ) طب وكلام الناس او الناس بتعمل كده ناس مين كل واحد فينا هينزل القبر لوحده كل واحد فينا يتسائل عن نفسه ( كفى بنفسك اليوم عليك حسيبا ) "تابع لقناة عشاق الروايات الدينيه " مش كل لما اشوف واحد بيعمل حاجه اقول اشمعنا انا مش لما اشوف واحد بيسمع اغنيه اقول ما هو بيسمع واشمعنى انا بقول حرام لما اشوف واحد بيتفرج على مسلسل اقول ما هو بيتفرجوا اهو والدنيا حلوه لما اشوف واحد بيحب في علاقه حرام اقول ما هو بيعمل كده اشمعني انا ما فيش حاجه اسمها كده طب لما كل حاجه امشي وراها ونستسلم لها يبقى احنا عملنا ايه علشان ربنا يبقى احنا جهدنا في ايه الرسول صلى الله عليه وسلم والصحابه جاهدوا كثير علشان يوصلوا لنا الدين الرسول صلى الله عليه وسلم اتسب وتهان وتشتم علشان يوصلنا الدين والصحابه قاتلوا علشان دينك احنا عملنا ايه علشان دينا ده لما اقف قدام ربنا عز وجل هقوله ما الناس كانت بتعمل .. افيقوا بالله عليكم واما من خاف مقام ربه ونهى النفس عن الهوى فان الجنه هي الماوي البنت بتأثر .. ربنا يهدينا يارب عائشه وهي تنهض .. يلا استودعكم الله _______________________________ حاسه اني ابدعت سيكا الفصل السادس والثلاثون من روايتي عائشه والمغرور ❤ "أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ " بسم الله نبدا ............................................................. وقفنا المره الي فاتت لما عائشه خلصت في الدار وقامت عشان تروح .. بس وهيا ماشيه وحده نادت عليها وكان معاها مجموعه بنات .. ممكن كلمه عائشه .. اتفضلي يا حبيبتي البنات .. احنا هنقف هنا يا عائشه نستناك البنت .. هو انتي طايقه النقاب دا ازاى .. احم ااقصد يعني ان ازاى اختي الخطوه دي والدنيا حولينا بقت موضه وحريه وانتي تكتمي حريتك كده و كمان بتتحمليه في الحر ازاى عائشه بأبتسامه .. بصي يا غاليه ( وقل نار جهنم اشد حرا ) هحكيلك قصه بسيطه عن الصحابي عبدالله ابن حذافه وبعدين اجوبك سيدنا عبدالله ابن حذافه .. في احدي الغزوات الي كان بيخضها جيش الاسلام . اتكاتر علي سيدنا عبدالله جنود الروم واخدوه اسير عندهم هو وصاحبه وبعض المسلمين ملك الروم كان هيتجنن ان المسلمين بعددهم القليل دا قدروا يتغلبوه عليهم قدرو انهم يهزموهم .. قالهم هاتولى واحد منهم اتكلم معا وقتها جابوله عبدالله ابن حذافه .. ولما ملك الروم عرف مكانته عند المسلمين قاله تكون معايا ونجوزك ابنتي فعبدالله قاله وان معملتش كده هتعمل ايه ملك الروم وقتها امرهم انهم يصلبوه وامر اتنين من امهر الرماه يرموا سهمين علي يمينه وشماله وقرب منه الملك وقاله هاا هتتنازل وتكون في صفي عبدالله قاله . ولو معملتش كده هتعمل اي تانى 💜لاتنسيكم القراءه الصلاة💜 ف الملك غضب بشد وقاله دلوقتي هتشوف . وامرهم يجيبوا قدر يملوه ماء مغلي ويجيبوا صاحبه وملك الروم حط صاحبه قدامه لحد ما عظامه باشت قدامه .. عبدالله بكي فكره استسلم . قاله لا انا ببكي عشان احنا كنا بنتسابق في الطاعه وفي الجهاد وهو سبقني الملك اتجنن خلاص . قالهم خدوه ارموه في الميه عبدالله بكي بزياده الملك فرح اوي وقاله هاا شكلك استسلمت . رد عليه عبدالله وقاله انا زعلانه اني معنديش غير نفس وحده وانا لا اخشي الموت بس انا زعلان اني هموته موته وحده في سبيل الله كان نفسي تكون عندى الف نفس وتموت في سبيل الله الملك اتعجب من ثباته وقوته .. قالهم هاتولوه وحده من ملكات جمال الروم تدخل عليه وقتها البنت خرجت من عنده تصرخ .. وتقولهم اادخلتموني علي بشر ام ادخلتموني علي حجر ملك الروم تعب منه خالص مش عاوز يستسلم وله بيسمع الكلام وثابت علي دينه ملك الروم قاله طب بص بوس راسي وهسيبك وهسيب المسلمين اخواتك الي حبستهم . عبدالله قبل هنا عشان اخواته المسلمين ورجع وقتها وسيدنا عمر ابن الخطاب استقبله وقبل رأسه وقعدو يمزحوا معاه ويقولوه قبلت راسه يا عبدالله قالهم انا لقيت مفيش منها مشكله وهو هسيب ٨٠ اسير وهيخرجوا البنت بتأثر .. ازاى اتحمل كده ازاى .. دحنا منحملش حد بس يقولنا كلمه بسيطه عائشه .. الرسول صلى الله عليه وسلم والصحابه اتحملوا كل دا عشنا واحنا بقا اتحملنا ليه هما فضلوا يحاربوا لاخر نفس فيهم عشان الفردوس الاعلي احنا بقا حاربنا بقيه الغرب بيسيبو في الرسول واحنا بدل منحيي سنته ونتبعه .. بنمشي وراهم في الموضه بتاعتهم ولبسهم المقطع .. دا الي ربنا امرنا بيه دا الي الرسول صلى الله عليه وسلم وصانا بيه منتيش زعلانه لما يشوفنا كده يوم القيامه منفسناش نكون معاه في الجنه .. نفكر صح ونلحق نفسنا من دلوقتي الندم مش هينفهنا يوم القيامه مش هينفعنا لماالشمس تطلع من مغربها وباب التوبه يتقفل عائشه ببكاء .. هنعمل ايه وقتها هنعمل ايه وهنقول ايه البنات عيطوا من كلامها ووعدوها انهم هيتغيروا وخرجت عائشه لاصحابها ساره اتأخرتي ليه يا بنتي عائشه بمرح .. اييه وحشتكم ميرنا .. اااه خالص يختي خلود .. انا جعااااااانه مريم .. ودانى يابت عائشه .. 😂😂 مريم .. بقولكم ايه متيجوا نروح نتغدي عندي وكده كده مامتك عندنا يا شوشو خلود هستأذن بابا ساره . ونا كمان هكلم ادهم عائشه ونا كمان هكلم ميزو اقوله "تابع لقناة عشاق الروايات الدينيه " مريم بمرح .. طب وانا اكلم ياسين بقا اسأذن منه اروح بيتنا البنات .. هههههههههههههههههه بعد شويه ... ساره . اخدت الاذن البنات . واحنا كمان عائشه بس مالكم مكشرين ليه خلود كل منقولهم عاوزين نخرج معاهم يقولوا عندنا شغل ميرنا . وهما اصلا عند بشمهندس عمر بيلعبوا ساره .. جيت علينا يعني مريم .. ههههههههههههه ايه شغل الاطفال دا عائشه .. اعملوا نفسكم زعلانين عشان يصلحوكم البنات .. اشطااا مريم طب يلا بيناااا _______________________________ جووووووووول عاااااااا علمت عليك يا حمزه حمزه .. اسكت يا عمر عشان والله متغاظ منك . دا انت حريف يجدع عمر بفخر مصطنع .. هع امال انت فاكر ايه .. مين هيخش قصادي تاني ياسين بعمزه للشباب ثم اردف .. احمم ها اصلا احنا هنطلع الجنينه نتمشي شويه عمر بشك .. مش مرتحالكم حمزه ببلاهه .. تلقيهم رايحين للبنات عند مريم ياسين .. يخربيت كده دا انت ميستخبش في بوقك فوله عمر اممم بقا كده .. عاملين فيها مراهقين منك ليه ادهم .. انا لا خالص دا انا رايح اطمن علي اختي ياسين وانا كمان عمر لإلياس .. طب وانت رايح لقيه إلياس .. رايح اوصلهم الشباب .. ههههههههههههههههههههههه حمزه .. طب انا برضو رايح لان اختي هناك عمر بلهفه .. بجد . طب انا عاوز اروح اطمن علي مرات عمي ياسين بتبريقه لحمزه .. اختك برضو .. مكانك ومتخرجش برا الفيلا انت فاهم حمزه لعمر .. وعمر يقعد معايا عمر .. انت مالك بيا يعم دانت بارد اوي ادهم .. بسسسسسسسسس اييه كل دا محمد وهو ينزل الدرج محمد بضحك .. العيال اتهبلت . طب محدش منكم خارج بقا يلاا ياسين يمثل البكاء .. لا بالله عليك يا عمي سيبنا نروح محمد .. اممممم ماشي بس ١٠ دقايق وتكونوا هنا عشان عاوزكم في موضوع ادهم .. عنينا والله لحظات وكانوا اختفي محمد خد باله ان عمر وحمزه بيتسحبوا يخرجوا اقف عندك منك ليه .. تعالوو هناا هتضحكوا عليا وله اييه حمزه ك الاطفال . يوووهه ايه الحظ دا عمر .. مفيش غير البلايستيشن قدانا ________________________________ البنات كانوا قعدين في الجنينه الخلفيه وماما عائشه ومريم وماما إلياس معاهم لان ماما مريم رنت عليها عشان تيجي نقعد معاهك و كانوا قاعدين من نحيه البوابه شويه ولقوا الشباب داخلين ماما مريم .. خير يا حبيبي في حاجه ياسين وهو ينغز ادهم انه يتكلم. ادهم عمل نفس الحركه لإلياس ماما عائشه .. مالك يابني منك ليه ادهم .. احمممم هو هو ياسين .. اااه هو يعني إلياس .. احممم اصل امينه بغمزه لإيمان ومديحه ولدت إلياس .. تقصدوا البنات يعني ياسين بتسرع .. ايوا ساره فين الأمهات .. ههههههههههههه ادهم بحرج . ممكن تنادوا عليهم طيب بس خليكم هنا عشان البنات كلهم قعدين برحتهم ادهم . تمام عند البنات هههههههههههههههههه انتي فظيعه يا ساره .. ساره .. يابنتي انا عارفه اني دمي خفيف ام.مريم .. بنات ساره خلود ميرنا .. ازواجكم برا و عاوزين يقبلوكم ساره بزعل .. قوليهم مخصمينهم ام . مريم .. ههههههههه ايه شغل العيال دا خلود .. مش هنكلمهم ام إلياس .. خلاص هنروح نقولهم ............. بيقولوا مش عاوزين يقبلوكم ادهم .. طب والحل يا شباب إلياس عندي الحل .. تعالو ورايا وخرجوا من القصر .................. بعد ساعه فهمت هتعمل ايه يا ياسين ياسين فهمت يا الياس خلاص بقا ادهم . طب يلا رن _______________________ مريم .. ايوا يا ياسين ياسين وطي صوتك .. مش انتي بتحبي اخوكي حبيبك. مريم . ع حسب لو فيها شوكلاته يبقا بحبك ياسين . بت استغلاليه . هجبلك بس ركزي معايا انتى هتقولى لساره تروح تجيب مايه من جوا وميرنا .. تروح عند حمام السباحه و خلود .. تروح عند الشجره الي عند البوابه الخلفيه 💜لا إله إلا الله 💜 مريم ليه كل دا ياسين اسمعي الكلام بس مريم . طيب هحاول واتجهت اليهم ميرنا ممكن تروحي عند حمام السباحه .. وساره تروح تحيب مايه و خلود تروح عند الشجره الي عند البوابه الخلفيه ساره .. وايه كل دا مريم .. لو بتحبوني اعملوا كده خلود .. ماشي يلا يا بنات _______________________________ اديني دخلت اجيب المايه فين بقا التلاجه في المطبخ الي عامل زي سوق السبت دا ياسين من خلفها .. هههههههههههههههه مش قادر ساره بغيظ من مريم .. يبقا كده دنا هموتك يا مريم ياسين وهو يقترب منها .. ويديه خلف ظهره ساره .. اقف مكانك لتولع وانت واقف ياسين ... ههههههههههههههه يابنتي افصلي شويه ساره وها تعطيه ظهرها .. انا زعلانه منك ياسين وهو يلفها له حقك عليا يا حبيبتي انا عارف اني مأثر معاك بس عليا ضغط شغل عشان الفرح وهاخد اجازه ساره .. بتفهم.. ماشي يا ياسين ياسين وهو يخرج علبه من خلف ظهره .. اتفضلي يا حبيبتي ساره بفرحه .. هدديييييه وعشاني هيييييه ساره .. الله دا نقاب ومصحف ملون وسبحه الكترونيه "تابع لقناة عشاق الروايات الدينيه " ثم احتضنته من فرحتها .. ربنا يباركلى فيك يا ياسين انا بحبك اوووي ياسين بفرحه .. وانا بحبك اكتر وعاوزك ديما تكوني فرحانه كده __________________________________ وبعدين بقا اديني جيت تحت الشجره .. اتصلق عليها زي القرود وله اعمل ايه إلياس .. ههههههههههه مجنونه والله خلود اول ان رأتها .. ايه دا انت هنا .. انا مش بكلمك وزعلانع منك وكمان مخصماك وو مش بحبك بس كده هاه إلياس .. هههههههههههههه يا حبيبتي ايه دا كلو اهدي شويه والله غصب عني متزعليش مني بقا معقول تزعلى من إلياس حبيبك خلود .. ااه زعلانه إلياس .. طب اتفضلي دي هديه بسيطه عشان زعلتك مني خلود بفرحه . عااااا عشاني دي إلياس اااه افتحيها يلااا اييييييييييييييه دااا . ملحفه الله كان نفسي فيها اووووووي شكرا يا إلياس عااااااااااا حلوووووه اوووووووووي إلياس .. هههههههههههه دا انتي مجنونه خلود بجد انا بحبك اووووووووى إلياس .. وانا كمااان _______________________________ هييييح يسلام الواحد الوقتي ينزل ف الميه دي ويجيب شويه رمل واقعد اعمل بيت زي مكنت بروح المصيف ادهم من خلفها وهو يضع يده علي عينهااا ميرنا ... عرفتك علي فكره من ريحتك ادهم وهو يديرها اليه حبيبتي الي زعلانه مني ومقدرش علي زعالها ميرنا .. لا مخصماك برضوو هااا ادهم .. لا حبيبتي متقدرش تخصمني ميرنا .. لا مخصماك ادهم . طب اتفضلي الهديه دي ميرنا .. مش عاوزه منك حاجه ادهم بتصنع الزعل . كده تكسري بخطري ميرنا .. لا لا هاتها خلاص سامحتك ميرنا بتبريق .. عااااااااااااااا دول لياا ادهم .. ايوا ليكي ميرنا . الله كتاب التفسير والفقه الميسر الي كان نفسي فيهم وكمان نقاب ربنا يباركلى فيك يا ادهم ادهم وهو يقبل رأسها ويباركلي فيك يا حبيبي لنفسه . والله طلعت بتفهم ياض يا إلياس Flash Back هنروح فين يا إلياس إلياس بص يا ادهم انت وياسين .. البنت بتحب الي يهتم بيها جدا وبتكره انك تكون مشغول عنها وعندهم عاطفه ذياده شويه عننا ف هما عندهم حق يزعلو لما اهملنا فيهم شويه . ف لازم نصبر عليهم دول وصيه رسول الله صلى الله عليه وسلم ف هما بيموتوا في الهدايه . هنروح نجيلهم هديه وكل واحد عارف زوجته بتحب ايه ياسين .. دماغك دي عبقريه ادهم طب يلا نروح Back ________________________________ تاني يوم في الشركه بس الواد إلياس دا دماغه طلعت دهب ادهم .. ااه والله إلياس .. لا داعي للشكر عمر .. ههههههههههههه والله انتوا عيال ياسين . بكرا نشوفك يا اخويا ادهم .. بجد ربنا يبارك فيك يا إلياس حقيقي انا بحبك اوي والله وفرحان اني اتعرفت عليك إلياس .. ربنا يجعلنا صحبه صالحه عمر .. تعرفوا علي ذكر الصحبه الصالحه الرسول صلى الله عليه وسلم وابو بكر الصديق العلاقه بينهم كانت شديده جدا لدرجه ان الرسول لما الوحي نزل عليه وعرف انه رسول راح لابي بكر وهو صدقه علي طول وامن بيه وليلهالاسراء والمعراج لما عرفوا الحكايه دي كذبوه وهما وبقو يقولوا لابي بكر شوف صحبك بيقول اي قالهم طلما قال يبقا صادق .. سيدنا ابي بكر كان لما يعرف ان الرسول مرض او حصله حاجه كان بيغم عليه وميفوقش غير لما الرسول الي يفوقه ولما كانوا بيكونوا ماشين سوا كان ابي بكر يقعد يلف حولين الرسول وبيخاف لحاجه تمسه او تصيبه لدرجه ان الحب بقا يأثر على نفسه وروحه وماله بل وأهله "تابع لقناة عشاق الروايات الدينيه " سيدنا أبوبكر بيحكي موقف بيقول كانا في الهجرة الشريفة، فبيقول: كنا في الهجرة وأنا عطشان جدًا، فجبت مذقة لبن وادتها للنبي "صلى الله عليه وآله وسلم"، وقلتله: اشرب يا رسول الله، يقول سيدنا أبوبكر: فشرب النبي "صلى الله عليه وآله وسلم" حتى ارتويت.. ياسين .. الله في حد بيحب حد كده ادهم .. بعد اذنك يا عمر اكمل عمر . اتفضل يا حبيبي ادهم .. الرسول الله صلى الله عليه وسلم وأبوبكر لما راحو للغار بليل فدخل أبوبكر النبي، فلمس الغار وفضل يفتشه ويدور فيه سبع أو حية عشان يحمى رسول الله "صلى الله عليه وسلم" بنفسه، فلما دخل الصديق "رضي الله عنه" الغار بدأ يقطع من ثوبه ويسد الثقوب، فلما النبي "صلى الله عليه وسلم" شافه قاله: أقطعت ثيابك يا أبا بكر؟ قال: أخاف من شيء يؤذيك يا رسول الله لـ عشاق الروايات الدينيه ولما الرسول صلي الله عليه وسلم مات ابي بك قبل رأسه و قبل جبهته و قال وانبياه و رفع رأسه وقبل جبهته ثم قال واصفياه ثم رفع رأسه وقبل جبهته وقال واخليلاه مات رسول الله صلى الله عليه وسلم وخرج عليهم في المسجد وقالهم فمن كان يعبد الله فإن الله حي لا يموت ومن كان يعبد محمدا فإن محمدا قد مات. إلياس .. ربنا يرزقنا الصحبه الصالحه الشباب .. يااااارب 😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 *`أهتمو بالتفاعُل جبر اللـه قلوبڪم جميعًا 💜🫀`* *--------------♡--------------* اختم القراءة بذكر الله 💜 * سُبحان الله * الحمدلله * لا إله إلا الله * اللهُ أكبر * سُبحان الله وبحمدهِ * سُبحان الله العظيم * استغفر الله العظيم واتوب إليهِ * لا حول ولاقوة إلا بالله * اللهُم صلِ علي نبينا محمد * لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
❤️ 👍 🥹 💜 💗 🤍 💙 😂 319

Comments